En bristfällig hastighetsövervakning på våra svenska vägar har uppmärksammats också från ett EU-perspektiv. Det är alltså inte bara vi trafikanter som kunnat konstatera att risken att åka fast för flagranta hastighetsöverträdelser är alldeles för liten i Sverige.
Krönikor
Vettiga villkor inte bara ett fackligt intresse
Jag heter Jörgen Danielsson och har privilegiet att ha ett ovanligt intressant jobb. Jag arbetar för Transport och under ett antal år har jag gett åkare facklig hjälp att tillämpa vårt kollektivavtal. Men med åren har det också blivit allt mer av utredningar kring tillståndet i åkerinäringen i stort.
Skulle du vilja opereras av lekmän?
Om du vore patient på operationsbordet och kunde ? omedelbart innan du förlorade medvetandet till följd av erforderlig nedsövning - se runt om dig ett team bestående av läkare, sköterska och ett antal förtroendevalda lekmän, skulle förmodligen din insomning ske under stark oro. Vilken funktion har lekmännen egentligen?
Vem läser Trafikverkets information?
Vintermörkret och vintervädret har lagt sig över landet. Vi har börjat vänja oss vid mörkerkörningar och vinterväglag. Snöfall ändras till isiga vägar och mer eller mindre svåra förhållanden att befinna sig i vägtrafiken. Det gäller oss alla.
Varför tycks ingen bry sig?
Nu är vi igång och har ett helt nytt år framför oss. Nu gäller det att ta nya tag i de ämnen som vi i branschen finner problematiska och ibland också helt felaktiga.
Som ni vet, och som vi fått konstaterat, verkar vår regering inte speciellt intresserad av att vare sig besvara våra frågor eller ens behålla skattepengar från transportbranschen i landet. Pengar som bland annat kunde ha använts till att förbättra vinterväghållningen, som ju har varit (och fortfarande är) under all kritik.
Stoppa bränslebanditerna nu!
Dagligen läser vi om bensin- eller dieselsmitare. Hänsynslösa bilister som låter bränslet flöda från de öppna pumparna på bensinstationerna och sedan snabbt kör iväg utan att betala och därmed låter andra stå för notan. Den ena smitaren efter den andra.
Färdskrivare i lastbilar men inte i polisbilar – vad är skillnaden?
Vad säger oss färdskrivaren? Och varför har inte fler färdskrivare i sina yrkesfordon? Det är enligt min mening hög tid att samtliga polisbilar i Sverige får svarta lådor så kallade Incident Data Recorder (IDR) inmonterade.
Varför så dålig uppslutning?
Hej på er i vinterkylan!
Nu har då vintern verkligen tagit ett rejält grepp om Sverige. Själv sitter jag hemma efter en smärre olycka, jag råkade trilla ner från trailerflaket och hamnade på huvudet. Plötsligt fick man en ofrivillig ledighet. Fast det positiva är att jag kanske hinner få information och några tankar på pränt till er alla där ute på vägarna.
Vi vill att alla ska följa lagen
Hej på er därute i höstrusket!
I skrivande stund har jag nyss kommit hem efter den första halkkörningen för säsongen. Det gick bra för egen del men jag satt fast i köerna efter en rejäl ?masskollision? vid Frillesås, där totalt ett 20-tal bilar var inblandade.
Lastbilsdöden och skadorna – så ser det ut
Nu är det inte längre myndigheten SIKA som har hand om statistiken av vägtrafikskador i Sverige. Det är istället myndigheten Trafikanalys som ska förse oss med detaljstatistik på ett av vår tids stora folkhälsoproblem ? trafikskadorna. Förra årets statistik (2009) är klar. De dödliga skadorna i trafiken går stadigt ned.