Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar. Speditören är inte misstänkt för något brott. Foto: Roger Ogemar.

Bilinspektören:

”Ska man ljuga, ska man ljuga så det går ihop”

På väg ut till kontrollplats Karleby den 18 januari, passerar Västerås yrkestrafikgrupp ett tysk/österrikiskt ekipage. Dragbilens registreringsnummer nästan ber om att bli stoppat. Polisen känner alltför väl igen det det tyska registreringsnumret som tillhörandes ett av de utländska åkerier som de under ett antal år har rapporterat vid upprepade tillfällen.


Det aktuella åkeriet finns i såväl Tyskland som Sverige. I Tyskland som Suloodza Transporte och i Sverige som Sulogistik, ett enskilt företag. Enligt Skatteverket tidigare likväl som nu, saknas momsregistrering. Ej heller finns det vare sig A- eller F-skatt. Däremot har den svenska verksamheten haft trafiktillstånd fram till den 14 januari i år då det drogs in.

Vi har skrivit många artiklar om överträdelser i anknytning till båda verksamheterna och i det aktuella ärendet är det en av de tyska dragbilarna som körs på det tyska trafiktillståndet, som figurerar. Bilinspektör Roger Ogemar är luttrad då han skrivit många rapporter på åkeriet. Det handlar exempelvis om tredjelandsförare utan förartillstånd, fordon som körts på ogiltiga nyttjanderättsavtal och flera sanktionsavgifter.
– Åkeriet har i det närmaste ”klippkort” på cabotagesanktioner och de sviker oss inte denna gång heller, säger han.

Färdskrivaren visar att dragbilen gått i Sverige sedan den 10 januari.
– Föraren kan inte visa dokument på den inkommande lasten som skulle kunnat ge honom rätt att köra cabotagetransporter, säger Ogemar.
Trailern har hämtats i Eskilstuna med lossning i Bromma.

När den nordmakedonska åkeriägaren som befinner sig i Tyskland kontaktas, uppger hon att fordonet kom tom in till Sverige med färja från Tyskland den 13 januari. Hon skickar uppgifter från en bokning av färjebiljett, men den visar en resa gjord ut från Göteborg till Kiel, alltså åt fel håll.
– Dessutom visar färdskrivaren aktiv körning den tid då fordonet ska ha stått på färjan, säger Roger Ogemar.

Till detta har hon ingen bra förklaring, men hävdar fortfarande att bilen kom tom till Sverige den 13 januari, men då spricker även nästa krav på att endast en cabotageresa får göras inom tre dygn om fordonet kommer tom in i landet.
– Färdskrivaren visar att fordonet körts varje dag sedan 13 januari och har rimligen utfört en mängd transporter under den tiden. Ska man ljuga, ska man ljuga så att det går ihop, säger Roger Ogemar.

Ovanpå detta måste ett av fordonets däck bytas då det inte är ett vinterdäck. Det blir således åter en sanktionsavgift om 40 000 kronor för otillåtet cabotaget, ett däckbyte samt böter till föraren för att ha kört med ett felaktigt däck.

Vid ett tidigare tillfälle när vi talar med åkeriägaren i samband med att det svenska Sulogistik rapporteras för flera oegentligheter, talar vi även med åkeriets advokat Christian Kleiner.
– Min advokatfirma representerar åkeriet och har blivit ombedd att undersöka företagets struktur vad gäller lagar och regler, säger han.
Trots det har fordonen fortsatt förekomma i polisens rapporter.

Vi talar idag den 19 januari åter med åkeriägaren och frågar henne varför det fortsätter bli fel och om hon vid det här laget inte borde kunna reglerna.
– Jag kan reglerna, men ibland har vi inte det polisen efterfrågar för att styrka att det inte är ett otillåtet cabotage. Vi korsar alltid gränserna till Norge, Danmark och Tyskland. Problemet är att vi inte alltid kan konfirmera detta, säger hon.

Biljetten på ”fel håll” skulle visa att fordonet varit i Tyskland innan det kom hit.
– Däremot har jag missat att andra regler gäller när man kommer tom in till landet. Att det då bara är en cabotageresa som gäller, säger hon.
Hon tycker inte att polisen är för hård utan gör bara sitt jobb.

Kommer du att överklaga sanktionsavgiften?
– Jag skulle kunna försöka, men om polisen säger att jag har gjort fel, så får jag tro på honom eftersom jag förutsätter att han kan reglerna bättre än mig, avrundar åkeriets representant.

Om artikeln

Publicerad: 2021-01-19 15:57
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Cabotagetrafik Klampning Otillåtet cabotage Polis Sanktionsavgift Transportfusket Vinterdäck