Bråda dagar för testingenjörerna hos Mercedes-Benz Trucks inför världspremiären. Foto: Mercedes-Benz Trucks. Bråda dagar för testingenjörerna hos Mercedes-Benz Trucks inför världspremiären. Foto: Mercedes-Benz Trucks.

e-Actros testkörs i Schwäbischer Alb inför världspremiären

Den nya elbilen eActros 600 för fjärrtrafik testas strax före den officiella världspremiären i Schwäbischer Jura. I fokus är prototyper av dragbilen och plattformschassivarianten.

Mercedes-Benz Trucks arbetar med fullt tryck med den nya batterielektriska fjärrtrafiksmodellen eActros 600. Den officiella världspremiären är planerad till den 10 oktober och serieproduktionen startar 2024. Fram till dess testar testingenjörerna fortfarande prototyper av dragbilen och en 6×2 lastbil med växelflak. Specifika tester körs på testplatsen det tidigare militära övningsområdet i Münsingen och på allmänna vägar i området.

Enligt tillverkaren är Schwäbischen Albs mångsidiga topografi särskilt väl lämpad för att testa den elektriska lastbilen under olika förhållanden. Bland annat står mätningar av bakgrundsljud på agendan för vilket den akustiska testbanan i Münsingen är idealisk på grund av sitt lugna läge.

Enligt Mercedes-Benz Trucks kommer batterierna i eActros 600 att ha en kapacitet på cirka 600 kilowattimmar vilket möjliggör en räckvidd på cirka 50 mil. Dessutom ska energilagret kunna laddas ultrasnabbt med en effekt runt en megawatt effekt vilket betyder en laddningstid på mindre än en 30 minuter för att ladda från 20 procent till 80 procent.

För drivlinan används en egenutvecklad 800-voltsaxel med två elmotorer. Tillverkaren anger dess kontinuerliga effekt till 400 kW vilket motsvarar 544 hk. Under en kort tid ska 600 kW, alltså 816 hk, kunna tas ut när fordonet laddats maximalt, skriver Eurotransport.