Förartillstånd

Listar alla artiklar taggade med: Förartillstånd

89 000 från tredjeland har polska förartillstånd idag

Polen är fortsatt ”mästare” i att utfärda förartillstånd. Under år 2015 utfärdade man nästan 21 000. Förra året skickade man ut 73 694 och man slår därmed föregående års rekordsiffror. Drygt 89 000 giltiga, polska förartillstånd finns i skrivande stund i omlopp, allt enligt den polska myndighetens egna uppgifter till tidningen Proffs.
Mabi_2020-02

Körde på annans förarkort och saknade förartillstånd

Det nya året började mindre bra för ägaren till det bulgariska åkeriet när han och fadern stoppades för kontroll. Det gäller att ha koll på vems förarkort man kör på och så är det även bra att ha tillstånd att ens få lov att köra i Europa.
Åkaren i Sverige

Polisen köpte inte ”privat körning” – slutade med utlänningsärende

När det för polisen tidigare kända, danska åkeriet stoppades i Västerås den 27 november, blev det åter ett otillåtet cabotage trots inkommande last av 10 liter AdBlue. Dagen efter stoppades samma åkeri i Eskilstuna. Även den med inkommande last av 20 liter AdBlue. Den här gången blev det istället ett utlänningsärende trots åkeriets förslag om att se förarens körning som privat körning i dragbil.
Hultsteins

Polen fortsatt ”Europamästare” i att utfärda förartillstånd

Polen har i flera år varit ”Europamästare” i att utfärda förartillstånd. Enligt vad tidningen Proffs erfar, lär de få behålla den titeln vid det här årets slut, även om det nu ser ut som att kurvan åtminstone planar ut. Detta enligt siffror som Proffs fått från den polska transportmyndigheten idag.
Hultsteins

Bosnisk körskollärare ger upp chaufförskarriär i Sverige – ”för dyrt”

Risiga transportfordon och körning på annans kort är några av de brott som trafikpolisen i Västerås har kunnat konstatera under den gångna veckan. Men det mest uppseendeväckande kan nog ändå sägas vara den bosniske chauffören som saknade förartillstånd och som brutit mot kör- och vilotiderna på ett sätt som totalt kostade honom 6 500 kronor. Och som lök på laxen berättar föraren att han ska återgå till sitt vanliga jobb hemma i Bosnien – som körskollärare.
Aspök

Samarbete med Gränspolisen avslöjar fler falska förartillstånd

I Göteborg ser trafikpolisen allt fler fall av tredjelandsförare som antingen helt saknar förartillstånd eller visar upp falska sådana. Det är ett brott mot yrkestrafiklagen. Företeelsen har initierat ett samarbete mellan Gränspolisen och trafikpolisen i området som har lett till att förövare direkt kan hanteras både utifrån utlänningslagen och för brott mot yrkestrafiklagen.
VBG onspot

Otillåtet cabotage och chauffören utvisas

Otillåtet cabotage och en chaufför utan förartillstånd renderar i sanktionsavgift samt byte av förare. Speditören har vi tidigare träffat på i liknande sammanhang, men de är i dagsläget inte misstänkta för något brott vare sig nu eller vid de tidigare tillfällena.
Hultsteins

(Ö)känt åkeri åter stoppat

Åkeriet är känt både i och utanför Sverige och temat har varit detsamma under alla år – otillåtet cabotage och makedonska förare utan förartillstånd samt en del fordonstekniska brister. Förklaringarna åkeriet har kommit med, har lämnat mycket att önska och nu var det alltså dags igen.
Mabi_2020-02

Förfalskat förartillstånd tålde inte ens vatten

Idag har NTG och Postnord svarat på frågor rörande den bulgariska dragbilen med dansk trailer som klampades då föraren anhölls för brukande av falsk urkund. Samarbetet med åkeriet sades igår upp med omedelbar verkan.
Aspök

”EU-kommissionens ovilja att ta tag i förartillståndsfrågan är högst oroande”

Så har vi återigen fått ta del av EU:s statistik över hur många förartillstånd som medlemsländerna har utfärdat. Och ännu en gång handlar det om tämligen oroande läsning. Antalet utfärdade tillstånd har under förra året ökat med 23 procent jämfört med 2017. Antalet giltiga tillstånd i omlopp har ökat med 40 procent under samma period.

Att utfärda förartillstånd är lagligt så länge myndigheterna följer gällande krav. Men hur kan vi vara säkra på att man gör det? EU-kommissionären Violeta Bulc tycks då i alla fall inte ha något större intresse av att kolla upp att så är fallet.

Aspök