Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
Foto: Tommy Holl, arkvibild

Friande dom för chaufför som kört på skylift och dödat målare

Göteborgs tingsrätt friar den 66-årige lastbilschaufför som åtalats för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död sedan han kört på en skylift i Göteborgsstadsdelen Kallebäck. Den målare som befann sig i liftkorgen kastades ur vid påkörningen och skadade sig så illa att han avled.

Det ska vara schysta villkor - men inte till vilket pris som helst.

Schysta villkor blev för dyrt – för kommunen

Schysta villkor i upphandlingar är ett aktuellt ämne inom alla grenar av transportbranschen, tunga fordon som lätta. Stockholms stad beslutade i år att kräva schysta villkor när resor skulle upphandlas, men när anbuden kom in avbröts upphandlingen med motiveringen att det blev för dyrt.

Hans företag är certifierat mot olaga cabotage

Sternberg: "Slutkunderna får insyn"

InterEast Transport AB arbetar målmedvetet mot olagligt cabotage, de deltar i projektet "Transparenta Transporter" och är ett av få företag som är certifierat mot olagligt cabotage.

Fotograf: www.apmterminals.com

APM tar på sig ansvaret för hamnkaoset

På Port 4 i containerterminalen i Göteborgs hamn, upplever nu åkerier, chaufförer och hamnarbetare en frustration utan dess like med historiskt långa väntetider som går ut över bland annat ekonomi vilket skapar stress och dåligt humör.

DEBATTARTIKEL

IT-teknik ska stävja fusket

(M): ”Den olagliga yrkestrafiken ska lagföras”

Det ska vara ordning och reda på de svenska vägarna. Allt för ofta blir seriösa åkerier utkonkurrerade av yrkestrafik som bryter mot svenska lagar och regler. I Moderaternas plan för ett starkare Sverige vill vi att tillväxten ska komma hela Sverige till del.

Oscar Törnqvist, vice vd på InterEast.

InterEast: ”Olaga cabotage måste stoppas”

Dåliga arbetsvillkor och osäker arbetsmiljö för chaufförerna, och en snedvriden konkurrenssituation. Det är följderna av olaga cabotage ? när utländska åkerier gör mer än tre inrikestransporter i Sverige inom loppet av en vecka utan tillstånd. Detta skriver logistikföretaget InterEast i ett pressmeddelande nu på morgonen.

Fotograf: Scania

Blandade känslor om Scaniaföretaget ”LOTS”

Scaniabolaget LOTS och Sveaskog inleder ett samarbete där LOTS ansvarar fo?r transportledning av rundvirke. Gunnarssons Åkeri menar att "LOTS är bara en procentare som sitter på ett avtal". Lindbloms Åkeri AB, som har kontrakt med LOTS menar att mycket har blivit bättre och att prisbilden inte har försämrats.

Anders Ekmark visar var personbilisten rammade dragbilen. Efter olyckan fick Anders dessutom ta emot en rad slag från den arge bilisten.Fotograf: Tommy Holl

Anders blev påkörd – och nerslagen

Bilisten: ?Försöker du döda mig, din jävel?

Körfältsbytet från höger till vänster, slutade för Anders "Snowman" Ekmark med sammanstötning, misshandel, skador och utdragen utredning om vållandet eftersom motparten har en helt annan version av händelseförloppet.

Transporten kördes på uppdrag av Daniel Gustafsson International Transport. Men när Proffs ringer upp dem, lägger man helt enkelt på luren. Fotograf: Polisen

Olaglig transport körde på uppdrag av Daniel Gustafsson

En rumänsk dragbil med svensk trailer, som kör på uppdrag av Daniel Gustafsson International Transport i Jönköping, hade lastat virke vid Bråviken och även om godset skulle gå på export, handlade den aktuella transporten om en ren inrikeskörning.
Vid Göteborg tog resan slut.

Överlastade 3,5-tonsbilar är en inte helt ovanlig syn på landets kontrollplatser idag.

Delsegrar för Lundgren i EU

Högre krav på lättlastare och cabotage?

Målmedvetet arbete i EU-utskottet för transport och turism, tvingar nu EU-kommissionen att ta upp och åtgärda problem som rör 3,5-tons lastbilar samt cabotagetrafik. Peter Lundgren driver dessa frågor hårt och har nu skördat två delsegrar.

← Föregående 1 … 849 850 851 852 853 … 1 133 Nästa →
Senaste numret

26 SEPTEMBER 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Vem bestämmer egentligen i körkortsmedicinska frågor?
  2. Nya höjder för Scania inom koldioxidutsläpp och driftsekonomi
  3. IRU föreslår lösningar för chaufförsbristen
  4. PreZero först i Sverige med eldrivna slambilar
  5. Olycksbussen underkänd två år i rad

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.