Debattartikel

Hur är detta med överlaster upplagt egentligen?

Den 1 januari 2021 infördes nya regler för hur överlast ska beräknas. Roger Ogemar är till vardags bilinspektör och i denna debattartikel delar han med sig av sina funderingar kring det nya regelverket, om det är mer rättvist och om fokus verkligen hamnar på trafiksäkerhet. Och hur är detta med överlast egentligen upplagt?
SpeedTrading

Undanta lätta lastbilar från bonus malus

Sedan det svenska systemet med bonus malus infördes den 1 juli 2018 har fordonsskatten för lätta lastbilar ökat med flera hundra procent. Regeringen och samarbetspartierna har nu lagt fram ett förslag på justering som ytterligare ökar fordonsskatten från och med den 1 april 2021.
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Ännu ett ärende lades ner av åklagare

Thomas Morell: ”Vad är problemet?”

Så har det hänt igen. Återigen har åklagaren lagt ner ett ärende och man måste ställa sig frågan, varför? Vad är det som gör att åklagarna inte ens inväntar en komplett polisutredning innan de lägger när ärendet?
VBG onspot

Åsa Coenraads (M) och Sten Bergheden (M):

”Regeringens seghet hotar lastbilstransporterna”

Snart tvingas chaufförer och åkerier att parkera sina lastbilar permanent, helt i onödan. Regeringens passivitet i att förlänga dispensen och därmed behörigheten för yrkesförare eller skapa flexibilitet för komplettering och förnyelse av YKB, har skapat både osäkerhet och rädsla för framtiden helt i onödan.
Budi 2021

”Saktfärdig regering kan få stora konsekvenser för samhället”

Världen är drabbad av en pandemi och det får stora återverkningar på samhället och inte minst för enskilda individer. I den situation vi befinner oss, måste man också vara beredd att hantera situationer snabbt och ibland utanför gällande regelverk.
Vårt samhälle är beroende av transporter, speciellt de som utförs med lastbilar.
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

”Regeringen är handlingsförlamad i kampen mot vägburen brottslighet”

Under vecka 42 har polisen sin yrkestrafikvecka och skall då ägna särskild uppmärksamhet åt den yrkesmässiga trafiken. Det är naturligtvis bra, men varför en särskild vecka, borde inte polisen ägna mer tid åt att stävja den kriminella verksamheten inom transportnäringen? Alla som följt debatten de senaste åren vet att den olagliga yrkesmässiga trafiken i Sverige är omfattande. De som möjligen har missat budskapet är regeringen, eller i vart fall har de inte tagit problemen på allvar.
VBG onspot
DEBATTARTIKEL

Nils Andersson, MariTerm AB:

Dags att avliva myter om lastsäkring innan någon avlider

Nyligen avgjordes ett fall i Växjö tingsrätt där en lastbilschaufför dömdes mot sitt nekande till böter för bristande lastsäkring. Bakgrunden är att chauffören fick göra en kraftig undanmanöver med lastbilen för en annan bilist och tappade då en häck med gasflaskor i backen men lyckligtvis kom ingen till skada. Chauffören hävdade att ett 4-tons spännband säkrar fyra ton gods och eftersom godset vägde två ton var det fullt tillräckligt att säkra med en överfallssurrning. Trots att detta bevisligen var felaktigt, gasflaskorna åkte av flaket, säger chaufför att han tänker fortsätta att säkra gasflaskorna som han alltid har gjort.
VBG onspot

Krångliga EU-regler hejdar tillväxten i svensk transportnäring

Det finns ett problem med alla regelverk inom EU som vi talar alldeles för lite om. Det är att reglerna skiljer sig mellan länder. Problemet är alltså att de inte är tydliga och överblickbara. De är krångliga och svårtolkade och motverkar sina syften. Inte minst gäller detta naturligt gränslösa branscher, som transport och logistik.
SpeedTrading
DEBATTARTIKEL

Juristen Tommy Pilarp:

Har mobilitetspaketet löst problemen – eller skapat nya?

Många lever med förhoppningen att det nyligen godkända mobilitetspaketet kommer att lösa många av de problem som finns i transportbranschen. Men är problemen verkligen lösta – eller har EU rentav skapat nya?
Den frågan ställer sig Tommy Pilarp, jurist med EU transporträtt, konkurrensrätt och inre marknadsfrågor som specialitet, i sin debattartikel.
Budi 2021

Efterlyser positiva signaler från EU

I en debattartikel i Aftonbladet den 31 juli, skriver fem vd:ar i globala storföretag att tunga transporter måste ställa om till fossilfritt. "Politiken behöver leverera på kort och lång sikt, men besluten behöver tas redan i dag", menar de fem.
De båda kristdemokraterna Jörgen Nilsson och Lars Österberg skriver i sitt svar på debattartikeln att en omställning inte är alldeles enkel att genomföra – och att det krävs politiska insatser för att nå målet. Inte minst för att få åkerierna att våga satsa på fossilfria alternativ:
Hultsteins