Regeringen

Listar alla artiklar taggade med: Regeringen

Mycket på ”G” inom den nationella godstransportstrategin

Det händer mycket kring godstrafiken under 2019 och i början av 2020 kommer flera regeringsuppdrag att redovisas. Det kan vara svårt att ha koll på allt, men här tar vi upp en del av vad som pågår.
Hultsteins

JA till förslag om sänkt skatt på drivmedel

Skatteutskottet föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag om att sänka koldioxidskatten på bensin och diesel. Skattesänkningen görs för att motverka de ökade priserna på bensin och diesel som kan uppstå i och med den årliga indexuppräkningen och den så kallade reduktionsplikten.
VBG onspot

47 av 50 ”cabotagemiljoner” försvunna?

För några år sedan beslöt regeringen att skjuta till totalt 100 miljoner kronor till Polismyndigheten i syfte att utveckla myndighetens arbete mot det otillåtna cabotaget. Pengarna ska betalas ut under fyra år i poster om 25 miljoner per år. Fram tills nu har Polismyndigheten tagit emot 50 miljoner kronor. Endast 2,6 av dessa kan man idag någorlunda berätta om hur de har använts. Frågan är vad som hänt med resten av pengarna?
Aspök

Ministrarna som kan få inflytande över transportbranschen

Nu har statsminister Stefan Löfvén presenterat den nya regeringens ministrar. En del ministrar blir kvar, men får samarbetspartners. Anders Ygeman (S) kommer tillbaka till regeringen där han bland annat kommer att samarbeta med Tomas Eneroth (S) i infrastrukturdepartementet, som är ett nytt departement.
Aspök

SÅ välkomnar beslut om vinterdäck och EU-trailers

Regeringen vill öka trafiksäkerheten på de svenska vägarna och här därför beslutat att även tunga fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul. Regleringen gäller både svenska och utländska fordon. Regeringen har också fattat beslut om att Transportstyrelsen ska se över trafiksäkerheten för korta dragbilar, så kallade ”EU-trailers” eller ”EU-dragbilar”.
Daf
DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

VBG onspot

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Hultsteins

Skärpt beställaransvar – ett slag i luften

Ett skärpt beställaransvar kan bli verklighet redan till sommaren, den 1 juli närmare bestämt. Är det nu vi ska jubla? Eller gråta?
Propositionen är i min värld en besvikelse och de "tuffare tagen" är ett sällan skådat slag i luften. Det blir tydligt när man läst mer än rubriken i pressmeddelandet från regeringen.

Nokian

Skärpt beställaransvar förväntas träda i kraft den 1 juli

I dag har vi problem med olagliga yrkestransporter, osund konkurrens och företag som dumpar villkoren. Det är angeläget för regeringen att komma till rätta med problemen och därför föreslås nu att företag och myndigheter ska ta större ansvar för att kontrollera att de transporter som de beställer är lagliga. Detta skriver regeringen i ett pressmeddelande på onsdagen.

Aspök

Regeringen vill ha skärpta vinterdäckskrav på tunga fordon

Nu går regeringen vidare med skärpt vinterdäckskrav på tunga fordon. I dag har regeringen påbörjat en notifiering av förslaget. Regeringens avsikt är att de skärpta reglerna ska börja gälla från och med den 1 december 2019.