Foto: Roger Ogemar

”Långklampning” i Västerås

Betalar inte sanktionsavgiften och vägrar reparera i Sverige

Ett polskt trailerekipage på väg från Norrköping till Västerås kom från ”fel håll” och dessutom för fort. Med en trasig färdskrivare, förarens olika förklaringar till sina förehavanden och inget bevis på inkommande internationell last, blev det klampning i väntan på pengarna – som företaget inte vill betala. Efter 36 timmar klampades fordonet om på grund av tekniska brister, men företaget vill inte reparera i Sverige.

Onsdagen den 5 augusti hade yrkestrafikgruppen från Västerås förlagt sina kontroller till Sala. Där skulle de bland annat utföra kontroller på tunga yrkesfordon samt hastighetskontroller. Strax innan klockan 21.30 kom ett polskt trailerekipage körandes i en hastighet som uppfattades vara för hög och mycket riktigt höll han 60 km/h på denna 50-sträcka.

Dragbilen hade en analog färdskrivare och diagrambladen gicks igenom, men initialt inte dagens diagramblad. Varför inte?
– Det kunde han inte uppvisa, men efter en stunds letande hittade vi det under madrassen i förarhytten, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Dagens diagramblad saknade registreringar för de sista 3,5 timmarna innan kontrollen.

Föraren redogjorde för sin Sverigeresa som startat när han kom in med en trailer lastad med stål. Den lämnade han utanför Norrköping över till en kollega och tog över dennes tomtrailer. Med tomtrailern skulle han köra till Västerås, en resa på cirka 15 mil, för att där invänta lastorder, men han körde inte den normala vägen dit utan stoppades på väg till Västerås i Sala av yrkestrafikgruppen.

HBA Fordonsteknik AB

Den fortsatta redogörelsen blev mer komplicerad.
– Han säger sig ha kört vilse på väg till Västerås och därför kom in från fel håll med 55 registrerade mil bakom sig. Han hade fått fel på färdskrivaren och tog därför ut diagrambladet och ritade in en timmes vila på baksidan för den tid han försökte reparera färdskrivaren, säger Roger Ogemar.
Därefter sade föraren att han kört endast en kvart innan kontrollen, men klockan visade 2,5 timmars saknad registrering efter att diagrambladet tagits ut.

Utan dokument som kunde bevisa den inkommande stållasten som lossades av en kollega i Norrköping, med de överskjutande milen som hävdades vara en ”liten” felkörning samt att förarens redogörelse för problemen med färdskrivaren ändrades ett flertal gånger, landade ärendet i en otillåten cabotagetransport. Eftersom företaget inte ville betala sanktionsavgiften om 40 000 kronor, klampades ekipaget.

När företaget kontaktades, kunde de endast tala polska varför en tolk fick bistå för att förklara hur läget var.
– Även chefen ville hävda att föraren kört fel och när vi konfronterade honom med färdskrivarfifflet, ville han inte längre förstå tolken. Däremot ville han utnyttja sin rättighet att ta hem fordonet till Polen för att reparera färdskrivaren, säger Roger Ogemar.

VBG onspot

Klampningen i väntan på sanktionsavgiften är begränsad till 36 timmar. När inga pengar kom, klampades fordonet om med stöd av fordonslagen. Färdskrivarens kontakter var urdragna och eftersom även analoga färdskrivare är kopplade till fordonets elektroniska system, lyste en mängd varningslampor, bland annat för bromssystemet.

Trots att kontakterna sattes i, fungerade den inte igen.
– Det inte är lämpligt att ha ett tungt fordon i trafik med lysande varningar i bromssystemet varför vi kunde luta oss mot lagstödet i fordonslagen och hävda fordonsbrister. En sådan klampning kan bestå till problemet åtgärdats, förklarar Roger Ogemar.
Efter två dygn hämtades föraren.

Företaget vill inte åtgärda färdskrivaren i Sverige och tisdagen den 11 augusti kom ett mejl.
– Dragbilen ska hämtas med en jumbotrailer. Vi får se om den kommer innan helgen, men klampningen kvarstår tills dess utan tidsbegränsning, avrundar Roger Ogemar.

Idag, den 14 augusti, står dragbilen fortfarande klampad och vi får anledning att återkomma till ärendet.

Daf

Om artikeln

Publicerad: 2020-08-14 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Cabotage Färdskrivare Klampning Polisen Sanktionsavgift Transportfusket