Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
Speditörerna är inte misstänkta för något brott.

Cabotagesanktion betalades rekordsnabbt

Polisen: ”Tog inte många minuter”

Trots att cabotagetransporter i Sverige enligt EU:s statistikdirektorat Eurostat är ovanligt, är det desto vanligare att polisen avslöjar otillåtna cabotage. Om det beror på att statistiken är uppåt väggarna eller att den svenska trafikpolisen och dess bilinspektörer är väldigt ”pricksäkra”, överlåter vi till er läsare att avgöra.
DEBATTARTIKEL

Morell (SD): ”Lägg ner trafikpolisen!”

I en artikel från TT tas frågan om överlaster på våra vägar upp. Artikeln belyser den ökade risk som överlastade fordon innebär för trafiksäkerheten, men artikeln belyser också att överlaster skadar våra vägar.
Låt oss slå fast att överlaster är allvarligt ur trafiksäkerhetssynpunkt, ökar vägslitaget och påverkar det sunda företagandet negativt.
Foto: Volvo Lastvagnar AB

Postnord lägger order på 59 Volvolastbilar

Volvo Lastvagnar har fått en order på 59 lastbilar till Postnord Sverige AB. Ordern innehåller både Volvo FM och Volvo FL samt ett skräddarsytt service- och reparationsavtal. Ett viktigt fokus för Postnord Sverige är säkerhet och arbetsmiljö för sin personal, till exempel är alla lastbilar utrustade med röda säkerhetsbälten och fjärrlastbilarna har även extraljus och air-bag.
Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Sveriges Åkeriföretag: ”Överlaster måste minska”

Tidigare idag publicerades en artikel om att mätningar som Trafikverket har gjort pekar på att hela 45 procent av de tunga fordonen är överlastade.
Sveriges Åkeriföretag, SÅ, ska nu analysera hur de kan medverka till att komma till rätta med de allt för tunga transporterna.
Foto: Trafikverket, Ulf Palm

TRAFIKVERKET:

Nästan hälften av de tunga fordonen är överlastade

Mätningar på 31 platser i landet under 2019 visar att 45 procent av de tunga fordonen är överlastade. Detta är ett problem eftersom överlaster leder till ökad nedbrytning av vägar, snedvriden konkurrens och sämre trafiksäkerhet.

Klart idag – Strasbourg nästa för mobilitetspaketet

Mobilitetspaketet, eller vägpaketet som det också kallas, har röstats igenom i den sista voteringen i EU:s utskott för Transport och Turism, TRAN. Nu återstår endast en omröstningsrunda i plenum i Strasbourg. Men därefter tar ytterligare en utdragen process vid innan effekterna av de nya reglerna kommer att märkas av.
Foto: Roger Ogemar

Arbetsmiljöverket och yrkestrafikgruppen i samarbete:

Överlaster, sanktioner och otillåtet cabotage

Samarbetet mellan Arbetsmiljöverket och yrkestrafikgruppen ledde till att Arbetsmiljöverket fick skriva sanktioner på fem obesiktigade enheter för lättlastare, varav några nu utreds vidare. Yrkestrafikgruppen vägde fordonen vilket i vanlig ordning påvisade flertalet överlaster. Det påkoms även ett misstänkt otillåtet cabotage.
Foto: Scania

Bäste ”Scaniakännaren” kan vinna fri underhållsservice

Är du Sveriges främste Scaniakännare? I nya frågetävlingen Scania Quiz Trophy har du chansen att vinna fri underhållsservice i upp till tre år.
Johan Ebefors, VD på Sandahls Goods & Parcel. Foto: Sandahls Goods & Parcel

Sandahls expanderar med ny crossdock-terminal

För att möta en ökad efterfrågan från varuägare som vill ansluta som kunder kommer Sandahls att expandera verksamheten med en ny crossdock-terminal i Värnamo. Den nya terminalen kommer att stå klar i september 2020.
Detta rubricerades som miljöbrott och häleri. Hade Kustbevakningen kunnat väga ekipaget, är det möjligt att även överlast kunnat läggas till.

Kustbevakningens vardag

Lastsäkringsbrister, miljöbrott, häleri och odeklarerad ADR-transport

Utan Kustbevakningens kontroller i hamnarna, hade både vägar och fartyg varit mindre säkra att nyttja. Det handlar om ADR-transporter som inte deklarerats för rederier, dåligt eller inte alls säkrade ADR-transporter, miljöbrott och häleri. Och om man som chaufför vägrar att lägga på tre spännband, får man finna sig i att bli akterseglad.
← Föregående 1 … 642 643 644 645 646 … 1 146 Nästa →
Senaste numret

24 OKTOBER 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. 50 år med IVECO och Rune Järpsten
  2. Bonway i samarbete med Panini Internazionale och Reitan Convenience Sverige
  3. Vitryssland har stängt gränsen för EU-lastbilar
  4. Eldrivna leveranser i e-handeln för klimatvinster
  5. Komvuxutbildningar stärker återväxten i yrkestrafiken

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.