Chaufförsbrist

Listar alla artiklar taggade med: Chaufförsbrist

Postnord utbildar i egen regi – vill bli självförsörjande på chaufförer

Åkerier söker med ljus och lykta efter kompetenta chaufförer, men dem de finner räcker inte till. Då är det dags att tänka utanför boxen. Postnord har gjort det och startade i oktober i år sitt första Postnord Driver Academy i Örebro där tretton elever läser både svenska och utbildas till tunga yrkesförare med fokus på C-behörighet.
VBG onspot

SÅ efterlyser fler chaufförer och ett fungerande kontrollsystem

När konkurrensen från utländska aktörer började påverka svenska åkerier i början av 2000-talet, rekommenderade Sveriges Åkeriföretag, SÅ, sina medlemsåkerier att anställa utländska förare som ett sätt att möta åkerier från länder med lägre omkostnader. Var det ett bra beslut – och hur kan det ha påverkat situationen som råder idag? Vi ställer frågorna till SÅ:s ordförande.
Meca Tunga Delar

Att göra armkrok och sjunga Kumbaya löser inga problem!

Våra artiklar om det tyska åkeriet som bland annat rapporterats (minst) 19 gånger för att ha använt förare från tredjeland utan förartillstånd, visar tydligt den verklighet som råder på våra vägar. På Elmia Lastbil talades det vitt och brett om hur man skulle lösa jätteproblemet med att locka nya förare för att lösa det stora rekryteringsbehovet. "Vi måste börja tala väl om branschen", löd receptet. Men är det verkligen så enkelt?
södra

CSN-lån till körkort bra för transportnäringen

Den 1 september blir det möjligt för arbetslösa att låna pengar från CSN för att kunna ta B-körkort. Detta säger Transportföretagen gynnar transportnäringens kompetensförsörjning, eftersom branschens yrken i stor utsträckning kräver körkort.
Yara

Girteka Logistics har nu 10 000 chaufförer

Europeiska transportföretag utmanas av chaufförsbristen. I Tyskland uppskattas att cirka 20 procent av fordonsflottan står stilla på grund av densamma. Samtidigt har Girteka Logistics vuxit. I januari 2018 har de 5000 fordon och 5500 trailers som körs av 8000 förare, men redan nu i augusti, har de ökat antalet förare till 10 000.
Aspök

Morell: Vi måste stoppa usel myndighetsutövning!

De olagliga godstransporterna kan nära nog agera fritt på våra vägar då trafikpolisens kontroller i det närmaste är borta. Det har skapats en ”fri” marknad för kriminella nätverk. Nätverk som återinvesterar i annan kriminell verksamhet och så rullar det på.

”Åkaren i Sverige startar förarpool”

YKB gjorde att många äldre förare valde att lämna yrket. Med sig tog de en resurs och en oslagbar kompetens.
Hultsteins

Best Transport investerar – i chaufförer

Chaufförsbristen i transportbranschen ställer krav på branschens aktörer att investera i såväl nyrekrytering som befintliga förare. Nu är Best Transport först ut med att storsatsa på yrkesförarna genom sin nya förarutbildning Best Academy.

Nokian

Dachser har medvind

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

Aspök

Anrikt åkeri i jakt på nya chaufförer

Börjes Transport söker just nu två varaktiga förare till Helsingborg. Man tror på mjuka värden, sammanhållning i gruppen och man håller sig till avtal och regler.