Trafikutskottet

Listar alla artiklar taggade med: Trafikutskottet

Nya regler i Mobilitetspaketets kölvatten – men vem ska kontrollera?

Tidigare i somras röstades mobilitetspaketet igenom i EU. När applåderna nu har tystnat passar Proffs på att ställa frågor till en rad ledamöter i trafikutskottet. Frågor som handlar om vilka möjligheter de svenska myndigheterna har att kontrollera efterlevnaden av de nya reglerna efter hand som de börjar gälla.
Många ord och lång text – men någon agenda för när riksdagen på ett organiserat och samlat sätt ska arbeta för att bygga upp kontrollverksamheten, finns uppenbarligen inte.
HBA Fordonsteknik AB

Stora överlaster riskfritt på BK4-vägar – inga tecken på att luckan täpps igen

Som Proffs tidigare har skrivit, saknar polisen stöd i lagen för att i vissa fall beivra överlastade ekipage. En transportör vars fordonskombination inte uppfyller de tekniska kraven för att få köra med bruttovikter över 64 ton, riskerar vare sig böter eller överlastavgifter när de kör på en BK4-väg om de väger upp till 74 ton. Detta förutsatt att inga axeltryck överskrids. Proffs har varit i kontakt med Polismyndigheten, Trafikverket och Anna-Caren Sätherberg (S), som är tredje vice ordförande i trafikutskottet, men några åtgärder verkar inte vara aktuella.
Prenumeration 2020-09

Trafikutskottet vill underlätta tester med självkörande bilar och förenkla dispenser för tung trafik

Regeringen bör arbeta för att möjliggöra storskaliga tester av självkörande fordon i verklig miljö. Regeringen bör även arbeta för att ta bort avgifterna för virkesupplag vid allmän väg och förenkla hanteringen av dispenser för tunga transporter. Det är tre exempel på uppmaningar, tillkännagivanden, som trafikutskottet vill att riksdagen riktar till regeringen. S, V, L och MP har olika reservationer mot förslagen till tillkännagivanden.
Daf

Jimmy Ståhl (SD):

Hur tänker regeringen skydda transportnäringen i den ekonomiska krisen?

Sverigedemokraten Jimmy Ståhl har i en skriftlig fråga till näringsminister Ibrahim Baylan (S) funderingar över hur regeringen kommer att agera för att skydda den sunda, svenska transportnäringen under den ekonomiska kris som nu råder, i coronapandemins kölvatten.

Thomas Morell (SD) kritiserar PostNord:

”Vad avser näringsministern att göra?”

Thomas Morell (SD) stod den 6 februari i en interpellationsdebatt med näringsminister Ibrahim Baylan (S) med frågan om vilka åtgärder ministern avser att vidta för att säkerställa att statliga bolag upphandlar transporter som följer gällande regelverk samt gentemot Postnords uppenbara brister i uppföljningsarbetet.
HBA Fordonsteknik AB

Jens Holm (V) vill öka viktgränsen för B-behörighet – för miljöns skull

Jens Holm, (V), ordförande i Trafikutskottet, frågar Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om vilka initiativ han tänker ta för ett genomförande av direktiv 2018/645 för att möjliggöra för förare att med B-körkort få framföra lätta lastbilar med en vikt på upp till 4,25 ton, under förutsättning att den extra vikten motiveras av alternativa drivmedel.
Daf
PROFFS DEBATT

Replik till Jens Holm (V):

”Vad har vänsterpartiet gjort för att komma åt fusket?”

För en tid sedan skrev trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) en debattartikel med rubriken, ”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumping?” En minst sagt spännande rubrik och man ställer sig omedelbart frågan, vad har vänsterpartiet gjort för att komma åt fusket och den sociala dumpningen?
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V):

”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumpning?”

Artikelförfattaren Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, skriver att ”det går inte en dag utan att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) upprepar att det ska vara ordning och reda på svenska vägar. Varför sitter vi här – i slutet av 2019 – fortfarande med en åkerimarknad med social dumpning?”.
Läs Holms debattartikel som sätter fingret på flera för branschen välkända problem såsom utstationering, cabotagekörningar, kör- och vilotider och digitala färdskrivare.
VBG onspot

Sätherberg (S): ”Svenska villkor ska gälla på svenska vägar”

Väl fungerande godstransporter är viktigt för att företag och industri ska kunna verka på ett konkurrenskraftigt sätt och bidra med att stärka svensk välfärd. Samtidigt lider åkerinäringen av aktörer som aktivt utnyttjar samt bryter mot EU:s regelverk. Detta underminerar yrkesförarnas arbetsvillkor och försvårar för företag som vill göra rätt för sig. För oss socialdemokrater är ordning och reda på de svenska vägarna en högprioriterad fråga och något som vi kommer att kämpa för under den kommande mandatperioden, skriver Anna-Caren Sätherberg (S) vice ordförande i riksdagens trafikutskott.

Nej till motion om lättare identifiering av utländska fordon

Under tisdagen sa riksdagen ja till regeringens förslag om att inrätta två nya lagar om personuppgiftsbehandling och fordonsregistrering på vägtrafikområdet. Däremot ansåg man inte att Sverige behövde gå i bräschen för att knyta ihop Europas alla fordonsdatabaser och göra dem lättillgängliga för poliser och andra som har till uppgift att kontrollera transportföretag, förare och fordon.
Hultsteins