Trafikutskottet

Listar alla artiklar taggade med: Trafikutskottet

PROFFS DEBATT

Replik till Jens Holm (V):

”Vad har vänsterpartiet gjort för att komma åt fusket?”

För en tid sedan skrev trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) en debattartikel med rubriken, ”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumping?” En minst sagt spännande rubrik och man ställer sig omedelbart frågan, vad har vänsterpartiet gjort för att komma åt fusket och den sociala dumpningen?
Nokian
DEBATTARTIKEL

Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V):

”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumpning?”

Artikelförfattaren Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, skriver att ”det går inte en dag utan att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) upprepar att det ska vara ordning och reda på svenska vägar. Varför sitter vi här – i slutet av 2019 – fortfarande med en åkerimarknad med social dumpning?”.
Läs Holms debattartikel som sätter fingret på flera för branschen välkända problem såsom utstationering, cabotagekörningar, kör- och vilotider och digitala färdskrivare.
Daf

Sätherberg (S): ”Svenska villkor ska gälla på svenska vägar”

Väl fungerande godstransporter är viktigt för att företag och industri ska kunna verka på ett konkurrenskraftigt sätt och bidra med att stärka svensk välfärd. Samtidigt lider åkerinäringen av aktörer som aktivt utnyttjar samt bryter mot EU:s regelverk. Detta underminerar yrkesförarnas arbetsvillkor och försvårar för företag som vill göra rätt för sig. För oss socialdemokrater är ordning och reda på de svenska vägarna en högprioriterad fråga och något som vi kommer att kämpa för under den kommande mandatperioden, skriver Anna-Caren Sätherberg (S) vice ordförande i riksdagens trafikutskott.
Daf

Nej till motion om lättare identifiering av utländska fordon

Under tisdagen sa riksdagen ja till regeringens förslag om att inrätta två nya lagar om personuppgiftsbehandling och fordonsregistrering på vägtrafikområdet. Däremot ansåg man inte att Sverige behövde gå i bräschen för att knyta ihop Europas alla fordonsdatabaser och göra dem lättillgängliga för poliser och andra som har till uppgift att kontrollera transportföretag, förare och fordon.
Yara

Trafikutskottet vill att manipulation av mätarställningar kriminaliseras

Regeringen bör se över hur det går att komma till rätta med problemet med manipulerade vägmätare. Det tycker trafikutskottet som föreslår att riksdagen riktar ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om det.
Nokian

Morell (SD) motionerar om sanktionsavgift istället för böter för manipulerade lastbilar

Thomas Morell (SD) kräver i en motion att poliser som ertappar utlandsregistrerade lastbilar med att ha manipulerat färdskrivaren och/eller AdBlue-systemet ska ha möjlighet att utfärda sanktionsavgift istället för, som idag, böter. Dagens system leder ofta till rättegångar och risken är stor att åkeriägaren frias om han i rätten förnekar kännedom om att fordonet har manipulerats.

Pia Nilsson (S):

Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?

Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen ? och inte minst ? var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.

Daf

Per Klarberg (SD):

Vad tänker Eneroth göra åt den kritiska situationen?

Per Klarberg (SD), ledamot i trafikutskottet, förklarar inledningsvis i en skriftlig fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth, att situationen för svenska åkerier alltjämt är kritisk. Detta trots regeringens utlovade åtgärder för att få bukt med det ? ofta organiserade ? fusket, främst från utländska åkare.

Nokian

Cabotageförslaget gör det olagliga lagligt

Här stannar Sverige reagerade på att man vid utfrågningen i trafikutskottet i förra veckan diskuterades det nya förslaget till utstationeringsdirektiv för transportbranschen, och en 3-dagarsregel som vi kände att den inte stämmer. Vi kollade förslaget och visst finns 3 dagar med som en variant. Vart man hämtat uppgifterna till diskussionen kring 3-dagarsförslaget vet vi inte, men man borde ha tillgång till det senaste förslaget i utskottet.

VBG onspot

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte ? och en känd röst ? i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.