Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO

Har tankbilsolyckorna blivit fler?

Nyligen körde jag bil på riksväg 40 genom Borås. Hastighetsbegränsad vägsträcka till 70 km/h. Jag blir omkörd av en lastbil med farligt gods. Naturligtvis kan jag inte avgöra lastbilens hastighet. Men jag kan i alla fall påstå att lastbilen körde en betydligt högre fart än vad jag själv höll.

Vi måste stoppa den sociala dumpningen!

När jag skriver dessa rader, har vi precis avslutat ett riktigt bra möte i Göteborg. Ett möte som handlade om ?social dumpning? inom vår bransch. Det är glädjande att vi lyckats få till ett samarbete med våra närmaste grannländer ? och extra roligt är det att vi den här gången även kunde välkomna en representant från Holland.
Min uppfattning är att vi i samtliga länder tycks ha likartade problem i vägtransportbranschen.

DHL först i branschen med riktig miljöfrakt

DHL Freight lanserar idag, den 17 november, tjänsten Miljöfrakt. Detta ska enligt transportföretaget ge näthandlande svenskar en möjlighet att ta ansvar för miljön.

Volvos lastbilsleveranser upp i oktober

Volvo Lastvagnars leveranser under oktober ökade med 39 procent jämfört med motsvarande period förra året - till 11 110 lastbilar.

Yrke utan framtid?

Vi har i Sverige den största lastkapaciteten i EU på inrikeslastbilar. De rymmer ca 160 kubikmeter eller ca 21 flakmeter/ekipage. Lastvikt ca 35-38 ton. De internationella ca 30 procent mindre kapacitet/fordon. Vi har, tack vare dessa mått, de miljövänligaste transporterna i Europa.
Varför ska de då beskattas så hårt gentemot våra utländska konkurrenter?

NCC får utmärkelse för hållbara transporter

NCC Construction Sveriges krav vid upphandling av tunga transporter i region Stockholm/Mälardalen förbättrar arbetsmiljö och trafiksäkerhet samt minskar utsläppen. Därför får NCC som första byggföretag ta emot den ideella föreningen Q3:s kvalitetsbevis.

Antalet lastbilar är färre än mängden varor

När den tyska industrin ökar sin produktion hänger inte den tyska transportindustrin med. Därför menar experterna att det behövs en bättre integration av väg, järnväg och fartyg, så att lastutrymmena kan utnyttjas bättre.

Nytt från Citroën:

Berlingo med automat

Citroën kan nu erbjuda Berlingo med automatlåda, EGS, som står för Electronic Gear box System.

Friande dom i besiktningsmål

Roger Åströms Åkeri AB i Öjebyn har friats från misstanken att ha använt en bakgavellyft som inte genomgått återkommande besiktning.

Premiär för skåpvarianten av Opel Combo

Passagerarversionen av Opel Combo hade världspremiär på bilsalongen i Frankfurt och nu är det dags för Combo Skåp att visas upp för första gången.

← Föregående 1 … 975 976 977 978 979 … 1 108 Nästa →
Senaste numret

25 JULI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Vad händer om jag vägrar ett PEth-prov?
  2. Transportföretagen får förtroende i nationella utbildningsråd
  3. DKV Mobilitys nya verktyg för effektiv fordonshantering
  4. Han ska ta sig jorden runt på 8 månader – med ID. Buzz
  5. 23 eActros 600 till tyskt åkeri

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.OkNejIntegritetspolicy