PROFFS DEBATT

Replik till Jens Holm (V):

”Vad har vänsterpartiet gjort för att komma åt fusket?”

För en tid sedan skrev trafikutskottets ordförande Jens Holm (V) en debattartikel med rubriken, ”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumping?” En minst sagt spännande rubrik och man ställer sig omedelbart frågan, vad har vänsterpartiet gjort för att komma åt fusket och den sociala dumpningen?
DEBATTARTIKEL

Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V):

”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumpning?”

Artikelförfattaren Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, skriver att ”det går inte en dag utan att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) upprepar att det ska vara ordning och reda på svenska vägar. Varför sitter vi här – i slutet av 2019 – fortfarande med en åkerimarknad med social dumpning?”.
Läs Holms debattartikel som sätter fingret på flera för branschen välkända problem såsom utstationering, cabotagekörningar, kör- och vilotider och digitala färdskrivare.
Mabi_2020-02

”Utredningsgruppen får inte bestå av expertis som sitter i någons knä!”

Läste nyss om minister Tomas Eneroths uttalande om hur man ska komma tillrätta med de olagliga transporterna. Ett välkommet uppvaknande och jag tänker inte sälla mig till kören som skriker om att det är för sent. Visst är det sent, men bättre det än aldrig.
Hultsteins

Morell vill ha snabbare åtgärder för ”ohållbar situation”

Dagens pressträff som infrastrukturminister Tomas Eneroth bjöd in till handlade om hur han och regeringen vill jobba för att stävja fusket i vägtransportbranschen. Att regeringen har insett problemet gläder riksdagsledamoten Thomas Morell, men han anser att tidsperspektivet är fel. ”Vi har i dagsläget en ohållbar situation på våra vägar och åtgärder behövs snarast”, skriver han i sin debattartikel:
Hultsteins
INSÄNDARE

Chauffören Tobias Krans:

”Hur kan ren diesel smutsa ner så mycket?”

Idag ser och hör man debatter om miljö både här och där. Skolungdomar som demonstrerar runt om på jorden för vårt klimats skull. Så inleder chauffören Tobias Krans sin insändare, baserad på tankar han haft under sina nattliga körningar…
VBG onspot

”Tror politiker att vi åkare är dumma som gäss?”

Jag vill börja med att säga att jag tycker det är bra att Proffs gärna skriver om politik, men du milde tid vad mycket strunt man ska få läsa/höra! Inte tidningens fel så klart, men det är ju inte utan att man blir förbannad. Så inleder Hans Agnez sin insändare.
Mabi_2020-02
DEBATTARTIKEL

Lundgren och Morell (SD):

”Socialdemokraterna har uppenbara problem att hålla sig till sanningen”

Riksdagsledamot Anna-Caren Sätherberg (S) gör stor affär av socialdemokraternas förslag till förändringar kring den olagliga trafiken. Jodå, i ärlighetens namn, de ökade tiden för klampning från 24 timmar till 36 timmar, ett förslag som i praktiken har marginell effekt. Man gjorde också mindre ändringar i lagtexten kring beställaransvar, men sedan tog initiativförmågan slut.
Hultsteins

Sätherberg (S): ”Svenska villkor ska gälla på svenska vägar”

Väl fungerande godstransporter är viktigt för att företag och industri ska kunna verka på ett konkurrenskraftigt sätt och bidra med att stärka svensk välfärd. Samtidigt lider åkerinäringen av aktörer som aktivt utnyttjar samt bryter mot EU:s regelverk. Detta underminerar yrkesförarnas arbetsvillkor och försvårar för företag som vill göra rätt för sig. För oss socialdemokrater är ordning och reda på de svenska vägarna en högprioriterad fråga och något som vi kommer att kämpa för under den kommande mandatperioden, skriver Anna-Caren Sätherberg (S) vice ordförande i riksdagens trafikutskott.
VBG onspot

”Fulla chaufförer och olagliga transporter slipper vi – om vi betalar”

I förra veckan kunde vi läsa om en rad rattfyllor och olagliga cabotage på Proffs nyhetssida. Man tror ju knappt att det är sant det man läser och jag känner skam över min egen yrkeskår. Vart är vi på väg egentligen?
Aspök
DEBATTARTIKEL

Åkesson och Larsson (C):

”Eneroth måste agera för säkrare trafik”

Det finns flera akuta problem som handlar om säkerhet på våra vägar. Men något som sällan lyfts är frågan om alla som kör bil verkligen har rätt utbildning?
Mabi_2020-02