Nyheter

Polisen håller inte med Transportstyrelsen:

”Polisens arbete med hastighet har betydelse för dödstalen i trafiken”

De båda myndigheterna Transportstyrelsen och Trafikverket skrev i slutet av januari en uppmärksammad debattartikel i Dagens Nyheter. När Proffs intervjuar de båda artikelförfattarna, generaldirektörerna Jonas Bjelfvenstam och Lena Erixon, menar man bland annat att ett minskat antal trafikkontroller inte har med den sorgliga statistiken vad gäller dödsolyckor i trafiken att göra. Men den ställföreträdande rikspolischefen har en helt annan uppfattning.

Landsbygden förlorare när det satsas på infrastruktur

Tre procent av Sveriges vägar ligger i Stockholms län – ändå går 23 procent av länsmedlen dit. Bilister på landsbygden betalar också en oproportionerligt stor del av de skatter och avgifter som läggs på bilismen. Och även utan höghastighetsjärnväg går det redan dubbelt så snabbt per kilometer att resa sträckan Stockholm-Göteborg jämfört med sträckan Umeå-Östersund. Det är bara några obalanser i utgifter för Sveriges transportinfrastruktur som Riksorganisationen Hela Sverige ska levas senaste balansrapport Infrastruktur i hela landet uppmärksammar.
Tre ton farligt gods dolde sig bakom kapellet på det oskyltade, holländska ekipaget när det kontrollerades av Kustbevakningen i måndags i Trelleborgs hamn.

Kustbevakningen ertappade holländare med dolt farligt gods efter färjeöverfart

Inspektören: ”Allt vanligare”

Statistik gällande Kustbevakningens farligt gods-kontroller visar att andelen med brister blir fler för varje år. Det senaste året hade nästan hälften (47 %) av alla ADR-transporter som kontrollerades brister. Under tisdagen följde Proffs med farligt gods-inspektörerna Arvid Tedvik och Jonna Ström under några timmar i Helsingborg. Att de har en viktig uppgift att fylla blir tydligt.