trafikutskottet

Listar alla artiklar taggade med: trafikutskottet

Sätherberg (S): ”Svenska villkor ska gälla på svenska vägar”

Väl fungerande godstransporter är viktigt för att företag och industri ska kunna verka på ett konkurrenskraftigt sätt och bidra med att stärka svensk välfärd. Samtidigt lider åkerinäringen av aktörer som aktivt utnyttjar samt bryter mot EU:s regelverk. Detta underminerar yrkesförarnas arbetsvillkor och försvårar för företag som vill göra rätt för sig. För oss socialdemokrater är ordning och reda på de svenska vägarna en högprioriterad fråga och något som vi kommer att kämpa för under den kommande mandatperioden, skriver Anna-Caren Sätherberg (S) vice ordförande i riksdagens trafikutskott.
Hultsteins

Nej till motion om lättare identifiering av utländska fordon

Under tisdagen sa riksdagen ja till regeringens förslag om att inrätta två nya lagar om personuppgiftsbehandling och fordonsregistrering på vägtrafikområdet. Däremot ansåg man inte att Sverige behövde gå i bräschen för att knyta ihop Europas alla fordonsdatabaser och göra dem lättillgängliga för poliser och andra som har till uppgift att kontrollera transportföretag, förare och fordon.
VBG onspot

Trafikutskottet vill att manipulation av mätarställningar kriminaliseras

Regeringen bör se över hur det går att komma till rätta med problemet med manipulerade vägmätare. Det tycker trafikutskottet som föreslår att riksdagen riktar ett tillkännagivande, en uppmaning, till regeringen om det.
TRP

Morell (SD) motionerar om sanktionsavgift istället för böter för manipulerade lastbilar

Thomas Morell (SD) kräver i en motion att poliser som ertappar utlandsregistrerade lastbilar med att ha manipulerat färdskrivaren och/eller AdBlue-systemet ska ha möjlighet att utfärda sanktionsavgift istället för, som idag, böter. Dagens system leder ofta till rättegångar och risken är stor att åkeriägaren frias om han i rätten förnekar kännedom om att fordonet har manipulerats.
Meca Tunga Delar

Pia Nilsson (S):

Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?

Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen ? och inte minst ? var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.

Daf

Per Klarberg (SD):

Vad tänker Eneroth göra åt den kritiska situationen?

Per Klarberg (SD), ledamot i trafikutskottet, förklarar inledningsvis i en skriftlig fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth, att situationen för svenska åkerier alltjämt är kritisk. Detta trots regeringens utlovade åtgärder för att få bukt med det ? ofta organiserade ? fusket, främst från utländska åkare.

TRP

Cabotageförslaget gör det olagliga lagligt

Här stannar Sverige reagerade på att man vid utfrågningen i trafikutskottet i förra veckan diskuterades det nya förslaget till utstationeringsdirektiv för transportbranschen, och en 3-dagarsregel som vi kände att den inte stämmer. Vi kollade förslaget och visst finns 3 dagar med som en variant. Vart man hämtat uppgifterna till diskussionen kring 3-dagarsförslaget vet vi inte, men man borde ha tillgång till det senaste förslaget i utskottet.

Hultsteins

Morell tar sikte på trafikutskottet – för SD

Thomas Morell är ett känt ansikte ? och en känd röst ? i kampen för vägtransportbranschens väl å ve. Tidigare har han varit politiskt aktiv lokalt för moderaterna, en karriär han tog upp igen under förra året. Men efter endast några månader lämnar han nu det partiet för att ställa sig till sverigedemokraternas (SD) förfogande. Och hans målbild är tydlig.
- Jag tänker kämpa för att göra livet surt för transportfuskarna. I trafikutskottet, för SD, säger han till tidningen Proffs.

Nokian

Nu ska 74 ton tillåtas – i hela landet!

Riksdagen beslutar om regeringens proposition godstrafikfrågor med en ny bärighetsklass för lastbilar, BK4, som tillåter lastbilar upp till 74 ton. Riksdagen antar regeringens lagförslag men med en annan motivering än den som finns i regeringens proposition för hur Trafikverket ska besluta om vilka vägar som lämpar sig för den nya bärighetsklassen.

VBG onspot

Trafikutskottet vill stärka svensk åkerinäring:

Det görs för lite

S, MP och V reserverar sig

Det behövs en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Det anser trafikutskottet som föreslår att riksdagen uppmanar regeringen att tillsätta en sådan utredning. S, MP och V reserverar sig mot förslaget.