DEBATTARTIKEL

Morell (SD) vill se tuffare tag mot fusket:

”Företag som nyttjar olagliga transporter sponsrar de kriminella”

Tillbringade 383 mil på vägarna i Norge och Sverige under semestern. Resultatet är nedslående då jag enbart såg tre polisbilar, två i Norge och en (1) i Sverige. Är det konstigt att det ser ut som det gör på våra vägar?
Så inleder Thomas Morell (SD) sin debattartikel som tar avstamp i en insändare debattartikel som vi publicerade den 26 juli, signerad Tobias Krans.
Meca Tunga Delar

Konkurrensen tuffare när tunga gruppen blir lättare

Chauffören Tobias Krans har tidigare delat med sig av sina tankar bakom ratten. Nu har han åter, under en nattkörning, låtit tankarna vandra. Den här gången funderar han bland annat kring rättsväsendet och huruvida vi är lika inför lagen.
TRP

”Sjukförsäkringen är inte trygg – den är väldigt sjuk”

En person drabbas av sjukdom och uppsöker läkare. Läkaren undersöker och utreder, samt gör en sakkunnig medicinsk bedömning av hälsotillstånd, arbetsoförmåga och behov av medicin.
TRP

Du glömde visst något när du körde hemifrån: Trafikvettet!

Chauffören Tobias Krans funderar över trafiksäkerheten så här inför semestertiderna som stundar. Oftast tänker du som trafikant troligtvis på att ta stänga av spisen och låsa ytterdörren innan du far iväg. Och att ta med dig körkortet! Men hur är det egentligen med det allra viktigaste? Fick du med dig det…?

Läs Tobias insändare:

Yara
DEBATTARTIKEL

Peter Lundgren (SD) om rapporten ”SD i EU”:

– Därför röstade jag emot ”självklara” ja-frågor

EU-valet står för dörren och kampen mellan olika partier och dess kandidater hårdnar. I sociala medier blandas fakta friskt med antaganden och ibland rena lögner och påhitt. I valstridens hetta tycks inga medel vara förbjudna.
Nokian

”Trots klampning och beställaransvar så gick det åt helvete – för mig”

Gunnar drev ett familjeåkeri i tredje generation. Nyligen försattes företaget i konkurs. Han är tacksam för att hans pappa slapp att uppleva konkursen men blir förbannad på politiker som tillåter den olagliga trafiken att rulla vidare. De 100 miljonerna som regeringen avsatt för kampen mot det otillåtna cabotaget, kallar Gunnar för ”reklampengar”. Läs hans insändare:
TRP
DEBATTARTIKEL

Chauffören Tobias Krans:

”Åkerier står på kö till konkursförvaltarna på grund av höga bränslepriser”

Dyrt bränsle och inga kollektiva transportmöjligheter riskerar att utarma landsbygden – och därmed riskerar landets produktion av viktiga livsmedel att upphöra. Det skriver chauffören och landsbygdsbon Tobias Krans i sin debattartikel:
Daf
DEBATTARTIKEL

Åkaren I Sverige AB:

”Sverige – en jättemarknad för oseriösa åkerier”

De oseriösa åkerierna i Europa risker att utarma de seriösa företagen. Stölder och annan grov kriminalitet följer i spåren av de utländska åkeriernas prisdumpningar. Artikelförfattaren har själv drabbats av stölder. Men trots att det fanns adresser, namn och identitet på personer som varit inblandade i plundringen av lastbilen, lades ärendet ner. Och nu har hon fått nog:
Nokian
DEBATTARTIKEL

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet:

”74-tons lastbilar omöjliggör tåggods”

Miljön har varit ett starkt skäl för att tillåta 74 tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. Tunga lastbilar påstås dessutom sänka fraktkostnader och stärka näringslivets konkurrenskraft. Men att miljön skulle bli bättre av tyngre fordon, håller Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet inte med om. Inte heller tror man att fraktkostnaderna kan sjunka. ”Med återuppbyggd logistik och rättvisa konkurrensvillkor kostar järnvägsfrakt bara bråkdelen av frakt med lastbil”, skriver man i en debattartikel som du kan läsa i sin helhet här:
VBG onspot

MRF: ”Sätt helljuset på skattehöjningarna!”

Minns ni Bensinskatteupproret? Några bilentusiaster tröttnade på att skatten på drivmedel ständigt höjdes och satte igång att samla in namnunderskrifter. De hade tre krav på våra makthavare: sänk bensinskatten, ta bort momsen på bensinskatten samt att införa samma låga moms på bensin som för kollektivtrafik – alltså sex procent istället för 25 procent. Det blev en framgång. Över 1,8 miljoner skrev under och frågan lyftes i allt från tv-sända debatter till insändarsidor. Betänk också att detta var år 2007, före de sociala mediernas inträde.