Genrebild. Foto: Göran Rosengren

Åkeriets ”mycket viktiga transporter” kostade – igen

Bara två veckor efter att föraren fått både böter och sanktionsavgift för kör- och vilotidsöverträdelser av Västerås yrkestrafikgrupp, var det dags igen. Denna gång blev det stopp hos Trafikgrupp 4 Skara i Region Väst.

I Skinnskatteberg den 20 februari, stoppades föraren av Västerås yrkestrafikgrupp som fann konstanta överträdelser av kör- och vilotiderna gjorda både i Sverige och utomlands. Åkeriet och föraren angav då att mycket viktiga transporter varit anledningen till att man ansett sig vara tvungna att bryta mot regelverket.

Det blev böter om 5 000 kronor för överträdelserna gjorda i Sverige och sanktionsavgift om 10 000 kronor för dem gjorda utomlands. Det hjälpte inte att chauffören försökte vädja till bilinspektör Jonas Nordins kollega-anda genom att säga han varit polis i Nordmakedonien.

Åkeriet kunde den gången inte klara av att betala vad som ålagts dem, utan det fick istället den Malmöbaserade speditören göra.

Nu kunde man kanske förvänta sig bot och bättring av denna förare och bakomliggande företag, men icke.

Hultsteins

På eftermiddagen fredagen den 6 mars, stoppades ekipaget vid E20 utanför Mariestad av Trafikgrupp 4 Skara i Region Väst. Han hade lastat pappersrullar som skulle till Göteborg för vidare utskeppning.
– Dokumenten var i ordning så det var en godkänd cabotagetransport, säger bilinspektör Ronny Josefsson till oss.

Direkt när ekipaget stannades, visade föraren upp den ordningsbot bilinspektör Jonas Nordin i Västerås den 20 februari skrivit ut.
– Han visade emellertid inte upp den road side check som gör att vi kan se att han även fått sanktionsavgifter förra gången, säger Ronny Josefsson.
Någon sådan påstod sig föraren aldrig ha fått av Jonas Nordin.

VBG onspot

Det blev då ett samtal till kollegan i Västerås som berättade vad de påkommit vid sin kontroll av ekipaget. Ronny Josefsson kunde vid kontrollen av färdskrivaren konstatera att föraren uppenbarligen fortfarande hade ”mycket viktiga transporter” som krävde avsteg från regelverket.
– Ännu en gång hade han samlat på sig kör- och vilotidsöverträdelser i Sverige av samma dignitet som förra gången samt ytterligare några gjorda utomlands, säger Josefsson.

Det blev ännu en ordningsbot om 5 000 kronor och en sanktionsavgift om 5 500 kronor. Föraren talade mycket dålig engelska och han ville inte berätta vilken speditör han drog för.

Den här gången sade föraren inget om en tidigare karriär som polis i Nordmakedonien. Den här gången var han åkare.

Hur gick det med betalningen?
– En kollega till mig fick göra flera samtal vilket ledde till att en banköverföring ganska snart gjordes och eftersom han hade drygt en timme kvar av körtiden och inga andra giltiga skäl att kvarhålla ekipaget fanns, fick han rulla vidare mot Göteborg, avrundar bilinspektör Ronny Josefsson.

Nokian

Om artikeln

Publicerad: 2020-03-09 17:12
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Böter Kör- och violotidsöverträdelser Polisen Region Väst Sanktionsavgift Transportfusket