Svenska löner och villkor ska gälla på vägarna

DEBATT
Yrkestrafiken i Europa har under många år präglats av avreglering, dumpade löner och usla arbetsvillkor. Samtidigt har seriösa åkerier slagits ut av skurkföretag som fuskar. Nu går regeringen fram med ett lagförslag som ska se till att svenska löner och villkor gäller för alla som kör lastbil på svenska vägar. Så inleder infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Tommy Wreeth, förbundsordförande i Transportarbetareförbundet sin debattartikel.

Debattartikel

Samhällets blodomlopp håller på att stanna

Samhällets blodomlopp håller på att stanna och nu måste även den offentliga sektorn ta det ansvar som krävs. Så inleds debattartikeln av Sundfrakt som följer BDX, Bilfrakt, Reaxer och Örnfrakt som tidigare tagit upp ämnet. Det största hotet är drivmedelspriserna och läget är minst sagt akut.

Regeringens förslag om kilometerskatt ett dråpslag för Sverige

Riksdagsledamot Niklas Wykman (M), skriver att regeringens förslag på en kilometerskatt riskerar bli ytterligare ett dråpslag för Sverige och att förslaget ska stoppas.

”Samhällets blodomlopp håller på att stanna”

DEBATT
Transporterna är samhällets blodomlopp, det är transporterna som tillser att våra butiker har mat på hyllorna, att sjukvården har mediciner och andra förnödenheter, att sopor och återvinningsmaterial körs bort, att vägar byggs, och så vidare.
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

”Regeringen har förlorat sig i miljöpartistisk retorik”

DEBATT
Det är direkt provocerande att regeringen inte förstår vad som händer i Sverige just nu. Priserna på drivmedel och energi skjuter i höjden. Larmsignaler från jordbrukare, åkeriägare, skogsentreprenörer, entreprenadfirmor och inte minst privatpersoner står som spön i backen. Detta samtidigt som besvikelsen över regeringens så kallade stödpaket är närmast monumentalt.

Till dig som politiker – hur viktig är åkerinäringen för dig?

Dieselpriset har ökat med över 70 procent från 1 januari 2021 och ligger nu över 26 kr/litern. Med respekt för de drabbade i Ukraina är detta en katastrof för åkeriföretagen, företag som utför livsviktiga transporter och får samhället att fungera. Många åkerier berättar att de inte vet hur de ska klara de ökade kostnaderna vilket gör läget akut. Nu måste ni som politiker börja ta ansvar och nödvändiga beslut. Till att börja med måste skatten på drivmedel sänkas.

Vrid tillbaka klockan och rädda åkeriföretagen

DEBATT
Att införa ett nytt ”Nordpool” för dieselpriset är fel väg att gå. Energi, oavsett i vilken form, ska inte kosta olika beroende på var i landet man bor – inte heller om man kör privat, i tjänsten eller om man kör transporter i kommersiellt syfte. Om vi vill bibehålla bilden av Sverige som ett solidariskt land, måste vi faktiskt leva som vi lär.
Skatt på skatt är opassande, omoraliskt och uppfattas av gemene man som ”girigt”. Sverige – vi har ett problem. Men det finns lösningar – om bara den politiska viljan finns. Frågan är bara om den viljan verkligen finns?

Åkeridöden är här – och den har bara börjat!

DEBATT
Många oroas över de skenande bränslepriserna och spår att konkurser och arbetslöshet kommer att slå hårt mot transportnäringen i Sverige. För Tobias Krans har ”spådomen” om den kommande arbetslöshetsvågen redan slagit till med full kraft. Åkeriet som han arbetar på har varslat samtliga anställda.
Läs hans debattartikel…

Bränslepriserna skenar: ”En självklarhet att värna transportnäringen”

DEBATT
Utan bilen stannar Sverige! Så formulerades en kampanj i slutet av 1982. Idag kan vi lägga till ”Utan lastbilen stannar Sverige”, bokstavligt talat. Många inser inte betydelsen av våra lastbilstransporter och hur mycket som faktiskt transporteras på lastbilar. Det förs en debatt om att flytta upp gods från väg till järnväg och det kan man med fördel göra i de sammanhang det fungerar.

Debattartikel

Bedrövad åkare: De höga bränslepriserna börjar få otroliga följder

Det går inte längre att prissätta en transport på grund av att bränslepriset ändras hela tiden. Bränsletillägget hjälper inte heller på ett effektivt sätt eftersom det regleras för långsamt. Ser man till anläggningssidan, lär kommunerna som anlitar dessa transportörer knappast kompensera bränslepriset mer än årsvis.