Varmt! De tre bromsskivorna på trailerns högra sida hade kunnat brinna när som helst om inte den bulgariske chauffören hade varit uppmärksam. Varmt! De tre bromsskivorna på trailerns högra sida hade kunnat brinna när som helst om inte den bulgariske chauffören hade varit uppmärksam.

Rattfull chaufför utan utstationeringsdeklaration körde otillåtet cabotage

En dag på polisens kontrollplats bjuder ofta på både trevliga och otrevliga upplevelser. Så även i söndags i Helsingborg. En uppmärksam chaufför från Bulgarien förhindrade troligtvis att hans ekipage började brinna på motorvägen. Hans kollega från Estland kan däremot knappast kallas för ”hjälte”. Detta efter att ha ertappats med att köra under påverkan av alkohol.

Det luktade varma bromsar när det bulgariska ekipaget av ”fri vilja” rullade in på kontrollplats Långeberga vid Helsingborg i söndags. Att chauffören var uppmärksam och valde att stanna, förhindrade troligtvis att ekipaget började brinna på motorvägen.

Den bulgariske chauffören hade uppmärksammat att något var fel med fordonets bromsar. Han väljer därför att svänga av motorvägen och in på trafikpolisens kontrollplats vid Helsingborg.
– Vi kände direkt att det luktade brända bromsar och när chauffören hade stannat rök det betänkligt från den högra sidan av trailern. När jag kollar in genom hålen i fälgarna så ser jag att samtliga bromsskivor är illröda, berättar trafikpolis Farid Umeflod.

Chauffören konstaterade själv att det inte gick att köra vidare så polisen behövde aldrig agera för att förhindra fortsatt färd.
– Föraren noterade att det hade uppstått ett luftläckage så han ringde efter hjälp och för att få ut reservdelar till kontrollplatsen så det löste sig smidigt. Vi stod så klart beredda med både pulver- och kolsyresläckare, förklarar Farid.

Färden kunde fortsätta efter att luftläckaget hade åtgärdats och bromsarna fått ”vila sig” och svalna av.

Farid och hans kollega, bilinspektör Daniel Ferm, kör ut på E6 för att hämta in ett nytt ekipage. Ett till skulle de hinna med innan det var dags att avveckla kontrollen för dagen.

Ekipaget de vinkar in blev en sorglig historia. Föraren kunde inte visa upp någon utstationeringsdeklaration. Vidare visar det sig att transporten är ett otillåtet cabotage. Men inte nog med det:
– Föraren var dessutom inte nykter, förklarar Farid Umeflod.

Sållningsinstrumentet visade positivt och senare står det klart att föraren hade 0,32 mg alkohol per liter utandningsluft. Det motsvarar på ett ungefär 0,64 promille.

Det var så klart slutkört för chauffören. Polisen tog hand om körkortet och åkeriet hemma i Estland fick leta upp en ny chaufför för att transporten skulle kunna rulla vidare. Men först skulle det betalas en del pengar.
– Totalt kostade det 131 200 kronor. Sanktionsavgifterna är 60 000 kronor för det otillåtna cabotaget och 60 000 för utstationeringsdeklarationen. De övriga 11 200 kronorna var chaufförens böter, summerar Farid.

Om artikeln

Publicerad: 2022-06-24 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Rattfylleri Trafikpolisen Transportfusket Utstationering