Förartillstånd

Listar alla artiklar taggade med: Förartillstånd

Polen fortsatt ”Europamästare” i att utfärda förartillstånd

Polen har i flera år varit ”Europamästare” i att utfärda förartillstånd. Enligt vad tidningen Proffs erfar, lär de få behålla den titeln vid det här årets slut, även om det nu ser ut som att kurvan åtminstone planar ut. Detta enligt siffror som Proffs fått från den polska transportmyndigheten idag.
Daf

Bosnisk körskollärare ger upp chaufförskarriär i Sverige – ”för dyrt”

Risiga transportfordon och körning på annans kort är några av de brott som trafikpolisen i Västerås har kunnat konstatera under den gångna veckan. Men det mest uppseendeväckande kan nog ändå sägas vara den bosniske chauffören som saknade förartillstånd och som brutit mot kör- och vilotiderna på ett sätt som totalt kostade honom 6 500 kronor. Och som lök på laxen berättar föraren att han ska återgå till sitt vanliga jobb hemma i Bosnien – som körskollärare.
VBG onspot

Samarbete med Gränspolisen avslöjar fler falska förartillstånd

I Göteborg ser trafikpolisen allt fler fall av tredjelandsförare som antingen helt saknar förartillstånd eller visar upp falska sådana. Det är ett brott mot yrkestrafiklagen. Företeelsen har initierat ett samarbete mellan Gränspolisen och trafikpolisen i området som har lett till att förövare direkt kan hanteras både utifrån utlänningslagen och för brott mot yrkestrafiklagen.
Aspök

Otillåtet cabotage och chauffören utvisas

Otillåtet cabotage och en chaufför utan förartillstånd renderar i sanktionsavgift samt byte av förare. Speditören har vi tidigare träffat på i liknande sammanhang, men de är i dagsläget inte misstänkta för något brott vare sig nu eller vid de tidigare tillfällena.
Aspök

(Ö)känt åkeri åter stoppat

Åkeriet är känt både i och utanför Sverige och temat har varit detsamma under alla år – otillåtet cabotage och makedonska förare utan förartillstånd samt en del fordonstekniska brister. Förklaringarna åkeriet har kommit med, har lämnat mycket att önska och nu var det alltså dags igen.
Aspök

Förfalskat förartillstånd tålde inte ens vatten

Idag har NTG och Postnord svarat på frågor rörande den bulgariska dragbilen med dansk trailer som klampades då föraren anhölls för brukande av falsk urkund. Samarbetet med åkeriet sades igår upp med omedelbar verkan.
VBG onspot

”EU-kommissionens ovilja att ta tag i förartillståndsfrågan är högst oroande”

Så har vi återigen fått ta del av EU:s statistik över hur många förartillstånd som medlemsländerna har utfärdat. Och ännu en gång handlar det om tämligen oroande läsning. Antalet utfärdade tillstånd har under förra året ökat med 23 procent jämfört med 2017. Antalet giltiga tillstånd i omlopp har ökat med 40 procent under samma period.

Att utfärda förartillstånd är lagligt så länge myndigheterna följer gällande krav. Men hur kan vi vara säkra på att man gör det? EU-kommissionären Violeta Bulc tycks då i alla fall inte ha något större intresse av att kolla upp att så är fallet.

Daf

Nytt all-time high för förartillstånd:

133 657 från tredjeland fick tillstånd att köra internationell godstrafik i EU i fjol

Pilen pekar brant uppåt vad gäller antalet utfärdade förartillstånd. Fyra länder utmärker sig då de tillsammans står för närmare 90 procent av samtliga tillstånd som utfärdades av EU:s medlemsstater 2018. Polen, Litauen, Slovenien och Spanien delade sammanlagt ut 119 162 tillstånd av de totala 133 657 i EU. Även om Polen ”leder” antalsmässigt, så står Kroatien för den procentuellt största ökningen. Litauen är ett land ”på uppgång” som i fjol utfärdade totalt 24 428 förartillstånd.
Yara

Polen tar in allt fler chaufförer från tredjeland

Under 2017 utfärdade de polska myndigheterna rekordmånga förartillstånd, 65 192 stycken närmare bestämt. Under 2018 tangerade man sitt eget rekord då man öppnade upp för ännu fler tredjelandsmedborgare att köra internationella transporter inom EU.
Aspök

Lundgren om kommissionärens svar gällande förartillstånd: ”Man tar sig för pannan”

Under 2017 fick 108 233 förare från länder utanför EU förartillstånd utfärdade i något av unionens medlemsländer. Därefter kan dessa helt lagligt ta anställning i ett åkeri med bas i EU för att köra internationell godstrafik här. Hela 60 procent av de utfärdade förartillstånden hade polsk myndighetsstämpel, vilket upprörde flertalet politiker, däribland sverigedemokraten och tillika EU-parlamentarikern Peter Lundgren. Han skickade omgående frågor till EU-kommissionären Violeta Bulc – och nu har Lundgren fått svar. Eller åtminstone ett brev från Bulc.