Till vänster det otillåtna cabotaget och det spanska ekipaget till höger. Foto: Jonas Nordin. Montage: Göran Rosengren.

En trött spanjor och ett otillåtet cabotage klampades

Kombitrafik som landar i otillåtna cabotage är vanligt förekommande. En i sammanhanget välkänd transportör återkommer så ofta att det numera går smidigt att hantera ärendena. ”Det har skapats en form av manual som båda parter följer för att underlätta hanteringen”, säger bilinspektören.

Prenumerera

Måndagen den 26 oktober är delar av Västerås yrkestrafikgrupp på väg till Fagersta där det den dagen ska vara kontroll. Bilinspektör Jonas Nordin hör till dem som inte kommer fram till kontrollplatsen eftersom man hittar ”arbete på vägen”.

På riksväg 66 i södergående riktning, möter de ett ekipage från en bekant transportör varpå de vänder och tar in ekipaget för kontroll på en parkeringsplats vid E18 utanför Västerås. På den lettiska dragbilen står samma namn som transportören har.

Trailern är lastad i Fagersta och på väg till Katrineholms kombiterminal. Pågående körning är i sin ordning och föraren visar upp många dokument och hävdar kombitrafik.
– Föraren hade utfört 13 transporter på tio dagar. Dokumenten var lätta att sortera upp då de var både numrerade och det angavs vilken vecka de gjorts, säger bilinspektör Jonas Nordin.

Transporterna har enbart utförts mellan företag och olika kombiterminaler.
– Det var två saker vi reagerade på varav den ena var en transport mellan Nässjö kombiterminal och Örebro. En sträcka som fågelvägen är över 175 kilometer och ryms därför inte inom kombidirektivet, säger Jonas Nordin.

VBG onspot

Den andra saken är att på i stort sett alla fraktsedlar står det bara var godset är hämtat och till vilken terminal det ska och till vilken terminal den ska efteråt. I dessa fall var det transporter mellan Sverige och Tyskland.
– Det står inget om färdsätt eller om färdvägen sker med lastbil, järnväg eller på sjön. Vi måste kunna utläsa vart transporten ska och hur den utförs. De uppgifterna ska finnas angivna för en kombitransport och inget som ska gissas, säger Jonas Nordin vidare.
På två av fraktsedlarna, också för transport mellan Sverige och Tyskland, anges det att transporten sker enligt kombidirektivet och att det används antingen båt eller tåg.

Att det står rätt på två fraktsedlar räcker emellertid inte och kontakt tas med Transportstyrelsen som tar del av informationen samt vilka dokument som finns och det fastslås att det är ett otillåtet cabotage med påföljd att en sanktionsavgift om 40 000 kronor ska erläggas av företaget.

Nokian

Föraren ringer upp företaget som inte har några frågor till polisen utan endast vill ha betalningsuppgifterna, men då pengarna dröjer klampas ekipaget så att polisen kan bege sig vidare för att ansluta till resten av gruppen. De kommer inte längre än till Surahammar där de träffar på ett spanskt ekipage som fick klampas i 24 timmar för föraren ska ta ut sin vila.

Senare under eftermiddagen kommer bekräftelse på att pengarna kommit in på polisens konto varpå man kör ner och låser upp klampen.

Ärenden med just denna transportör verkar gå väldigt smidigt. Vad har du för tankar kring det, frågar vi Jonas Nordin?
– Jo, det har gått rutin i ärendena med just denna aktör. Kanske känner de sig säkra på att de kommer att få tillbaka alla dessa sanktionsavgifter så småningom, funderar Jonas Nordin avslutningsvis.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-11-03 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Klampning Kombitrafik Otillåtet cabotage Polisen Sanktionsavgift Transportstyrelsen