Åsikter

 Christian Flatum, chef för Ocean freight, frågar sig: "Det är guldläge för att satsa hållbart. Så varför ser vi det inte hända?"

DB Schenker: ”Är hållbarhet något vi bara pratar om?”

Hållbara transporter genomsyrar i dag debatten och verkligheten transportörer måste hantera. I denna artikel drar vi en högst aktuell parallell till hur hållbarhet hanteras av sjöfrakten eftersom den uppvisar många likheter med den vi ser inom vägtransporter. Exempelvis såg vi hur företag med hög miljöprofil i början av Rysslands invasion av Ukraina frångick sina miljökrav och sade att åkerierna skulle tanka billigare bränsle.
DEBATTARTIKEL

Ett minst sagt märkligt förslag från VTI – förbjud tung lastbilstrafik!

Efter det att drygt 1 000 fordon fastnat på E22 kom ett märkligt förslag från en forskningsledare på VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut. Tydligen kan VTI tänka sig att ”…förbjuda tung lastbilstrafik på vissa delsträckor om väderprognoserna ser alldeles för dåliga ut och man vet att det finns risk att man inte hinner komma ut och ploga för att se till att vägarna är lämpliga att köra på.”
DEBATTARTIKEL

Gröna mobilister:

”SVT går bränslebranschens ärenden i vilseledande nyhetsinslag”

SVT lät branschorganisation Drivkraft Sverige kritisera miljöinformationen om drivmedel i sina nyhetsprogram den 29 december. Ingen oberoende expert fick bemöta branschens påståenden, som upprepades som fakta av SVT trots att de delvis är vilseledande. Gröna Mobilister instämmer dock i att miljöinformationen måste förbättras och samtalar gärna med bransch och politiker om hur konsumentupplysningen kan vässas, skriver projektledare Per Östborn.
DEBATTARTIKEL
 ”Vi glömmer att bilskatter finansierar en stor del av välfärden”, skriver Bo Ericsson i sin debattartikel. Foto: Pia Ericsson.

Bilens många positiva aspekter pratar vi inte om

DEBATT: Bilen har bidragit starkt till de förändringar som skett i samhället under de senaste 100 åren och har därmed bidragit till den ekonomiska tillväxten och det ökade välståndet. Debatten kring bilar och bilanvändning har en negativ klang då den gäller utsläpp av växthusgaser, lokala luftföroreningar, trafikolyckor, köer och dåliga vägar. Detta är helt centrala utmaningar som tas på största allvar, både av myndigheterna och av bilindustrin själv. ”Samtidigt pratar vi inte om bilens många positiva aspekter som ofta är helt underskattade, här råder det fullständig tystnad”, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
DEBATTARTIKEL

Varför räknas inte arbetsmiljön på våra vägar – Trafikverket?

Alla har vi kunnat konstatera att 2023 ser ut att bli ett mörkt år vad gäller arbetsrelaterade dödsolyckor. En av de senaste, där fem personer omkom när en bygghiss i Ursvik i Sundbyberg rasade 20 meter var givetvis fruktansvärd. Det är en djup tragedi för alla parter och våra tankar går till alla anhöriga.
Vi noterar dock att situationen på landets vägar inte ges något större utrymme i debatten om dödade och skadade yrkesförare.
"Internationellt är intresset för den svenska reduktionsplikten minst sagt obefintligt," Romina Pourmokhtari. Foto: Regeringen.

Debattartikel

”Man är inte ett föredöme om ingen annan tar efter”

När klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) författar sin debattartikel, befinner hon sig på FN:s klimattoppmöte COP28 i Dubai. Sveriges delegation arbetar tillsammans med EU dygnet runt för att få till nya globala avtal för att snabba på klimatomställningen och minska världens totala utsläpp. Hon säger att den svenska reduktionsplikten är en högst närvarande fråga nationellt, men internationellt är intresset för densamma minst sagt obefintligt.
DEBATTARTIKEL

Morell: Trafikverket klarar inte av sitt uppdrag när det snöar

”Snön faller och vi med den”, så lyder andra spåret på Ulf Lundells Nådens år från 1978. Det kunde lika gärna varit Trafikverket istället för vi. Återigen visar det sig att kolossen till Trafikverk inte klarar av sitt uppdrag. Detta trots att Trafikverket är nästan 11 000 anställda. Då ska läsaren bära i minnet att ingen av dessa 11 000 anställda varken bygger en meter väg eller en meter järnväg än mindre underhåller desamma. Hur har vi kunnat hamna här?
DEBATTARTIKEL
I det aktuella fallet fanns ett ypperligt tillfälle att visa vad beställaransvaret betyder. I stället lades ärendet ner.

Hög tid för särskild kontrollverksamhet för yrkesmässig trafiken

Anläggningslastbilar byts ut mot traktorer som är klassade som lantbrukstraktorer. Transporterna stoppas av Eskilstunas yrkestrafikgrupp som rapporterar traktorernas ägare, chauffören samt beställaren av transporterna. Trots gediget utredningsarbete lägger åklagaren ner ärendet, enligt uppgift på grund av att uppsåt för gärningen saknas. ”Det är hög tid för en särskild kontrollverksamhet för den yrkesmässiga trafiken”, skriver riksdagsledamot Thomas Morell (SD) i sin debattartikel.