Klimatmål

Listar alla artiklar taggade med: Klimatmål

Elektrifiering kan inte ensam lösa omställningen

Regeringen tog igår den 1 juni 2021 emot utredningen om utfasning av fossila drivmedel samt eventuellt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselfordon. Utredningen föreslår inget stoppdatum för förbränningsmotorer men allt hårdare krav på utsläpp från fordon, och ett förbud mot att sälja fossila drivmedel från 2040.

Martin & Servera

Första restauranggrossisten med ellastbil

Martin & Servera är första restauranggrossisten att introducera helt elektrifierade fordon för distribution. I sommar kommer deras första helt elektrifierade lastbil, en Volvo FE Electric. Det innebär att Martin & Servera-gruppen är först ut bland Sveriges restauranggrossister att börja använda distributionsbilar som går helt på el, vilket är en av flera åtgärder för att nå koncernens gemensamma hållbarhetsmål – klimatneutral verksamhet senast 2030.

PostNord siktar på fossilfritt 2030

De senaste åren har Postnord gjort stora satsningar för att skapa hållbara och klimatsmarta leveranslösningar. En stor del av denna satsning handlar om övergången från fossila till förnyelsebara drivmedel. Med ett sikte på fossilfrihet 2030 blir nu Postnords leveranser i Helsingborg och Uppsala helt fossilfria. Vi ställer även frågan om underleverantörernas tunga transporter omfattas av klimatarbetet.

Begreppet elväg in i Elsäkerhetsverkets föreskrifter

Regeringens satsning på elektrifieringen av transportsektorn innebär förändringar av begrepp i Elsäkerhetsverkets regelverk. Sista mars ersätts därför termen trådbuss med begreppet elväg i sex av myndighetens föreskrifter.

Vätgas – den nya energins rockstjärna?

På kort tid har vätgas kommit att bli det som allt fler hoppas och tror ska knuffa undan fossila bränslen inom flera områden, inte minst industrin och transporter. Tekniken bakom har varit känd sedan länge men kanske är det nu det lyfter, för nu satsar EU och en mängd företag på tekniken. DB Schenker berättar hur vätgasen fungerar.

Drivkraft Sverige (fd SPBI) i remissvar:

”Konsekvenserna för svenska företag behöver utredas”

I ett remissvar på Trafikverkets senaste inriktningsunderlag för transportinfrastrukturen, stöder Drivkraft Sverigebland annat förslaget om en drivmedelskommission och vikten av en samhällsanalys vid omställningen till ett klimatneutralt samhälle. Däremot behöver konsekvenserna för svenska företag utredas ytterligare när det gäller förslag om styrmedel.

Anton Freiesleben, försäljningschef, Scania Danmark:

”Gröna transporter kräver större lastbilar”

I denna debattartikel tar Anton Freiesleben, försäljningschef, Scania Danmark, upp ämnet längre lastbilar ur det danska perspektivet och säger att gränserna för lastbilars tillåtna längd och vikt måste ändras om vi ska sträva efter att göra landtransporter mer klimatvänliga. ”Om Sverige kan, vad hindrar då Danmark”.

Transportplaneringen bidrar inte till klimatmålen

Sveriges ambitiösa miljö- och klimatpolitik får inte tillräckligt genomslag i infrastrukturplaneringen. Det visar en ny rapport från forskningsprojektet Stafetten som tagits fram av IVL Svenska Miljöinstitutet, Trivector och Lunds universitet. Otydliga mål, expansiva nationella trafikplaner och gamla beslut om vägutbyggnader är några orsaker till att transportsektorns omställning dröjer.

Hälften av alla lastbilar elektriska 2030

50 procent av nyförsäljningen av tunga lastbilar 2030 kommer att vara elektriska. Det är målet och prognosen i den färdplan för fossilfri konkurrenskraft som BIL Sweden tagit fram för fordonsbranschen inom ramen för Fossilfritt Sverige. Det skriver Mattias Bergman, vd BIL Sweden, och Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, i Dagens Industri idag.

Girteka Logistics tillsammans med 150 företagsledare och investerare:

”Vi uppmanar EU:s statschefer att ställa högre mål för utsläppsminskningar 2030”

När Europeiska kommissionen sätter sig ner för att diskutera förslag om ett nytt utsläppsmål 2030 för unionen imorgon, onsdagen den 16 september, kommer mer än 150 europeiska företag, investerare och affärsnätverk, inklusive Microsoft, IKEA, Deutsche Bank, Unilever, H&M, Google, Girteka Logistics, Signify och Apple uppmanar EU-ledare att stödja ambitionen i European Green Deal och minska utsläppen av växthusgaser med minst 55procent fram till 2030.