Grönt ljus att driva skadeståndsärende på grund av lastbilskartell

Domstolen i Storbritannien har gett brittiska Road Haulage Association grönt ljus att driva åkeriers skadeståndsärende orsakat av lastbilstillverkares kartellbildning. Tusentals lastbilsägare representerade av RHA har nu tagit ett steg närmare att få ersättning från en kartell av lastbilstillverkare efter att appellationsdomstolen den 25 juli avvisade en rättslig överklagan från DAF och MAN.

Målet i appellationsdomstolen (i Sverige är det Högsta domstolen och hovrätterna appellationsdomstolar som hanterar överklaganden, red. Anm.) kretsade kring konkurrensdomstolens beslut förra året att bevilja RHA det första kollektiva förfarandet någonsin att driva kravet på uppdrag av mer än 17 000 lastbilsägare.

DAF och MAN, tillsammans med UKTC överklagade det tidigare beslutet med motiveringen att det fanns en oförenlig konflikt inom gruppen av kärande – mellan de som köpt nya fordon och de som köpt begagnade fordon.

Kartellen mellan lastbilstillverkare inkluderade DAF, Iveco, Daimler-Mercedes, Renault-Volvo, Scania och MAN, befanns av EU- kommissionen 2014 att ha brutit mot konkurrenslagstiftningen mellan 1997–2011 och bötfälldes tillsammans med nästan motsvarande cirka 45 979 506 svenska kronor kartellaktiviteten.

Beslutet gav upphov till ett antal skadeståndsanspråk inklusive den aktuella grupptalan ledd av RHA.

Vill läsa mer om ämnet finner du hela Trans.infos text här.

Om artikeln

Publicerad: 2023-07-26 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Appellationsdomstol DAF Daimler-Mercedes EU-kommissionen Iveco Lastbilskartell MAN Renault RHA Scania Skadeståndsärende Volvo