DEBATTARTIKEL

Nils Andersson, MariTerm AB:

Dags att avliva myter om lastsäkring innan någon avlider

Nyligen avgjordes ett fall i Växjö tingsrätt där en lastbilschaufför dömdes mot sitt nekande till böter för bristande lastsäkring. Bakgrunden är att chauffören fick göra en kraftig undanmanöver med lastbilen för en annan bilist och tappade då en häck med gasflaskor i backen men lyckligtvis kom ingen till skada. Chauffören hävdade att ett 4-tons spännband säkrar fyra ton gods och eftersom godset vägde två ton var det fullt tillräckligt att säkra med en överfallssurrning. Trots att detta bevisligen var felaktigt, gasflaskorna åkte av flaket, säger chaufför att han tänker fortsätta att säkra gasflaskorna som han alltid har gjort.

Krångliga EU-regler hejdar tillväxten i svensk transportnäring

Det finns ett problem med alla regelverk inom EU som vi talar alldeles för lite om. Det är att reglerna skiljer sig mellan länder. Problemet är alltså att de inte är tydliga och överblickbara. De är krångliga och svårtolkade och motverkar sina syften. Inte minst gäller detta naturligt gränslösa branscher, som transport och logistik.
DEBATTARTIKEL

Juristen Tommy Pilarp:

Har mobilitetspaketet löst problemen – eller skapat nya?

Många lever med förhoppningen att det nyligen godkända mobilitetspaketet kommer att lösa många av de problem som finns i transportbranschen. Men är problemen verkligen lösta – eller har EU rentav skapat nya?
Den frågan ställer sig Tommy Pilarp, jurist med EU transporträtt, konkurrensrätt och inre marknadsfrågor som specialitet, i sin debattartikel.

Efterlyser positiva signaler från EU

I en debattartikel i Aftonbladet den 31 juli, skriver fem vd:ar i globala storföretag att tunga transporter måste ställa om till fossilfritt. "Politiken behöver leverera på kort och lång sikt, men besluten behöver tas redan i dag", menar de fem.
De båda kristdemokraterna Jörgen Nilsson och Lars Österberg skriver i sitt svar på debattartikeln att en omställning inte är alldeles enkel att genomföra – och att det krävs politiska insatser för att nå målet. Inte minst för att få åkerierna att våga satsa på fossilfria alternativ:

Fritt fram för kriminalitet – när ska polletten trilla ner?

Åtta år har förflutit sedan poliser vid tidigare länskriminalpolisen i Västra Götaland kunde konstatera att det fanns ett samband mellan den olagliga trafiken och annan kriminell verksamhet. I deras slutsatser fanns bevis för att de kriminella nätverken skapade finansiella resurser genom den olagliga trafiken. Pengar som sedan återinvesterades i annan kriminell verksamhet som narkotika. De kunde också konstatera att det förekom människohandel i den här verksamheten.
DEBATTARTIKEL

HÄR STANNAR SVERIGE:

Varför svarar inte längre politikerna på våra frågor?

Vi i Här stannar Sverige, HSS, har historiskt sett haft bra kontakt med våra folkvalda. Vi har kunnat nå de flesta när vi har haft frågor.
Men det var under den första mandatperioden med sittande regering…
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Likhet inför lagen – det gäller inte transportnäringen

En viktig princip är att alla hanteras utifrån texten i våra lagar och att det inte görs någon skillnad på personer eller företag, ett brott är ett brott och straffet skall träffa lika. I vardagstal kallar vi det för ”likhet inför lagen”!
Inom transportnäringen är den här viktiga principen på väg att luckras upp fullständigt! Åtskilliga är de exempel där utomnordiska medborgare gjort sig skyldiga till grova överträdelser men likväl undgått en straffrättslig åtgärd.

Branschens framtid är beroende av politiker som förstår allvaret

Insändarskribenten Sven-Inge menar att det är dags att lägga upp en strategi för att innehållet i mobilitetspaketet ska få effekt. Han efterlyser ett brett samarbete mellan bland annat fack, chaufförs- och åkeriorganisationer samt att Sveriges politiker visar prov på ”verkstad”. Den svenska vägtransportbranschen är alldeles för bra för att bara försvinna, skriver han.

Mobilitetspaketet – hurra! Men vem ska utföra de komplicerade kontrollerna?

Jag har med intresse och efter bästa förmåga följt turerna runt arbetet med mobilitetspaketet. Som åkare har jag kastats mellan hopp och förtvivlan. Och till slut kom så resultatet från EU. Och det blev troligtvis så bra som man kunde önska. Eller?
DEBATTARTIKEL

Johan Danielsson (S)

Nästa steg mot en sundare vägtransportbransch: ”Det måste kosta att åka dit!”

Nu har Europarlamentet för sista gången röstat om det så kallade vägpaketet, det vill säga nya EU-regler för att skapa mer ordning och reda på Europas vägar. Det har varit en lång resa men äntligen är vi framme.