Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
Vems ansvar är det när en chaufför fyller i dokumenten på ett felaktigt sätt?

Kombitrafik blev otillåtet cabotage

Är det bara speditörernas fel när dokumenten har brister?

Alla kan vi göra fel, vara oaktsamma, men om man huvudsakligen kör en viss typ av transport kan det tyckas att det borde infinna sig en viss rutin och med rutinen kunskap om vilka dokument som behövs och hur dessa ska fyllas i. Vi ser alltför ofta hur det brister och frågan är om det endast är speditörens ansvar.

Långa lastbilar och elvägar är inte miljövänligt

”Tågen ska konkurrera mot laglös lastbilstrafik”

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet skriver att opinionsdrevet för långa lastbilar och elvägar för att minska klimatutsläppen kommer att öka dem i stället genom att ytterligare försämra villkoren för järnvägen.

Skånemejerier ska minska risken för klimatpåverkan

Idag har Skånemejerier skrivit på Transportinitiativet 2025. Det är ett frivilligt åtagande inom branschorganisationen DLF för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. Målet med Transportinitiativet är 100 procent fossilfria transporter 2025.
Upplevelsedagen på Ring Knutstorp väckte eftertanke  Foto: Arne Åkesson

Perspektiv från lastbilshytten för B-körkortselever svårt att införa

”Allt fler elever väljer bort utbildningar som inte är obligatoriska”

Elever som tar B-körkort på en körskola i Tyskland, får även erfarenhet av lastbilskörning. Syftet är att medvetandegöra eleverna om de olika trafiksituationerna och för att hjälpa dem förstå trafiken och körningen från lastbilshytten. Är detta något för Sverige att ta efter?

Svenskarna i EU:s transportutskott

TRAN är EU-parlamentets utskott för transportfrågor och turism. Samma utskott som Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD) arbetat i under förra mandatperioden då vägtransportpaketet dominerade och vann mark. Efter valet har nya namn kommit till.
 Att räkor fraktas till Nordafrika för att rensas innan de kommer tillbaka till oss ses som rationellt ur ett marknadsperspektiv. Men är det i fas med en trovärdig klimatpolitik?

Krönika

En falsk klimatdebatt?

Birger Schlaug: ”Förlåt att jag stör. Men klimatdebatten är till stor del falsk. Om nu – vilket också jag anser – klimatfrågan är oerhört viktig och att vi måste göra något nu så borde vi väl också samtala om globaliseringen och den frihandel vars syfte är a) producera mer varor b) till billigare pris c) som ska transporteras kors och tvärs över haven, i luften och på vägarna.”
Foto: Iveco

Ivecochef om rädsla för förarlösa lastbilar

Skrämmer branschen bort nya chaufförer genom att beskriva förarlösa lastbilar på allmänna vägar som nära förestående? Ivecochefen Gerrit Marx kritiserar branschen för att göra just det.
Arkivbild Proffs

(Ö)känt åkeri åter stoppat

Otillåtet cabotage och makedonsk förare utan förartillstånd

Åkeriet är känt både i och utanför Sverige och temat har varit detsamma under alla år – otillåtet cabotage och makedonska förare utan förartillstånd samt en del fordonstekniska brister. Förklaringarna åkeriet har kommit med, har lämnat mycket att önska och nu var det alltså dags igen.

Sverige första landet ut för DSV:s alkobommar

På DSV:s nya cross-dockinganläggning i Jönköping har man nu vidtagit åtgärder för att förebygga rattfylla. De har installerat en så kallad alkobom som innebär att förare, för att passera, måste passera en automatiserad alkokontroll.

Wibax Logistics investerar i nya tankbilar

Wibax Logistics investerar cirka 20 miljoner kronor i totalt fem nya tankbilar under 2019. Det innebär att de har en fordonsflotta på cirka 50 tankbilar som levererar flytande kemikalier och biooljor till kunder främst inom pappers- och massaindustrin, men även till övrig industri.
← Föregående 1 … 678 679 680 681 682 … 1 104 Nästa →
Senaste numret

27 JUNI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Waberer’s avslutar flerårig tvist om lastbilskartell
  2. Snart krav på smart färdskrivare version 2 i utlandstrafik
  3. Miljardsatsning på transportinfrastruktur – Säkra parkeringar i fokus
  4. Ekeri och Bussbygg i nytt ägarsamarbete
  5. ”Bråttomtransport” klampades – krav på 208 000 efter grova överträdelser

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.OkNejIntegritetspolicy