Chaufförsbrist

Listar alla artiklar taggade med: Chaufförsbrist

Mindre CO2-utsläpp och kortare rutter för chaufförerna är ett plus, enligt Girteka.

Girteka fortsätter expandera inom hållbara transporter

Girteka har etablerat nya multimodala transporttjänster från Finland till Tyskland och kan därmed erbjuda mer hållbara lösningar genom att koppla samman vägtransporter med färjetrafik. Att integrera multimodala lösningar är ett av sätten att effektivt adressera chaufförsbristen och koldioxidutsläpp. Satsningen bidrar även till förbättrade arbetsförhållanden för förare samtidigtutsläppen från godstransport på väg minskas.
"Kvinnliga chaufförer är nog mer ansvarsfulla än manliga", tror Yulia Storiarchuk till vänster och Oksana Fedorenko som numera båda kör för Gireka Group.

Är det ok att bli kvinnlig lastbilschaufför i östra Europa?

I de nordiska länderna och i en stor del av Västeuropa blir det allt fler kvinnliga lastbilschaufförer. Så är det inte i alla länder vare sig inom eller utanför EU där det inte sällan råder en stereotyp uppfattning om att yrket inte är för kvinnor. En uppfattning som än i dag är tämligen vanlig inte minst i Europas östra delar. Enligt International Road Transport Union (IRU) är andelen kvinnliga lastbilschaufförer i de flesta europeiska regioner färre än 3 procent.

Regeringen satsar på utbildningar i linje med Transportföretagens förslag

Under tisdagsmorgonen presenterade regeringen en budgetnyhet där man satsar 1,7 miljarder kronor på totalt 19 500 nya utbildningsplatser under 2024. Av platserna återfinns 16 500 i yrkesvux medan 3 000 ska skapas inom yrkeshögskolan. Regeringen uppger att det är frågan om en permanent satsning och att det fram till 2026 rör sig om en satsning på totalt nästan tre miljarder kronor.
Transportföretagen välkomnar dagens besked.