Åsikter

DEBATTARTIKEL
Teknik kan hantera bristande kompetens inom tullhantering menar Per Olafsen, Senior Account Executive, Descartes

Teknik hanterar bristande kompetens inom tullhantering

Många företag står inför en utmaning när det gäller att hantera dagens tulladministration då den interna kunskapen på området har minskat. Historiskt sett gjordes tulldeklarationer manuellt, men digitaliseringen har förändrat detta och skapat nya möjligheter med modern teknik. Samtidigt har många företag svårt att rekrytera personer med rätt kompetens inom tullområdet, vilket gör det svårt att upprätthålla den här expertisen internt.
"Det är dags att erkänna vikten av godstransporter och ge förarna de förutsättningar de förtjänar", säger till vänster Anders Josephsson, näringspolitisk expert, Transportföretagen och till höger Mikael Andersson, branschchef, Transportindustriförbundet. Foto: Transportföretagen.

Fler säkra uppställningsplatser för lastbilar – en nödvändig investering

Godstransporter på väg är en avgörande del av samhällets infrastruktur. Varor måste transporteras från producenter till butiker, fabriker och kunder, och den svenska lastbilstrafiken utgör en central länk i denna kedja. Trots detta är förutsättningarna för lastbilschaufförer i Sverige bristfälliga, inte minst när det gäller uppställningsplatser. Bristen på säkra och välutrustade rastplatser leder till stora problem för förare och försämrar trafiksäkerheten.
DEBATTARTIKEL

Kriminella attackerar er – sluta säga ”jag är bara chaufför”

Transportbranschen står inför stora utmaningar i en tid av ökande kriminalitet och otillräcklig säkerhet. Per-Arne Nilsson, före detta kriminalkommissarie och numera säkerhetsrådgivare, lyfter i denna debattartikel fram vikten av att chaufförer tar ansvar för sin egen säkerhet och transportens trygghet. Han belyser både riskerna på vägen och behovet av civilkurage och samverkan för att möta hot som dieseltjuvar, transportstölder och drogpåverkade förare. Detta, menar han, är en väckarklocka för både yrkesutövare och transportbranschens aktörer att prioritera säkerhet och samarbete för att skapa tryggare transporter och vägar:
 Aad van Bedaf, raffinaderichef Preem och Helén Ljungqvist, vd St1 Refinery och Gothenburg Biorefinery. Foto: Preem/ST1. Montage: Proffs.

”Utan raffinaderierna uteblir livsnödvändig samhällsservice”

I dag onsdag ska ett medborgarförslag om att "Göteborgs stad slutar upplåta mark till fossil infrastruktur" avgöras i kommunstyrelsen. I praktiken skulle förslaget innebära att tillförseln av traditionella och förnybara råvaror till Preems eller St1:s raffinaderier försvåras. "Och i längden möjligheterna att fortsätta driva Sveriges och transportsektorns omställning", skriver företrädare för St1 och Preem i en debattartikel.
DEBATTARTIKEL
Genrebild. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Mattias Goldmann: ”Tänk om om ellastbilarna, regeringen”

Tre av fyra som skaffar ny lätt lastbil, väljer en dieseldriven. De gasdrivna lätta lastbilarna är nästan borta, och andelen eldrivna minskar nu faktiskt; i november var de 22,1 % mot 23,0 % i november i fjol. För tunga lastbilar över 16 ton står eldrift hittills i år för 6,4 % och gasdrift 10,8 % – drygt åtta av tio nya tunga lastbilar drivs med diesel. Och det är inte åkeriet, hantverkaren eller budfirman som ska klandras – utan regeringen.