Trafikutskottet
Listar alla artiklar taggade med: Trafikutskottet
Trafikutskottet säger ”ja” till förlängd giltighetstid för YKB
Trafikutskottet föreslår att riksdagen säger ja till förslaget, men vill se vissa kompletteringar. Därför föreslår utskottet att riksdagen riktar tre tillkännagivanden, uppmaningar till regeringen om det., något fem partier reserverar sig mot.
(M): ”Regeringen har suttit på händerna i YKB-frågan”
Sveriges åkerinäring och dess chaufförer har levt i osäkerhet under lång tid kring de fortsatta undantagen för YKB. Dispenstiden har nu löpt ut, ”medan regeringen suttit på händerna”, skriver Moderaterna i ett pressmeddelande. Moderaterna tog ett initiativ i Trafikutskottet som gick ut på att förlänga dispensen att gälla under hela 2021.
Sten Bergheden (M) om konkurrensutredningen som aldrig blev av: ”Oacceptabelt”
Riksdagen beslutade för drygt 3,5 år sedan att tillsätta en konkurrenskraftsutredning i syfte att stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Trots att det har gått lång tid, har beslutet uppenbarligen inte effektuerats. Nu gör Sten Bergheden, Moderaternas ansvarige för åkerifrågor, ett nytt försök att få svar av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om när utredningen kommer att tillsättas.
Nya regler i Mobilitetspaketets kölvatten – men vem ska kontrollera?
Tidigare i somras röstades mobilitetspaketet igenom i EU. När applåderna nu har tystnat passar Proffs på att ställa frågor till en rad ledamöter i trafikutskottet. Frågor som handlar om vilka möjligheter de svenska myndigheterna har att kontrollera efterlevnaden av de nya reglerna efter hand som de börjar gälla.
Många ord och lång text – men någon agenda för när riksdagen på ett organiserat och samlat sätt ska arbeta för att bygga upp kontrollverksamheten, finns uppenbarligen inte.
Många ord och lång text – men någon agenda för när riksdagen på ett organiserat och samlat sätt ska arbeta för att bygga upp kontrollverksamheten, finns uppenbarligen inte.
Stora överlaster riskfritt på BK4-vägar – inga tecken på att luckan täpps igen
Som Proffs tidigare har skrivit, saknar polisen stöd i lagen för att i vissa fall beivra överlastade ekipage. En transportör vars fordonskombination inte uppfyller de tekniska kraven för att få köra med bruttovikter över 64 ton, riskerar vare sig böter eller överlastavgifter när de kör på en BK4-väg om de väger upp till 74 ton. Detta förutsatt att inga axeltryck överskrids. Proffs har varit i kontakt med Polismyndigheten, Trafikverket och Anna-Caren Sätherberg (S), som är tredje vice ordförande i trafikutskottet, men några åtgärder verkar inte vara aktuella.
Trafikutskottet vill underlätta tester med självkörande bilar och förenkla dispenser för tung trafik
Regeringen bör arbeta för att möjliggöra storskaliga tester av självkörande fordon i verklig miljö. Regeringen bör även arbeta för att ta bort avgifterna för virkesupplag vid allmän väg och förenkla hanteringen av dispenser för tunga transporter. Det är tre exempel på uppmaningar, tillkännagivanden, som trafikutskottet vill att riksdagen riktar till regeringen. S, V, L och MP har olika reservationer mot förslagen till tillkännagivanden.
Hur tänker regeringen skydda transportnäringen i den ekonomiska krisen?
Sverigedemokraten Jimmy Ståhl har i en skriftlig fråga till näringsminister Ibrahim Baylan (S) funderingar över hur regeringen kommer att agera för att skydda den sunda, svenska transportnäringen under den ekonomiska kris som nu råder, i coronapandemins kölvatten.
”Vad avser näringsministern att göra?”
Thomas Morell (SD) stod den 6 februari i en interpellationsdebatt med näringsminister Ibrahim Baylan (S) med frågan om vilka åtgärder ministern avser att vidta för att säkerställa att statliga bolag upphandlar transporter som följer gällande regelverk samt gentemot Postnords uppenbara brister i uppföljningsarbetet.
Jens Holm (V) vill öka viktgränsen för B-behörighet – för miljöns skull
Jens Holm, (V), ordförande i Trafikutskottet, frågar Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om vilka initiativ han tänker ta för ett genomförande av direktiv 2018/645 för att möjliggöra för förare att med B-körkort få framföra lätta lastbilar med en vikt på upp till 4,25 ton, under förutsättning att den extra vikten motiveras av alternativa drivmedel.
”Vad har vänsterpartiet gjort för att komma åt fusket?”
För en tid sedan skrev trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) en debattartikel med rubriken, ”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumping?”
En minst sagt spännande rubrik och man ställer sig omedelbart frågan, vad har vänsterpartiet gjort för att komma åt fusket och den sociala dumpningen?