Då att följa kör- och vilotiderna är förarens ansvar, är inte speditören misstänkt för något brott.

Böter och sanktionsavgift för körtidsöverträdelser

Påskhelgen är en dag då många reser på våra vägar och det kräver extra tillsyn av polisen. Även yrkestrafikgruppen blir tagna i anspråk för denna uppgift. Fokus brukar ligga på personbilarna, men denna påsk ändrade Västerås lite på sina rutiner.
Upplands Motor


Bilinspektör Roger Ogemar säger att man får en känsla av att många yrkesförare verkar ha fått uppfattningen att polisen endast koncentrerar sig på påskfirarna, men i år stämde inte det överens med verkligheten.

Istället för att vara i rörelse och bevaka trafiken, öppnar man i år fem fasta kontrollplatser för att även kunna följa yrkestrafiken som inte sällan ska hinna så långt som möjligt innan den långa helgen tar vid. Beslutet visar sig vara rätt.

Ett antal lastbilar tas in för kontroll bland övriga fortkörande påskfirare, ett av dessa ekipage är ett polskt frysekipage med frysvaror till Longyearbyn i Nordnorge.
– Under färdskrivarkontrollen uppträder den ukrainske föraren märkbart nervöst. Det kan förklaras med att han försökt utnyttja samtliga undantag som går att uppbringa under kontrollperioden för att kunna köra så mycket som det någonsin är möjligt utan att riktigt veta vilka villkor som gäller för att undantagen ska bli tillåtna, säger Roger Ogemar.

VBG onspot

Ogemar säger vidare att alla nya undantag och regler som kom med mobilitetspaketet, har ställt till det för både dem och förarna.
– Vi måste hålla koll på när varje undantag börjar att gälla och förarna måste hålla koll på vilka villkor som gäller för att kunna utnyttja alla undantag, säger han.

Hela kontrollen drog ut på tiden.
– Kontrollen tog nästan tre timmar under vilken vi försökte förmå föraren att uppvisa bevismaterial som han hänvisade till, säger Roger Ogemar.

Det hela slutar med att föraren får betala böter och sanktionsavgifter på 7 000 kronor för kör- och vilotidsöverträdelser begångna både utomlands och i Sverige.

Dessutom får ekipaget stå kvar i Sala för att föraren ska ta ut en godkänd veckovila innan han får fortsätta upp till Nordnorge där han ska lasta färsk lax i retur. Ansvaret för att föraren befinner sig på en laglig plats för att ta ut den vilan, åligger inte polisen utan det får föraren, åkeriet eller någon annan ordna.

Påsktrafiken skötte sig i övrigt till stor del bra, men några påskfirare fick betala för att de haft lite för bråttom.

Daf