Förartillstånd

Listar alla artiklar taggade med: Förartillstånd

Otillåtet cabotage och chauffören utvisas

Otillåtet cabotage och en chaufför utan förartillstånd renderar i sanktionsavgift samt byte av förare. Speditören har vi tidigare träffat på i liknande sammanhang, men de är i dagsläget inte misstänkta för något brott vare sig nu eller vid de tidigare tillfällena.
Aspök

(Ö)känt åkeri åter stoppat

Åkeriet är känt både i och utanför Sverige och temat har varit detsamma under alla år – otillåtet cabotage och makedonska förare utan förartillstånd samt en del fordonstekniska brister. Förklaringarna åkeriet har kommit med, har lämnat mycket att önska och nu var det alltså dags igen.
Nokian

”EU-kommissionens ovilja att ta tag i förartillståndsfrågan är högst oroande”

Så har vi återigen fått ta del av EU:s statistik över hur många förartillstånd som medlemsländerna har utfärdat. Och ännu en gång handlar det om tämligen oroande läsning. Antalet utfärdade tillstånd har under förra året ökat med 23 procent jämfört med 2017. Antalet giltiga tillstånd i omlopp har ökat med 40 procent under samma period.

Att utfärda förartillstånd är lagligt så länge myndigheterna följer gällande krav. Men hur kan vi vara säkra på att man gör det? EU-kommissionären Violeta Bulc tycks då i alla fall inte ha något större intresse av att kolla upp att så är fallet.

TRP

Nytt all-time high för förartillstånd:

133 657 från tredjeland fick tillstånd att köra internationell godstrafik i EU i fjol

Pilen pekar brant uppåt vad gäller antalet utfärdade förartillstånd. Fyra länder utmärker sig då de tillsammans står för närmare 90 procent av samtliga tillstånd som utfärdades av EU:s medlemsstater 2018. Polen, Litauen, Slovenien och Spanien delade sammanlagt ut 119 162 tillstånd av de totala 133 657 i EU. Även om Polen ”leder” antalsmässigt, så står Kroatien för den procentuellt största ökningen. Litauen är ett land ”på uppgång” som i fjol utfärdade totalt 24 428 förartillstånd.
TRP

Polen tar in allt fler chaufförer från tredjeland

Under 2017 utfärdade de polska myndigheterna rekordmånga förartillstånd, 65 192 stycken närmare bestämt. Under 2018 tangerade man sitt eget rekord då man öppnade upp för ännu fler tredjelandsmedborgare att köra internationella transporter inom EU.
Aspök

Lundgren om kommissionärens svar gällande förartillstånd: ”Man tar sig för pannan”

Under 2017 fick 108 233 förare från länder utanför EU förartillstånd utfärdade i något av unionens medlemsländer. Därefter kan dessa helt lagligt ta anställning i ett åkeri med bas i EU för att köra internationell godstrafik här. Hela 60 procent av de utfärdade förartillstånden hade polsk myndighetsstämpel, vilket upprörde flertalet politiker, däribland sverigedemokraten och tillika EU-parlamentarikern Peter Lundgren. Han skickade omgående frågor till EU-kommissionären Violeta Bulc – och nu har Lundgren fått svar. Eller åtminstone ett brev från Bulc.
TRP

Det är Proffs som ska gräva – inte Trafikverket

Det har varit en händelserik månad sedan den förra Proffstidningen kom ut. Förra månadens toppnyhet handlade om förartillstånd, något som kan tänkas utnyttjas av åkerier i EU:s medlemsländer för att täcka upp behovet av lastbilschaufförer i internationell, EU-trafik. Särskilt av Polen, som står för drygt 60 procent av alla tillstånd som utfärdades inom unionen under 2017.
Hultsteins

Lundgren kräver svar av kommissionen om polska förartillstånd

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) är en av de politiker som har upprörts av uppgifterna om vissa medlemsstaters frikostiga utfärdande av förartillstånd. Det är främst de polska myndigheternas hantering av tillstånden som väcker frågor menar Lundgren, som anser att frågan är väldigt viktig för att stävja till exempel social dumpning i vägtransportbranschen.
Nokian

Polska förartillstånd upp 40 procent – på 11 månader

Svårigheterna med att få folk att söka sig till jobbet som yrkesförare är påtagligt inte endast i Sverige. I hela Europa, faktiskt på de allra flesta håll globalt, har man samma problem. I Polen verkar man ha löst problemet, åtminstone delvis, genom att bjuda in tredjelandsmedborgare som vill köra lastbil i Europa. Vid förra årets slut fanns 46 138 giltiga, polska tillstånd i omlopp. I början av november var siffran 65 337 vilket motsvarar en drygt 40-procentig ökning hittills i år.
VBG onspot

Osund ”chaufförsimport” riskerar slå ut åkerierna i EU?

I månadens nummer av Proffs kan du bland annat läsa en hel del om branschens kvinnliga chaufförer. Sanningen är att detta inte på något sätt hade planerats i förväg, det bara föll sig så efter att ha sammanställt materialet som levererats in från tidningens duktiga medarbetare ”ute på fältet”. Det är med stor glädje vi konstaterar att tjejerna blir allt fler!