Foto: Ylva Frohm

Körde på annans förarkort och saknade förartillstånd

Det nya året började mindre bra för ägaren till det bulgariska åkeriet när han och fadern stoppades för kontroll. Det gäller att ha koll på vems förarkort man kör på och så är det även bra att ha tillstånd att ens få lov att köra i Europa.
Klampen på tills laglig förare kunde ta över. Foto: Ylva Frohm
Klampen på tills laglig förare kunde ta över. Foto: Ylva Frohm

Fredagen den 3 januari stoppade yrkestrafikgruppen i Västerås ett trailerekipage. Det var polisinspektör Lars Aldén och bilinspektör Jonas Nordin som var på hugget och tog in trailerekipaget med svenskregistrerat hyrsläp och en E-registrerad bulgarisk dragbil.

I dragbilen satt två personer, far och son, båda serbiska medborgare och de var på väg till Norge när de fastnade i Evelund på riksväg 70 utanför Sala.

Det var sonen som körde när de stoppades, men i färdskrivaren satt inte hans eget förarkort. Istället var det faderns förarkort. Nu var det inte så att sonens förarkort förkommit eller liknande eftersom han på anmodan av polisen, visade upp sitt eget förarkort.

Daf

Sedan kom nästa hake. Eftersom föraren, alltså sonen, endast kunde uppvisa serbiska handlingar, behövde han dessutom ha ett förartillstånd för att köra inom EU. Något sådant hade han inte. Fadern hade ett slovenskt YKB, men fick inte köra på grund av att körkortet sedan togs i beslag.

Därmed klampades fordonet i väntan på att en förare med rätt tillstånd och behörigheter skulle anlända för att ta över fordonet. Under tiden gjordes en inre utlänningskontroll på båda, men där fann man inget att anmärka på.

Faderns förarkort beslagtogs och sonen som körde fick böter om 5 500 kronor för att ha kört på annans förarkort och avsaknad av förartillstånd.

Den 4 januari anlände en chaufför med svenska handlingar till platsen varpå klampen låstes upp.

Daf

Om artikeln

Publicerad: 2020-01-09 12:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Förarkort Förartillstånd Klampning Polisen Trafikpolisen Transportfusket Västerås