Plasmatekniken kan enligt KTH sänka bränsleförbrukningen med upp till fem procent.Fotograf: KTH

KTH-forskning visar:

Plasma kan ge klirr i åkerikassan

Att minska långtradares användning av drivmedel är ett viktigt steg mot att nå de miljömål som finns på EU-nivå. Nu har forskare vid KTH genomfört ett forskningsprojekt med lyckat resultat. Med hjälp av plasmateknik har de visat det finns möjlighet att minska luftmotståndet och därmed sänka bränsleförbrukningen med upp till fem procent.
Detta kan framstå som en blygsam minskning, men sett över den lastbilsflotta som rullar på jordens vägar gör detta stor skillnad, både för miljö och ekonomi.

MÅNADENS LEDARE

Kalla det vad som helst – bara det kostar

Näringsdepartementet skickade nyligen ut en promemoria på remiss till 18 instanser. I stora drag går den ut på att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga. 
Det var så klart glädjande att läsa promemorian ? men det känns ändå så ?onödigt? på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.

Lars Lindgren är märkbart bitter över det som hänt. - Någon vill mig riktigt illa, säger han. (infälld bild från Aftonbladet.se)Fotograf: Göran Rosengren

Transportbasen i exklusiv PROFFS-intervju

Vidlyftig representation – för 250 kronor/dag

Transportarbetareförbundet bedriver ett aktivt och omfattande, internationellt arbete. För förbundets ordförande, Lars Lindgren, innebär det omkring 300 dagars arbete per år. Nyligen publicerade Aftonbladet ett tv-inslag där man framställer Lindgren på ett allt annat än smickrande sätt. 
- Ja, man har ju hängt ut mig som alkoholist. Det lär jag ju få leva med under lång tid. 
Aftonbladet grundar sitt reportage på Lindgrens "vidlyftiga representationer", som utslaget per arbetsdag landar på allt mellan cirka 155 och 250 kronor om dagen, beroende på hur man räknar.