YKB

Listar alla artiklar taggade med: YKB

Körde på annans förarkort: ”Vi hjälper varandra”

Hur många företag ska man behöva gå igenom för att reda ut vem som ska rapporteras för överträdelserna det första företaget begick? Efter en mjukstart på det nya året är det åter full fart på kontrollplats Karleby utanför Västerås när yrkestrafikgruppen kavlar upp ärmarna en sen söndagkväll.
Nokian

Svensk chaufför utan körkort körde för norsk åkare utan tillstånd i fordonet

Lördagen den 4 januari stoppade Tungvogncenter Öst ett norskregistrerat ekipage. Föraren var en 27-årig svensk man från Sverige. Han kunde inte visa upp vare sig körkort eller något av de andra nödvändiga dokumenten. Lägg därtill överträdelser av kör- och vilotiderna samt riktigt dåliga däck. I fordonet fanns inte heller dokument som visade att åkeriet hade tillstånd att bedriva åkeriverksamhet.
Mabi_2020-02

Chaufförsbrist? Bjud pensionärer på YKB-utbildningen!

Tusentals chaufförer behövs. Vi har hört det länge. TYA säger att bristen på förare är en viktig fråga för samhället och man menar att det i sin förlängning kan chaufförsbristen betyda att landets ekonomi stagnerar. Och jag är helt enig med TYA. Vägtransportbranschen är viktig för alla samhällsfunktioner, så klart!
Hultsteins

Kustbevakningen satte stopp för tre av fyra kontrollerade ekipage

I onsdags, den 22 maj, var Kustbevakningen på plats i Trelleborgs hamn. Under tre timmar gjordes fyra ADR-kontroller som slutade i tre ordningsböter – med förbud mot fortsatt färd. Trots krav på YKB och ADR-utbildning, är det uppenbart att det fortfarande finns de med ”noll koll”.
Åkaren i Sverige

”Vad är vitsen med att lära sig köra sparsamt när man inte kan backa med släp?”

Berne har kört lastbil i 25 år. Han ”köper tanken med YKB” men menar att man kanske istället borde ställa högre praktiska körkunskapskrav på körkortsinnehavaren istället för att kräva att vederbörande ska ha kunskaper i till exempel sparsam körning. Dieseln som sparas när föraren kör rakt fram slukas ju ofta upp när de försöker backa till en lastbrygga, menar han i sin insändare…
VBG onspot

Åkeri riskerar företagsbot för ogiltigt YKB

Det finns många åsikter om YKB, men oavsett vad man tycker om det, måste man ha det och det är viktigt att ha koll på inte minst giltighetstiden och vad som gäller för förnyande. Har man inte det, kan det bli både dyrt och besvärligt om lärdomen fås vid en poliskontroll.
VBG onspot

Vecka 31 i Västerås gav klirr i statskassan

Varje vecka arbetar våra trafikare ute på våra vägar. Varje dag skulle vi kunna skriva om oegentligheter de påträffar i sitt arbete. Det förhållandet är sorgligt och vi undrar när den dagen kommer, då vi under en vecka inte får någon överträdelse att skriva om.
Hultsteins

Svensk speditör rapporteras för brott mot beställaransvaret

I Västerås är sommaren helt klart över för dem som vill fuska på vägarna. Redan dagen efter att en polsk lättlastare renderade i rapport både för olaga yrkesmässig trafik samt brott mot beställaransvaret, är det dags för nästa ärende som också det slutar med rapport om beställaransvaret.
Mabi_2020-02

”Åkaren i Sverige startar förarpool”

YKB gjorde att många äldre förare valde att lämna yrket. Med sig tog de en resurs och en oslagbar kompetens.
Aspök

Dålig lastsäkring kostade 9 gånger mer än vad åkeriet ägde

25 ton pappersrullar och tio spännband i så kallad överfallssurrning. Godset saknade förstängning i sidled och bakåt. 3,5 timmars arbete av trafikpolis och bilinspektörer slutade med böter på 1 500 kronor. Pengar som åkeriet inte hade.

Mabi_2020-02