Tesla Semi klarar sig bra ute på vägarna. Modellen överträffar förväntad effekt. Foto: Tesla. Tesla Semi klarar sig bra ute på vägarna. Modellen överträffar förväntad effekt. Foto: Tesla.

Tesla Semi klarar sig bra i verkligheten

Har Kina ”sneglat” på Tesla?

Den elektriska Tesla Semi överträffar sig själv när NACFE undersöker effektiviteten hos fordonet, något ägaren PepsiCo är mycket nöjda med. Samtidigt har en mycket snarlik modell dykt upp i Kina. Det är kinesiska JAC som bland annat arbetar med Volkswagen, som står bakom den.

I slutet av förra året fick Tesla i gång tillverkningen av sin eldrivna lastbil Semi. De första exemplaren används sedan en tid av Pepsi och deras dotterbolag Frito-Lay i Kalifornien.

Organisationen NACFE som undersöker effektiviteten hos transporter har nu gjort ett besök hos Pepsi för att se hur Tesla Semi fungerar i praktiken. De flesta av de 21 Semi hos Pepsi och 15 hos Frito-Lay används för lokala transporter på som mest 100 miles, vilket motsvarar omkring 16 mil. De används då upp till 12 timmar om dagen. Tre lastbilar används för längre transporter på upp till över 70 mil.

Vi har tänjt på gränserna för att visa att vi kan uppnå en mycket hög räckvidd med en fullastad lastbil från vår flotta med Semi”, säger Dejan Antunovic som är chef för PepsiCo:s program för elektrifiering.

Enligt rapporten från NACFE visar Teslas lastbil en genomsnittlig förbrukning på 1,7 kWh per mile, vilket motsvarar 10,5 kWh per mil. Det är lägre än Teslas egna uppgifter som talar om en förbrukning på 2 kWh per mile.

Enligt Tesla har Semi en räckvidd med full last på 500 miles, eller 80 mil. De transportansvariga hos Pepsi som NACFE talat med bekräftar också att Semi lämpar sig för längre transporter.

Om företaget vill ha fler Semi i sitt stall måste de och även andra kunder vänta ett tag. I juni meddelade Teslas chef Elon Musk att storskalig tillverkning av Semi kommer i gång först 2024, men redan nu ser det ut att dyka upp alternativ från Kina.

På X (tidigare Twitter), sprids bilder av en maskerad lastbil på ett flak. Fordonet uppvisar tydliga likheter med Tesla Semi. Enligt obekräftade uppgifter i flera medier handlar det om en eldriven lastbil från den kinesiska tillverkaren JAC. Det är ett ganska okänt märke i Sverige, men i slutet av förra året meddelades att elsuven JAC S4 ska komma till Sverige. Det är också JAC som står för tillverkningen av NIO:s modeller som säljs här.

Bilden i artikeln sägs vara tagen i närheten av en anläggning som ägs av kinesiska JAC Motors som även arbetar tillsammans med Volkswagen. De ligger bland annat bakom nya Moskvich JS4 som tillverkas i Ryssland. Bilderna visar en lastbilsprototyp som är mer eller mindre identisk med Semi.

Den här Tesla Semi-klonen från Kina har till och med en central körposition precis som Elon Musks skapelse. Kinas JAC ser verkligen ut att ha skapat en Tesla Semi-klon.

Måtten ser också mycket snarlika ut och precis som hos Semin finns det en stor vindruta som ser ut att flyta sömlöst över A-stolparna till de två sidorutorna på vardera sidan. Kamouflaget gör dessa pelare mer uppenbara, men om de var färdiga i svart som på Semin, skulle de vara mycket svårare att se.

En skillnad är att den här JAC-prototypen verkar ha antingen ett fönster eller kanske en solpanel precis ovanför vindrutan, något som den elektriska Semin saknar.

JAC-prototypen är snarlik Tesla Semi.
JAC-prototypen är snarlik Tesla Semi.