Carlsberg köper 20 helelektriska Renaultlastbilar

Renault Trucks tar ett stort steg i transformeringen av urbana transporter genom avtalet med Carlsberggruppen. Kontraktet består av en leverans av 20 stycken D Wide Z.E-lastbilar. Dessa helt elektrifierade 26-tons lastbilar, som levereras under 2020, kommer att köras av Carlsbergs schweiziska dotterbolag Feldschlösschenbryggeriet.

Renault Trucks anser att urbana transporter behöver ta snabba steg mot elektrisk mobilitet för förbättrad livskvalitet i städer, men också för att minska de globala koldioxidutsläppen.

Renault Trucks tar därför ett bestämt kliv i denna riktning genom avtalet som innebär en leverans av 20 stycken D Wide Z.E.-lastbilar till Carlsberggruppens dotterbolag Feldschlösschen i Schweiz.
– Detta är den första ordern på denna nivå i Europa. Det bevisar för våra kunder att transportsektorn är under stor förändring och speglar en industriell och kommersiell verklighet. Våra Renault Trucks ellastbilar rullar nu ut från fabriken och kommer användas på Europas vägar om några veckor, säger Bruno Blin, vd på Renault Trucks.

VBG onspot


De 20 Renaultlastbilarna kommer
att göra dagliga leveransrundor på sträckor mellan 100 och 200 kilometer för att leverera till Feldschlösschens schweiziska kunder från bryggeriets 15 olika logistikanläggningar i Schweiz.

Feldschlösschen har ett starkt åtagande för noll-utsläppslogistik, delvis genom att deras produktionsanläggningar får leveranser via tåg.

Med ett omfattande sortiment av elektriska lastbilar från 3,1 till 26 ton möter Renault Trucks både dagens och framtidens krav för yrkesförare som kör i stadsmiljöer. Dessa fordon är lämpliga för till exempel sophantering och distributionstransporter, och möjliggör helt tysta körningar under okonventionella tider, utan att störa omgivningen.

Renault Trucks D och D Wide Z.E. produceras av fabriken Blainville-sur-Ome (Calvados, Frankrike).

Specifikationer Renault Trucks D Wide Z.E:

-Bruttofordonsvikt: 26 ton. Vikt: 27 ton
-Tillgänglig hjulbas: 3 900 mm
-Två elektriska motorer med ett totalvärde på 370 kW (260 kW kontinuelig kraft)
-Maximalt vridmoment för elmotorer: 850 Nm
-Maximalt vridmoment för bakaxel: 28 kNm
-Tvåväxlad växellåda
-Energilagring: Litiumjonbatterier, 200 kWh
-Verklig räckvidd: upp till 200 km

Källa:
Renault Trucks

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-02-05 10:32
Kategori: Nyheter
Taggar: Alternativa bränslen Ekonomi Elektriska lastbilar Företagsnyheter Helelektrisk Miljö Renault