Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO

Självkörande Mercedes-Benz till Elmia

Till Elmia Lastbil 2018, kommer Mercedes-Benz innovationsenhet Lab 1886, att ta med en självkörande lastbil som kommer att köra själv på ett inhägnat område under hela mässan. De arrangerar även en serie workshops där de kan diskutera självkörande fordon med svenska företag.
Speditören är inte misstänkt för något brott, men förarens brott mot kör- och vilotiderna utomlands renderar i en sanktionsavgift istället för böter. Det innebär att bilinspektören kan agera utan polis. Foto: Roger ogemar

Vecka 31 i Västerås gav klirr i statskassan

Varje vecka arbetar våra trafikare ute på våra vägar. Varje dag skulle vi kunna skriva om oegentligheter de påträffar i sitt arbete. Det förhållandet är sorgligt och vi undrar när den dagen kommer, då vi under en vecka inte får någon överträdelse att skriva om.

Kriminella lastbilschaufförer smugglar migranter

Lastbilschaufförer med destination Storbritannien, betalas för att smuggla migranter över Kanalen. Detta står att läsa i den senaste rapporten från National Crime Agency, som säger att organiserade, kriminella gäng gömmer människor i fordon och att vissa förare samarbetar med dem.
Endast en eller ett par kilometer/h mer i hastighet kan avgöra om du välter eller inte.

Nytt halkörningskoncept och uppgraderad, flexibel ”vältlastbil”, ska öka trafiksäkerheten hos förare.

EMV Utbildning AB tar provkörning med ”vältlastbil” och halkkörning med lastbil, till en ny nivå. Vad EMV erfar, är deras halkkörningskoncept unikt och kräver ingen våt, eller på annat sätt preparerad halkbana. Vältbilens konstruktion har också fått ett lyft och har blivit långt mer flexibel och med utökat användningsområde än tidigare existerande modeller.
Foto: Scania

Scania levererar fordon till tyskt projekt

Den tyska regeringen har beslutat att medfinansiera ett projekt för utveckling och test av teknologi för ”eHighways”. Volkswagen Group Research och Siemens ska tillsammans utveckla teknologi och leverera tillhörande elektriska hybridlastbilar från Scania till det tyska ”eHighway”-projektet.
Foto: Heidi Bodensjö

PROFFS – första tidningen att titta in i Vlantanas huvudkontor

2016 kom videofilmen från chauffören Ari-Pekka Sinervä som dokumenterat parkeringsproblemen på Sandsjöbackas Shellstation där Vlantanaekipage nära nog ockuperade området. Det blev inledningen till att Proffs får en varaktig kontakt med Vlantana i Litauen.
Foto: Gröna bilister

Drivmedel ska klimatdeklareras vid pump

Idag tar regeringen beslut om att införa ett krav i drivmedelsförordningen på att alla drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump från och med 2019. Sverige kommer att bli först i världen med en sådan konsumentinformation.

Startspärr på färdskrivaren

Under Elmia Lastbil 2018, presenterar Stoneridge sin senaste smarta lösning för färdskrivare, D-Ignition. Det är en startspärr likt ett alkolås, men istället kopplat till färdskrivaren.
Girteka

Cabotageavgift för Girteka i Norge

UAB ME Transportas är ett företag under Girteka Logistics paraply. 2017 blev UAB ME av Troms polisdistrikt ålagt att betala 20 000 norska kronor för otillåtet cabotage. Ärendet hamnade i Tingsrätten. Girteka går nu igenom interna riktlinjer med alla som fraktar gods i Norge för att något liknande inte ska ske igen.
Thomas Morell undrar om politikerna fortfarande tror att detta är den svenska lastbilsflottan.

Mer skatter löser inte miljöproblemen

I spåren av den heta sommaren kommer frågan om klimatförändringar upp på agendan, tyvärr med mer eller mindre seriösa inslag. Att vi människor påverkar miljön torde vara oomtvistat och naturligtvis måste vi hitta hållbara lösningar inför framtiden.
← Föregående 1 … 770 771 772 773 774 … 1 134 Nästa →
Senaste numret

26 SEPTEMBER 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Vasile offrar allt – när arbetsgivaren smiter undan ansvaret
  2. Från Shell till St1 – omfattande omställning slutförd
  3. SÅ påminner om nya vinterdäckskrav för tunga fordon
  4. Schneider Electric satsar på robust snabbladdning
  5. SÅ välkomnar historisk satsning på infrastruktur

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.