Namnet Shelfless anspelar på att kunden inte längre kommer behöva egna lager eller hyllor. Namnet Shelfless anspelar på att kunden inte längre kommer behöva egna lager eller hyllor.

Bring storsatsar i Rosersberg

Nu står det klart att Shelfless, Brings stora satsning på automatisering, placeras i Rosersberg i norra Stockholm. Från och med våren 2022 kan kunder i Stockholmsområdet få gröna och flexibla leveranser från nätbutiker inom bara några timmar efter beställning.

Sedan tidigare finns Shelfless i Oslo, och i vår kommer samma koncept till Stockholm, säger Bring. Under årets första sex månader har paketvolymen för Bring Sverige ökat med hela 62 procent jämfört med samma period året innan. Nu storsatsar Bring för att möta den ökande efterfrågan.

Per Öhagen är koncerndirektör för e-handel och logistik.
– Shelfless är en av våra största satsningar på e-handelslogistik och snabba och gröna leveranser. Rosersberg har ett bra geografiskt läge, nära både Arlanda, Stockholm city och Uppsala. Läget möjliggör att vi kommer kunna leverera inom samma dag till över tre miljoner människor, säger han.

Shelfless kommer ta plats i en nyetablerad lagerlokal som under höst och vinter byggs om till en högautomatiserad autostore-anläggning. Satsningen ger alla nätbutiker, oavsett storlek, tillgång till automationslösningar som bara de största nätbutikerna haft möjlighet till, fram tills nu. De nätbutiker som använder sig av Shelfless kommer kunna leverera bara inom några timmar efter köp inom Stockholmsområdet – och leverans nästa dag i hela landet.

Namnet Shelfless anspelar på att kunden inte längre kommer behöva egna lager eller hyllor utan använder Brings autostorelösning. Med Shelfless kan nätbutiken fokusera på att sälja medan Bring och Shelfless tar hand om allt som rör leveransen. Bring lagrar, plockar, packar, levererar och tar hand om eventuella returer. Samtidigt har nätbutiken full koll på lagerstatus och hela processen kring leverans.

Shelfless är nämligen inte bara ett lager utan en helhetslösning med smart teknologi och digitala lösningar som gör det enklare för nätbutikerna att ha koll.
– Något som alltid har varit viktigt för våra kunder är leveranstid och pris. Dessa saker är fortsatt viktiga, men de senaste åren har kunderna också adderat höga krav på hållbarhet och transparens. Vi ser att kunderna vill ha full koll på hela köpresan – vilket blir möjligt med vår digitala lösning. Trots att vi använder oss av avancerad teknologi så ska det vara enkelt att använda sig av, och ansluta till Shelfless, som i princip är en “plug-and-play”-lösning, avslutar Per Öhagen.

Om artikeln

Publicerad: 2021-09-03 09:07
Kategori: Nyheter
Taggar: Bring E-handel Lagerhantering Logistik Nätbutik Shelfless