Rattfylleri

Listar alla artiklar taggade med: Rattfylleri

MHF: ”Skrämmande hantering av rattfyllerilarm”

P4 Väst rapporterar att polisen i Västsverige ofta prioriterar annat före inkomna rattfyllerilarm. Tillgänglig statistik visar att nästan hälften av larmen hamnar långt ner på prioriteringslistan. MHF tycker att det är skrämmande att ett brott som innebär omedelbar livsfara i trafiken inte tas på större allvar.

MHF välkomnar hårdare tag mot rattfylleriet

MHF har i många år hävdat att dagens bristfälliga rattfyllerilagstiftning medför att många notoriska rattfyllerister strax är ute på vägarna igen. I flera fall har detta bevisligen lett till oskyldiga människors död och många anhörigas lidande. En bil är ett dödligt vapen i händerna på en rattfyllerist.
Därför är det mycket positivt att regeringen nu tagit fram ett förslag om skärpning av dessa regler.

Skärpta straff för olovlig körning och rattfylleribrott

Regeringen har igår remitterat förslag som innebär skärpta straff och möjligheter att på plats frihetsberöva den som kör olovligt eller är påverkad av alkohol eller narkotika. Återfall i rattfylleribrott ska normalt dömas till grovt rattfylleri, enligt förslaget.

KD tar initiativ om skärpt straff för rattfyllerister

Kristdemokraterna har idag lämnat in ett utskottsinitiativ för att höja straffet för rattfylleri och olovlig körning samt att införa ett nytt brott: Grov trafikbrottslighet, där straffet ska uppgå till fem års fängelse. Förslaget är utredda och remitterade sedan två tillbaka.

Trafikverket saknar politiska instruktioner om fortsatt arbete med alkobommarna

Regeringen gav Trafikverket i uppdrag att införa nykterhetsanläggningar i våra hamnar. Uppdraget är nu avslutat, men pandemin har påverkat uppdraget. Pandemin verkar vara på väg åt rätt håll nu, men trots det och trots att Trafikverket har föreslagit en fortsättning av uppdraget, har de inte fått någon politisk respons i form av nya instruktioner.

Avsaknad av alkobommar ett slag mot trafiksäkerheten

Trots flera lyckade tester med stationära alkobommar i hamnar och trots att Trafikverket av regeringen fick i uppdrag att införa anläggningar för nykterhetskontroller, lyser dessa alkobommar med sin frånvaro. Under tiden fortsätter berusade förare att komma in i landet och rulla på våra vägar och där utgöra allvarliga säkerhetsrisker.

Tullchef vill ha skärpta straff för rattfulla chaufförer

I en artikel i Sydsvenskan uttrycker Oscar Lindvall, tillförordnad tullkrimchef, att han vill se tuffare tag mot chaufförer som ertappas med att köra på fyllan. - Ingen kan skydda sig mot en rattfull lastbilschaufför, vi använder ju alla vägarna, säger han till tidningen.

Ingen kände till att åkaren saknat körkort i tre år – ”En chock för familjen”

I en artikel som vi publicerade den 12 maj i år berättade vi om en åkeriägare från Gustavsberg som efter en rattfylla år 2017 blev av med sitt körkort och som därefter, vid tre tillfällen, dömts för grov olovlig körning. Och att en fjärde ”grov olovlig” är under utredning. Proffs har pratat med uppdragsgivarna samt med åkeriägaren och chauffören, som är en och samma person. Ingen kände till att åkaren kört utan vare sig körkort eller trafiktillstånd. När Proffs skriver om händelsen blev det en chock för familjen.

Lastbil och personbil i krock – båda förarna misstänkta för grovt rattfylleri

Under lördagen krockar en lastbil och en personbil vid en bensinstation i Höganäs i nordvästra Skåne. När polisen summerar ärendet konstaterar de att båda förarna var alkoholpåverkade.

Körkortsåterkallelserna ökar

Under 2019 fattade Transportstyrelsen beslut om att återkalla 36 692 körkort vilket är en ökning med 6 procent jämfört med föregående år då 34 617 körkort återkallades. Den största procentuella ökningen sker i återkallelsegrund 1 vilket i huvudsak betyder rattfylleri eller drograttfylleri. Ökningen i den kategorin var 13,1 procent.