Två transporter som utfördes av förare utan YKB, stoppades under måndagen i Helsingborg. Men att bryta mot bestämmelserna blir högst sannolikt inte speciellt dyrt för dem... Två transporter som utfördes av förare utan YKB, stoppades under måndagen i Helsingborg. Men att bryta mot bestämmelserna blir högst sannolikt inte speciellt dyrt för dem...

Två förare fast utan YKB – får böta 500(!)

Under måndagen stoppas två ekipage med endast ett kort mellanrum. Ekipagen kördes av två makedonska chaufförer ? som båda saknade Yrkeskompetensbevis, YKB. För att sakna en utbildning som kostar 15 000 kronor (här i Sverige) ? får de båda nu böta 500 spänn. Om de nu faktiskt inte har genomfört utbildningen, vill säga. Det är ytterst svårt för svenska myndigheter att kontrollera medborgare från flertalet europeiska länder, om de verkligen har YKB.

Trafikpolisen i Helsingborg har ofta nämnts i samband med artiklar om bland annat avslöjanden av olaga cabotage och rattfyllor. Nu har de monterat ytterligare en sträng på sin lyra. YKB-kontroller.

För några dagar sedan kunde Proffs, i samarbete med norska Tungt.no, rapportera om två makedonska chaufförer som åkt fast i vårt västra grannland – som båda saknade YKB-bevis. Nu har ytterligare två makedonier åkt fast för samma förseelse, den här gången i Helsingborg.

En av förarna körde på uppdrag av DSV, den andre körde för DHL. På kort tid har fyra makedonska chaufförer ertappats utan YKB. Är kravet månne okänt för dem?

DSV:s säkerhetschef, Stefan Bengtsson, är av uppfattningen att kravet inte är okänt.
– Detta ska vara känt, informerat och klart för alla inblandade parter, säger han.

Bengtsson menar vidare att DSV:s generella inställning är att samtliga av företagets underleverantörer har en skyldighet att följa alla lagar, förordningar och föreskrifter samt ständigt kontrollera giltighet på alla tillstånd som krävs för respektive verksamhet.
– Om underleverantörer till DSV på något sätt avviker eller inte respekterar DSV:s avtal, föreskrifter, processer och rutiner som har sin grund i gällande lagar samt förordningar vidtages, om nödvändigt, kraftfulla åtgärder beroende på varje unik situation 

Bilinspektör Krister Nilsson vid trafikpolisen i Helsingborg förklarar att om man inte kan uppvisa YKB, kostar det 500 kronor i böter. Båda förarna fick alltså en ordningsbot med sig. Dock fick de inte fortsätta transporten, som istället togs över av en ”laglig” förare.

Om chauffören inte har något YKB, blir det en rapport och därefter en sak för åklagaren att ta tag i och vederbörande riskerar dagsböter. Svårigheten i det här fallet ligger dock i att kontrollera mot de utländska myndigheterna ifall föraren har genomgått utbildningen eller ej.

Även den som anlitar förare som inte har YKB, riskerar dagsböter.

En komplett YKB-utbildning kostar cirka 15 000 kronor i Sverige. Att då böta 500 kronor om man inte kan (som i de här båda fallen) bevisa att man verkligen har genomgått utbildningen, ter ju sig i sammanhanget ganska billigt. Hur känns det som polisanställd att lägga ner tid på att eventuellt kunna driva in den låga summan?
– Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på den frågan, säger Krister Nilsson och suckar. 

Vi har försökt nå DHL under eftermiddagen utan att lyckas.

Om artikeln

Publicerad: 2016-09-27 16:31
Kategori: Nyheter
Taggar: DHL DSV Helsingborg Trafikpolisen YKB