Tre av fem kontrollerade transporter körde otillåtet cabotage

- Och storyn om den ”trippelklampade” dragbilen fortsätter

Tre otillåtna cabotage och ännu ett avsnitt om den trippelklampade ”Västeråsdragaren” blir det när Västerås trafikgrupp öppnar portarna på kontrollplats Karleby. ”Man får vad man betalar för”, konstaterar bilinspektör Roger Ogemar.

Västerås trafikgrupp är tisdagen den 11 juni i full gång. Bilinspektör Roger Ogemar åker på morgonen först till den fortfarande klampade bulgariska dragbilen i Västerås som nu blivit en följetong. Här kommer senaste avsnittet som inte heller det är det sista.

När han kommer fram, står en bulgarienregistrerad personbil bredvid dragaren. Den tillhör den klampade chauffören som nu också sitter i hytten.
– Sent i måndags kväll hade han återvänt för att hämta personliga tillhörigheter och sedan spenderat natten i hytten, säger Ogemar.

Representanten för åkeriet förklarar nu för Ogemar att ett nytt ekipage är på väg från Göteborg för att hämta dragaren.
– Den senaste de skickade sade han hade blivit för hög för att komma under viadukterna med dragaren på flaket, men det känns tveksamt om en jumbotrailer skulle vara lägre än den första trailern som skickades, som vi misstänker att de inte ville vi skulle titta närmare på, säger han vidare.

Sedan slår man upp portarna på Karleby kontrollplats och som vanligt levereras det ett antal misstänkt otillåtna cabotageärenden.


Av fem kontrollerade ekipage
, blir det tre som får betala var sin sanktionsavgift om 40 000 kronor. Ett ekipage betalar direkt och släpps sedan iväg utan trailer.
– Med det andra ekipaget uppstår en del diskussioner med företagsrepresentanten som vi har haft kontakt med ett otal gånger tidigare i samma typ av ärenden fast då representerade han ett annat företag, säger Ogemar.

Sanktionsavgiften betalas dock, men dragaren stannar kvar för att vakta godset tills avlösningen kommer. Det tredje ekipaget klampas i väntan på ett fungerande betalkort.

På onsdagen börjar kontrollerna på Karleby med att där står en litauisk dragare med en vitrysk förare som har giltigt förartillstånd. Han ska hämta en av de kvarlämnade trailrarna.
– Han vill visa upp sina nyskrivna CMR-fraktsedlar vilka han tillverkat i hytten under morgonen, säger Ogemar. På dessa står aktuella uppgifter såsom sitt eget registreringsnummer, hämtningsadress Karleby kontrollplats samt även grunduppgifterna från de tidigare frakthandlingarna. Man kan bara säga att ryska förare är nog de som har störst koll på vad som gäller.

Ekipaget som klampades under gårdagen i väntan på pengar, betalar och släpps iväg utan trailer. Kvar står då två trailers som väntar på lagliga dragbilar och Ogemar konstaterar att man får vad man betalar för.

Trippelklampen i Västerås. Fick ni mer information om den?
– Under tisdagskvällen ringde föraren till oss och sade att transporten skulle komma under söndag förmiddag för att köra dragaren till Göteborg denna gång, istället för till Bulgarien. Jag är förvisso ledig på söndag, men jag får se till att ha ett ärende till Västerås, helt apropå, avrundar Roger Ogemar.

Foto: Roger Ogemar

Om artikeln

Publicerad: 2019-06-13 16:04
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Klampning Trafikpolisen Transportfusket Trippelklamp Västerås