Oktober 2025 registrerades 24 078 nya personbilar, fördelat på:
• Eldrift 36,2% (35.0% helåret 2024)
• Laddhybrid 29,5% (23.4%)
• Bensin 17,8% (22.5%)
• Elhybrid 11,2% (10.2%)
• Diesel 5,2% (7.0%)
• Etanol 0,1% (1.5%)
• Biogas 0,0% (0.4%)
Det pågår nu en dubbel kamp emot klockan, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet.
– Dels måste Sverige skyndsamt hantera EU:s invändningar mot elbilspremien som ska träda i kraft efter årsskiftet, dels rinner tiden ut för att nå EU:s krav och Sveriges mål för 2030. Vi behöver hängslen och livrem nu i form av fler smarta styrmedel inom Bilen, Bränslet och Beteendet, säger han.
Elbilstoppen i augusti var:
1) Volvo EX40: 1 104 nyregistrerade
2) Volkswagen ID7: 738
3) Kia EV3: 593
4) Volkswagen ID4: 531
5) Volvo EX30: 391
Oktobers stora ökning står laddhybriderna för, upp med hela sex procentenheter jämfört med helåret 2024.
– Skärpta EU-regler slår snart ut dåliga laddhybrider och tyvärr är det dessa som nu säljs ut. En bra laddhybrid som används klokt kan absolut vara en del av omställningen. Förbränningsmotorn ska bara gå i nödfall och helst drivas förnybart, säger Goldmann.
Av nya lätta lastbilar var 21,5 % eldrivna i oktober, mot 19,4% samma period i fjol, och laddhybriderna ökade till 6,7% från 0,4%. Gasdrift minskade från 5,3% till 3,5%. 66,1% av nya lätta lastbilar är dieseldrivna, vilket inte behöver betyda fossilt, påpekar 2030-sekretariatet.
– Ingen rörelse är så enkel som att ställa om från fossil diesel till HVO100 – det är bara att flytta handen en decimeter på macken. Därför har vi och Fossilfritt Sverige nu HVO-kampanj, men det måste också bli mer lönsamt att tanka förnybart, säger Goldmann.
Andelen eldrivna tunga lastbilar över 16 ton var i oktober 7,0%, medan 11,8% var gasdrivna. Av tunga bussar var 32,6% eldrivna, inga nya gasbussar registrerades.
– Kollektivtrafiken fortsätter att vara ett viktigt föredöme i omställningen till fossilfritt, men det var ett allvarligt misstag av regeringen att ta bort premien för eldrivna stadsbussar, säger Mattias Goldmann.
Miljömålsberedningen har nu i unik enighet över alla partigränser slagit fast att klimatmålen ska bestå och regeringen är tydlig med att EU:s 2030-klimatkrav på Sverige ska nås vilket 2030-sekretariatet berömmer. ”
– Att vara ledande i omställningen är bra för Sveriges konkurrenskraft, minskar vår sårbarhet och skapar jobb. Därför är det så väldigt värdefullt med den trygghet som partipolitisk enighet ger – nu är det full fart framåt som gäller, avslutar Mattias Goldmann.
All statistik kommer från Mobility Sweden.
									
					
