Omfattande parkeringsproblem i Kiruna ledde efter en dialog mellan Girteka och kommunen till en lösning då en annan plats anvisades. Nu stänger kommunen platsen.

Listar alla artiklar taggade med: Girteka
Omfattande parkeringsproblem i Kiruna ledde efter en dialog mellan Girteka och kommunen till en lösning då en annan plats anvisades. Nu stänger kommunen platsen.
Den bedövande konkurrensen på vägarna omfattar även parkeringsplatserna. Den svenska infrastrukturen mäktar dåligt med att erbjuda uppställningsplatser för det stora antalet lastbärare som dagligen trafikerar våra vägar.
Den litauiska transportören Girteka har ett uttalat mål att om fyra år ha 5 000 dragbilar i sin flotta. Det kräver så klart också att det finns trailers att dra. Därför lägger företaget nu en stororder hos trailertillverkaren Schmitz Cargobull.
I sociala media nämns korruption, underbetalda chaufförer, fattigdom och illojal konkurrens inte sällan i samma andetag som Litauen. Litauens ambassadör berättar här för oss om landets förutsättningar i transportnäringen.
Lastbilar ockuperade parkeringsplatsen runt Shell Sandsjöbacka i Mölndal. Proffs talar med Vlantanas chef: "Det visste jag inte." Och vi TV-intervjuar Girteka: "Vi har gjort så fel tidigare."
Mercedes-Benz Trucks har fått sin historiskt största order i östra Europa. 1 000 Mercedes-Benz Actros dragbilar med Euro 6-motorer (OM 471), går till Litauen.
Nu ska fisken tillbaka till sjön när Norges senaste storsatsning går i hamn. Antalet landburna fisktransporter kommer att påverkas och med det även de aktörer som kör just fisktransporter. Som till exempel Girteka i Litauen.
Efter rådigt ingripande av personalen på Hildings Anders i Rydaholm, sitter nu en litauisk chaufför anhållen misstänkt för grovt rattfylleri. "Kan väl sova ruset av sig i bilen och lasta imorgon", tyckte speditören. Chauffören försökte dessutom komma undan genom att köra iväg från platsen trots 1,78 promille.
Det norska färjeföretaget Fjord 1 har beslutat att kräva förskottsbetalning av det litauiska åkeriet Girteka. Detta efter att åkeriets chaufförer satt i system att inte betala färjebiljetten sedan de väl kört ombord och färjan har lämnat kajen. Det skriver tidningen Tidens Krav i sin nättidning.
Girteka Logistics UAB och deras samarbetspartner UAB Transportas, godtar ett föreläggande på totalt 900 000 norska kronor (närmare en miljon svenska) för olaglig cabotagekörning.