Olaga yrkesmässig trafik

Listar alla artiklar taggade med: Olaga yrkesmässig trafik

Transportstyrelsen om ”eget gods”

”Vi välkomnar en rättslig prövning”

Går det att leverera mat hemkört som ”eget gods”? Att köra yrkesmässigt utan trafiktillstånd är olaglig yrkesmässig trafik och om vilotidsboken saknas eller är felaktigt ifylld, kan såväl föraren som företaget/trafikansvarig få böter. Vad säger Transportstyrelsen om vad som räknas som transport av ”eget gods”? Vi återvänder till budfirmorna som levererar hemkört.

Vem vill köpa ”begagnad” mat?

Två budbilsföretag med två olika upplägg figurerar emellanåt i polisens kontroller när de blir rapporterade. Det ena företaget använder trafiktillstånd, men har uppenbarligen inte full kontroll över om fordonen faktiskt körs på trafiktillståndet och om föraren har en vilotidsbok. Det andra företaget har inget trafiktillstånd och vilotidsboken lyser med sin frånvaro. De hänvisar till eget gods. Hur långt kan man tänja begreppet ”eget gods”?

Foodora etablerar innovativ matbutik i Jönköping

Foodora market har på kort tid har blivit en nationell dagligvarukedja. Butikerna är helt nya i sitt slag och är en hybrid mellan det digitala och fysiska. Dagligvarubutikerna är placerade på strategiska centrala platser så att så många som möjligt av de boende i området kan handla mat med snabb hemleverans inom några minuter. Q-handelsbolaget tar genom sina butiker runt om i Sverige ett starkare grepp om fler orter.

Brister bland budfirmor som levererar hemkört

Idag är det lätt att, åtminstone i våra städer, få pizzan, burgaren eller annan mat levererad ända fram till dörren. Det är emellertid inte lika lätt att utröna huruvida företaget som kör hem maten behöver ha trafiktillstånd och vilotidsbok eller kanske inte någotdera. Och vem är det mottagaren betalar – pizzerian, budfirman eller budfirmans förare? Vi sätter fokus på två företag som levererar mat, men som har helt olika upplägg.

Svenskt (!) åkeri snubblande nära otillåtet cabotage

En svensk dragbil har aldrig varit närmare att bli rapporterad för otillåtet cabotage som denna gång. Istället landar det i olaga yrkesmässig trafik när alla turer kring dragbilen retts ut.

Saluvagnsskyltad transport gick inte hem hos polisen

När gränspolisen i Göteborg upptäcker en dragbil som i Skandiahamnen är på väg att koppla en trailer, får de titta två gånger. Dragbilen har inga registreringsskyltar förutom en svensk, grön saluvagnsskylt. De tar med sig dragbilen till polisens kontrollplats vid hamnen och sedan blir turerna många.

Cabotage blev olaga yrkesmässig trafik – och sedan blev det nerlagt

Trafikpolisen från Hudiksvall vinkar på Valborgsmässoafton in en polskregistrerad 3,5-tonslastbil för rutinkontroll vid Tjurmyran, E4 strax norr om Hudiksvall. Den ukrainske föraren hävdar att han kör cabotage, men eftersom det inte är tillåtet med en lätt lastbil (utan till exempel gemenskapstillstånd) skrivs en anmälan om olaga yrkesmässig trafik. Men…

Skärpt beställaransvar kan prövas i skarpt läge

Nu är möjligheten påtaglig att det nya, skärpta beställaransvaret, kan komma att användas i skarpt läge i ett fall med en polsk lättlastare som stoppats i Västerås.

I nästa nummer:

Svensk cabotagetolkning unik för Europa

Snart kommer ett nytt nummer av Proffs till dig som prenumererar. I nr 4-2017 tar vi bland annat upp den otillåtna cabotagetrafiken. Eller, rättare sagt, den som borde klassas som otillåten. För som ni kanske känner till, finns det olika uppfattningar myndigheterna emellan i den frågan. Och dessa meningsskiljaktigheter resulterar i att många som inte följer EU:s direktiv, nu slipper undan straff. I Sverige!

Transportfuskare fortsätter fylla polisens nät i Västerås

Det bulgariska åkeriet sade att trailern var hämtad i Frankrike, men speditören sade Göteborg. Åkeriet skickade frakthandlingar på begäran, men inget de sände var det som efterfrågades. I Västerås har det på senare tid varit utdelning vid varje kontrolltillfälle.