Scania Next Generation lastbilar med Ecosense Trailer Assist under installation.

Wiklunds Transport sparar 3 procent bränsle med automatisk luftriktare

Magnus Wiklund, ägare till Wiklund Transport i Larsmo i Finland, har kört Scania i många år. Sedan han beställde tre New Generation Scania har han varit mycket noga med att hans förare ska justera takluftriktaren varje gång de byter last, för att på så sätt minimera bränsleförbrukningen.

På grund av att de nya Scaniabilarna har vev för att justera takluftriktaren, har det inte varit alltför svårt för förarna att följa uppmaningen från Magnus Wiklund om att justera takluftriktaren. Inställningen av takluftriktaren har dock gjorts på känsla eftersom det tar för lång tid och kraft att göra de noggranna mätningar som behövs för att kunna ställa in luftriktarna enligt Scanias handbok.

Magnus Wiklund insåg därför potentialen i ett helt automatiskt system som kunde se till att takluftriktaren alltid ställs in optimalt utan att föraren alls behöver tänka på det. Därför monterade han Ecosense Trailer Assist på alla sina tre New Generation Scania i september 2019. Nu, fem månader senare, visar förbrukningssiffrorna sitt tydliga språk: en sänkning med tre procent.

Magnus Wiklund är nöjd med att hans intuition var korrekt, att ett automatiskt system skulle kunna uppnå en sänkning av bränsleförbrukningen trots att alla hans förare har varit duktiga och justerat takluftriktaren så gott de har kunnat tidigare.

VBG onspot

Det är väldigt svårt att ställa in takluftriktaren perfekt enbart på känn och det finns en tendens att den oftast ställs lite för högt. Några av förarna tyckte i början att det såg ut som att takluftriktaren stod lite för lågt inställd, men kontrollmätningar visade att den faktiskt var inställd helt korrekt.

Man tror att besparingen kommer att bli ännu större efterhand.
– I höst har vi haft jobbigt väder med mycket vind och regn. Det brukar höja förbrukningen litegrann. Förutom bränslebesparingen, så är det också jätteskönt med ett helt automatiskt system, säger Magnus Wiklund som är helt övertygad av produkten.

Wiklund Transports tre lastbilar kör lite blandade rutter. En bil går oftast mellan Finland och Norge för att hämta och lämna nya släp där vägen hem ofta sker utan släp. En annan bil kör mestadels i Finland med släp som ofta varierar mellan 420-450 cm i höjd.

Ecosense Trailer Assist hjälper åkeriet att nå minsta möjliga bränsleförbrukning och utsläpp i varje läge. Dessutom avlastar det förarna som aldrig mer behöver lägga tid på att justera takluftriktaren efter varje lastbyte, en justering som dessutom är svår att få till helt korrekt utan det automatiska systemet från Rumblestrip.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2020-02-11 10:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Bränsleförbrukning Ecosense Trailer Assist New Generation Scania Rumblestrip Takluftriktare Wiklunds Transport