Beställaransvaret

Listar alla artiklar taggade med: Beställaransvaret

Morell (SD): ”Maken till tafatt regering får man leta efter”

Idag meddelade Stefan Löfven att han begär entledigande hos talmannen och det kan väl ses som någon sorts befrielse trots allt. Det krävs kraftfulla åtgärder för att styra skutan Sverige på rätt kurs igen, inte minst inom transportsektorn. Utöver den svåra situation som den seriösa åkerinäringen har att möta varje dag, har Sverige gigantiska problem med bland annat gängbrottslighet. Regeringen har varit mer än lovligt passiv i kampen mot den allt mer utbredda kriminaliteten.

Märkligt att Sverige inte har tagit efter Danmark – det handlar om rättssäkerhet!

Min krönika denna gång handlar om cabotagetransporter. Utgångspunkten är en numera lagakraftägande dom den 5 maj 2021 i Hovrätten över Skåne och Blekinge. Genom domen ogillades åklagarens talan om företagsbot mot ett välkänt transportföretag (DSV Road) som yrkesmässigt beställt godstransporter av en bulgarisk transportör här i landet.

Eneroth – när ska det bli ”ordning och reda”, egentligen?

Är det nu det är dags att sluta prata rappakalja och istället visa lite handlingskraft på riktigt? Hovrätten friade i början av maj DSV Road AB för brott mot beställaransvaret. Tingsrättens friande dom i oktober förra året gav vatten på kvarnen hos ministrar och andra som valt att sitta ner i båten och dunka varandra i ryggen. ”Nu har vi minsann skapat ordning och reda”. Jo, tjena!

Hovrätten friar DSV från brott mot beställaransvaret

I tingsrätten fälldes DSV Road AB för brott mot beställaransvaret. Hovrätten är dock av annan uppfattning och ändrar tingsrättens domslut på så sätt att talan om företagsbot ogillas.
DSV får nu ersättning av staten för bolagets rättegångskostnader i hovrätten med 139 335 kr. Staten ska dessutom stå för kostnaden i hovrätten för den tidigare offentlige försvararen.

Bilinspektör Patrick Zetterberg:

”Statliga och kommunala bolag driver svenska åkerier mot konkurs”

När två svenska fordon stoppades och påkoms med att köra på dubbla förarkort, rann bägaren över för bilinspektör Patrick Zetterberg i Eskilstuna när han fick höra anledningen. ”Alla statliga och kommunala företag måste börja betala för sig när de upphandlar transporter”, säger han. ”När de inte betalar vad det kostar, öppnar det inte bara upp för fusk och stress, utan driver även svenska åkerier mot konkurs”.

Rättegången blev en dikeskörning – eller..?

I början av september hölls huvudförhandlingar i Helsingborgs tingsrätt gällande brott mot beställaransvaret. På den åtalades bänk satt vd:n för DSV Road i Sverige, Magnus Malmqvist. Vid hans sida, företagets juridiska ombud Tommy Pilarp.
Rättegången blev en märklig tillställning på flera sätt. Inledningsvis, redan före förhandlingarna, träffade jag och min kollega åklagaren som direkt berättar att hon börjat läsa in sig i ärendet dagen innan. Hon gav intrycket av att redan ha gett upp. Att sannolikheten för en fällande dom inte var speciellt stor.

DSV Road AB fälls för brott mot beställaransvaret

Åklagaren yrkade att tingsrätten i Helsingborg ålägger DSV Road AB företagsbot om 50 000 kronor för brott begånget i utövningen av bolagets näringsverksamhet. Åklagaren har därvid gjort gällande att bolaget inte har gjort vad som skäligen kunnat krävas för att förebygga brottet. Tingsrätten gick på åklagarens linje.

Triss i otillåtet cabotage – i Helsingborg

Det skärpta beställaransvaret till trots fortsätter de otillåtna cabotagen att sysselsätta trafikpolisen i en till synes aldrig sinande ström. Tre nya ”streck på tavlan” kunde till exempel Helsingborgspolisen rita under den gångna veckan. Och 131 500 kronor till den svenska statskassan.

Känd trafikledare i polisens fokus – igen

Det danska företagets anställde som polisen kommunicerar med i detta ärende, är välbekant sedan tidigare. Efter att ha varit inblandad i ett spektakulärt ärende under våren 2019, stiftar vi åter bekantskap med honom. Nu arbetar han i ett annat danskt företag, men det är samma speditör som ännu en gång hamnar i samma situation – och som nu kan förbereda sig på ytterligare en anmälan för brott mot beställaransvaret.

Två speditörer anmäls för brott mot beställaransvaret

Kombitrafiken tillkom för miljöns skull. När ett ekipage går i kombitrafik och enheten exempelvis ska gå på järnväg, ska ”närmast lämpliga omlastningsstation” användas och efter EU:s uppluckring av sträckan på väg, handlar det om maximalt 150 kilometer på vägen dit. Det är relevant, mot bakgrund av hur kombitrafik utförs, att ställa frågan för vem det ska vara ”närmast lämpligt”. Speditören? Eller miljön? Och hur är det egentligen med transportföretagens kunskaper i ämnet? Här presenterar vi två ärenden som båda kommer att landa i anmälan om brott mot beställaransvaret.