Foto: Roger Ogemar Foto: Roger Ogemar

Lastade så mycket som fick plats – fick körkortet omhändertaget

Att lasta ”så mycket som får plats” utan en tanke på vikten och dessutom på ett obromsat släp, är inte bara dumt. Det visar även på uppenbara brister i sådant man får lära sig på körskolan.

Det finns annat att hålla ögonen på även om en ny vinterdäckslag har börjat gälla. Den 3 december hamnade trafikpolisinspektör Ylva Frohm, som är det senaste tillskottet i Västerås yrkestrafikgrupp, bakom en Litauenregistrerad lätt lastbil med släp på E18 på väg in mot Västerås. Ekipaget såg väldigt tungt ut och det skulle visa sig inte vara det enda problemet.

Ylva Frohm kontaktade kollegorna på Karleby kontrollplats.
– Jag bad dem möta upp mig med de mobila vågarna vid Anundshögsmotet där det finns bra med plats, säger hon.
Det blev bilinspektör Roger Ogemar som ryckte ut för att väga ekipaget tillsammans med Ylva Frohm.

Både bilen och släpet var lastade med byggställningar från Bålsta på väg till Virsbo och det såg ut som om man helt enkelt lastat så mycket som det fanns plats för. Ta även i beaktande att släpet var av den obromsade sorten.


I fordonet satt tre personer.
– Två var från Litauen och en från Vitryssland så jag gjorde en utlänningskontroll på dem innan vi vägde, säger hon.
Denna gång var allt i sin ordning med förarens och passagerarnas dokument.

Vägningen visade en sammanlagd bruttovikt på inte mindre än 7 080 kilo.
– Med en tillåten vikt på 4 250 kilo, fick föraren se sitt körkort omhändertaget på plats utan medgivande att få köra vidare, säger Roger Ogemar.
Utöver det, blev det böter på 6 000 kronor för 128 procents överlast på bilen och 196 procent på släpet.

Eftersom polisen lämnade platsen, klampades fordonen tills överlasten lastats av, vilket gjordes för hand.
– Efter nära nog en timme fick vi åka tillbaka för att väga om ekipaget, men det krävdes ytterligare avlastning, säger Roger Ogemar.
Strax därefter anlände två andra lätta lastbilar för att ta hand om föraren och det överblivna godset.

För tungt, fel eller inga körkortsbehörigheter, färdskrivarmanipulationer, ja listan kan göras lång på de brister som rullar omkring på våra vägar. Trots inrikesminister Mikael Dambergs (S) försäkringar om att fler poliser håller på att utbildas i detta nu, kommer personalen i de befintliga yrkestrafikpolisgrupperna av idag, ändå att under tid framöver fortsätta bära en tung börda.


Trafikpolis Ylva Frohm har varit med några år och är ett välkommet tillskott i Västerås. Foto: Privat
Trafikpolis Ylva Frohm har varit med några år och är ett välkommet tillskott i Västerås. Foto: Privat

Om artikeln

Publicerad: 2019-12-06 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Klampning Överlast Polisen Västerås