DEBATTARTIKEL

Åkaren I Sverige AB:

”Sverige – en jättemarknad för oseriösa åkerier”

De oseriösa åkerierna i Europa risker att utarma de seriösa företagen. Stölder och annan grov kriminalitet följer i spåren av de utländska åkeriernas prisdumpningar. Artikelförfattaren har själv drabbats av stölder. Men trots att det fanns adresser, namn och identitet på personer som varit inblandade i plundringen av lastbilen, lades ärendet ner. Och nu har hon fått nog:
StockholmTM
DEBATTARTIKEL

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet:

”74-tons lastbilar omöjliggör tåggods”

Miljön har varit ett starkt skäl för att tillåta 74 tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. Tunga lastbilar påstås dessutom sänka fraktkostnader och stärka näringslivets konkurrenskraft. Men att miljön skulle bli bättre av tyngre fordon, håller Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet inte med om. Inte heller tror man att fraktkostnaderna kan sjunka. ”Med återuppbyggd logistik och rättvisa konkurrensvillkor kostar järnvägsfrakt bara bråkdelen av frakt med lastbil”, skriver man i en debattartikel som du kan läsa i sin helhet här:
Nokian

MRF: ”Sätt helljuset på skattehöjningarna!”

Minns ni Bensinskatteupproret? Några bilentusiaster tröttnade på att skatten på drivmedel ständigt höjdes och satte igång att samla in namnunderskrifter. De hade tre krav på våra makthavare: sänk bensinskatten, ta bort momsen på bensinskatten samt att införa samma låga moms på bensin som för kollektivtrafik – alltså sex procent istället för 25 procent. Det blev en framgång. Över 1,8 miljoner skrev under och frågan lyftes i allt från tv-sända debatter till insändarsidor. Betänk också att detta var år 2007, före de sociala mediernas inträde.
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) svarar Transportstyrelsen:

”Ett hån mot de seriösa företagen i transportnäringen”

Alldeles uppenbart trampade jag på en öm tå då jag kritiserade Transportstyrelsen i deras myndighetsutövning. Det intressanta är också att åkerier hörde av sig och beskrev hur de blivit hanterade, vilket stärker mig än mer i min uppfattning. Som av en slump träffade jag också representanter från bussföretag tidigare idag och även de upplevde Transportstyrelsen som oerhört fyrkantig i sin myndighetsutövning.
StockholmTM

Transportstyrelsens svar till Morell: ”Inget kan vara mer felaktigt”

SD-politikern Thomas Morell påstår i en debattartikel i tidningen Proffs att Transportstyrelsens inte förstår lagstiftningen om kör- och vilotider. Inget kan vara mer felaktigt. Så inleder Kenneth Fors, utredare på Transportstyrelsen, sitt genmäle gällande debattartikeln som vi publicerade på tidningenproffs.se tidigare idag. Fors fortsätter:
Daf

Transportstyrelsen övertolkar lagstiftningen – igen!

Så har Transportstyrelsen återigen visat att man inte förstår lagstiftningen gällande kör- och vilotider. Så inleder riksdagsledamoten och tillika den flitige debattören Thomas Morell (SD) sin senaste debattartikel.
StockholmTM

Här stannar Sverige har inte stannat

Då kan arbetet börja på allvar igen, med en ny regering på plats så vet vi vilka vi ska arbeta mot/med. Att Tomas Eneroth sitter kvar som infrastrukturminister känns bra, då vi har en bra relation till honom. Morgan Johansson känner vi igen, så även där vet vi vem vi arbetet med. Miljöminister Isabella Lövin är också känd sen tidigare, och Magdalena Andersson sitter kvar som finansminister.
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Åkaren i Sverige om ”Octet-strulet”:

”Polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning”

Polisens möjligheter att kontrollera kör- och vilotider är under hösten kraftigt reducerad, och allt grundar sig på polisledningens ointresse för övervakningen av den yrkesmässiga trafiken. För att prata klarspråk – polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning och då i synnerhet den yrkesmässiga trafiken. Utarmningen av trafikpolisen är det tydligaste beviset på att trafikfrågorna är nedprioriterade.
Nokian

M: ”Lag och ordning och konkurrenskraft”

Svensk åkerinäring är blodomloppet i Sverige för att företag och affärer ska fungera. Åkerinäringen sysselsätter cirka 86 000 personer och omsätter drygt 100 miljarder vilket motsvarar cirka fyra procent av BNP. Sverige är ett stort och glest land som kräver långa transporter och där enda rimliga transportmöjligheten är just lastbil. Svensk åkerinäring har EU:s högsta skatter samtidigt som man ska konkurrera med både olagliga och lagliga transporter från utlandet.
VBG onspot

C: Det saknas 25 miljarder i regeringens vägsatsning

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) står hukad över ett stort och otrevligt potthål på en landsbygdsväg. Han förkunnar att ”så kan vi inte fortsätta ha det”. Det är så klart väldigt enkelt att hålla med om. Vägarna i Sverige, inte minst på landsbygden, håller på vissa sträckor alldeles för låg standard.