Otillåten cabotagetransport med brusten fjädring ”långtidsklampad”

Den bulgariska dragbilen såg allt annat än fräsch ut. Trafikpolis Sören Johansson bestämmer sig för att ta med sig ekipaget in till kontrollplatsen vid Långeberga i Helsingborg. Och några timmar senare står den klampad i den nordvästskånska staden.
Bärgning till verkstad för reparation av bladfjädringen är det som krävs av åkeriet för att få bort den
Bärgning till verkstad för reparation av bladfjädringen är det som krävs av åkeriet för att få bort den "spanska flaggan".

Sören Johansson konstaterar snart att det handlar om ett otillåtet cabotage.
– Transporten var på väg mellan Malmö och Bro, förklarar Sören och tillägger att transportdokumenten hade flera brister.

Bristande dokumentation är enligt vad tidningen Proffs erfar en vanlig anledning till att transportörer rapporteras för otillåtet cabotage.

Åkeriet krävs på förskott av sanktionsavgift på 40 000 kronor. Pengarna betalas och trailern släpps iväg för fortsatt transport med en annan, laglig dragbil.

Men den ursprungliga dragbilen klampas likväl. Utan tidsbegränsning, dessutom. Varför?
– Dragbilen var en riktig skrothög. Den belades med kvalificerat körförbud, bland annat eftersom bladfjädringens huvudblad på framaxeln är brustet.

Ekipaget stoppades i tisdags. Det har nu alltså gått fyra dagar men dragbilen står fortfarande kvar framför polishuset i Helsingborg – med klamp på ena framhjulet. Vad händer nu?
– Den får stå kvar så länge det behövs, konstaterar Sören Johansson avslutningsvis.

Om artikeln

Publicerad: 2019-12-07 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Körförbud Trafikpolisen Trafiksäkerhet Transportfusket