? Stämmer det att vi har 1000-tals illegala transporter varje dag är det ett väldigt stort problem som vi måste komma tillrätta med och det omgående, säger Anders Ygeman, här flankerad av Thomas Morell. Fotograf: Tommy Holl ? Stämmer det att vi har 1000-tals illegala transporter varje dag är det ett väldigt stort problem som vi måste komma tillrätta med och det omgående, säger Anders Ygeman, här flankerad av Thomas Morell. Fotograf: Tommy Holl

S vill fördubbla böterna och klampa ”på riktigt”

? Stämmer det att vi har 1000-tals illegala transporter varje dag är det ett väldigt stort problem som vi måste komma tillrätta med och det omgående, dundrade Anders Ygeman (S) vid ett besök i Göteborg idag.

I mitten av juni var infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M) i Skövde och träffade en mängd åkare. Idag samlades än en gång en stor grupp politiker, åkare – och Thomas Morell, regionchefen för Sveriges åkeriföretag i Skaraborg. Platsen var den här gången Hisingen och Volvofabrikerna i Göteborg.

Men det var samma infekterade fråga som diskuterades, nämligen den olagliga yrkestrafiken som dumpar priserna på marknaden. Om de som bryter mot cabotagereglerna, som medger max tre resor inom sju dagar innan de måste lämna Sverige. De som kör med fordon som brister i säkerhet och saknar tillstånd och detta med förare som med svenska mått mätt kör för skamlöner.
– Jag ser gärna exempelvis rumänska eller holländska förare i Sverige om de håller sig till de svenska avtalen. Som det är i dag kan vi inte ha det, för socialdemokraterna är jobben den viktigaste valfrågan och svenska förare förlorar sina jobb med den illegala verksamheten som pågår i dag och som vi inte har tillräckligt bra lagar för att kontrollera, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.

Den olagliga yrkestrafiken dumpar priserna och skapar en osund konkurrens. Sveriges åkeriföretag i Skaraborg, med Thomas Morell i spetsen, har drivit frågan om skärpta krav länge.
– Polisen måste i alla fall kunna göra de kontroller som krävs för att veta hur stort problemet är. Hur omfattande den illegala trafiken är, i dag kan man bara ana eftersom så få kontroller görs. De finns för dåliga resurser, få fötter och händer bland trafikpoliserna som det ser ut i dag, säger Thomas Morell.

Riksdagens trafikutskott har i samarbete med branschen tagit fram ett paket med förslag på åtgärder för att stoppa den olagliga yrkestrafiken.
– Flera gånger har vi lagt fram förslag, senast nu i våras, men regeringen har inte anammat dessa än, säger Lars Johansson (S), göteborgare i riksdagens trafikutskott.

Anders Ygeman såg verkligen fram emot dagen på Volvo och möjligheten att få prata med åkarna.
– Tittar man på den svenska sjöfarten exempelvis så fanns det 300 handelsfartyg för ett antal år sedan. Nu är två tredjedelar av dessa borta. Flaggar vi inte för åkeriernas problem ordentligt och tar ett krafttag här så riskerar vi att denna bransch går samma tråkiga framtid till mötes, säger Ygeman och fortsätter:
– Vi vill fördubbla böterna, se till att man klampar fordon på riktigt och inte låser upp dem förrän böterna är betalda.

Enligt cabotagereglerna får varje utländsk lastbilschaufför som bekant göra tre inrikes resor med gods efter varje avslutad internationell körning, men det finns inga krav på att dokumentation över inrikesresorna ska finnas i lastbilen.

Vid de få tillfällen som utländska aktörer fällts för otillåten yrkestrafik i Sverige, har påföljderna blivit dagsböter som stannat på mellan 2 000 och 6 000 kronor.

I ett annat europeiskt land, Schweiz, som verkligen tar i med hårdhandskarna för liknande överträdelser, ligger motsvarande belopp på cirka 200 000 kronor.

Ett problem är också att förarna avviker från poliskontrollerna, eftersom polisen inte har någon rätt att kvarhålla misstänkta fordon.

Billiga transportjobb beställs av företag i Sverige och utförs av lågavlönade chaufförer från utländska åkerier, vilket i sig gör att svenska åkerier får svårt att konkurrera.
– Stämmer det att vi har 1000-tals illegala transporter varje dag är det ett väldigt stort problem som vi måste komma tillrätta med och det omgående, säger Anders Ygeman.

En av åhörarna på plats, åkaren Jan Ohlsson, summerar sina intryck:
– Det var en väldigt givande dag, vi fick möjlighet att belysa en massa viktiga frågor och politikerna var både pålästa och tog till sig våra åsikter. Det här förslaget med klampning tills böterna är betalda i stället för de 24 timmar som är i dag skulle exempelvis göra stor skillnad. Dessutom var Volvos bidrag till dagen mycket bra där de visade en massa nya intressanta saker, som sagt en väldigt bra dag, menar han.

Om artikeln

Publicerad: 2014-09-02 15:40
Kategori: Nyheter
Taggar: Anders Ygeman Olaga yrkesmässig trafik Socialdemokraterna Thomas Morell Trafikutskottet Volvo