DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) svarar Transportstyrelsen:

”Ett hån mot de seriösa företagen i transportnäringen”

Alldeles uppenbart trampade jag på en öm tå då jag kritiserade Transportstyrelsen i deras myndighetsutövning. Det intressanta är också att åkerier hörde av sig och beskrev hur de blivit hanterade, vilket stärker mig än mer i min uppfattning. Som av en slump träffade jag också representanter från bussföretag tidigare idag och även de upplevde Transportstyrelsen som oerhört fyrkantig i sin myndighetsutövning.
VBG onspot

Transportstyrelsens svar till Morell: ”Inget kan vara mer felaktigt”

SD-politikern Thomas Morell påstår i en debattartikel i tidningen Proffs att Transportstyrelsens inte förstår lagstiftningen om kör- och vilotider. Inget kan vara mer felaktigt. Så inleder Kenneth Fors, utredare på Transportstyrelsen, sitt genmäle gällande debattartikeln som vi publicerade på tidningenproffs.se tidigare idag. Fors fortsätter:
Daf

Transportstyrelsen övertolkar lagstiftningen – igen!

Så har Transportstyrelsen återigen visat att man inte förstår lagstiftningen gällande kör- och vilotider. Så inleder riksdagsledamoten och tillika den flitige debattören Thomas Morell (SD) sin senaste debattartikel.
Hultsteins

Här stannar Sverige har inte stannat

Då kan arbetet börja på allvar igen, med en ny regering på plats så vet vi vilka vi ska arbeta mot/med. Att Tomas Eneroth sitter kvar som infrastrukturminister känns bra, då vi har en bra relation till honom. Morgan Johansson känner vi igen, så även där vet vi vem vi arbetet med. Miljöminister Isabella Lövin är också känd sen tidigare, och Magdalena Andersson sitter kvar som finansminister.
Yara
DEBATTARTIKEL

Åkaren i Sverige om ”Octet-strulet”:

”Polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning”

Polisens möjligheter att kontrollera kör- och vilotider är under hösten kraftigt reducerad, och allt grundar sig på polisledningens ointresse för övervakningen av den yrkesmässiga trafiken. För att prata klarspråk – polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning och då i synnerhet den yrkesmässiga trafiken. Utarmningen av trafikpolisen är det tydligaste beviset på att trafikfrågorna är nedprioriterade.
Hultsteins

M: ”Lag och ordning och konkurrenskraft”

Svensk åkerinäring är blodomloppet i Sverige för att företag och affärer ska fungera. Åkerinäringen sysselsätter cirka 86 000 personer och omsätter drygt 100 miljarder vilket motsvarar cirka fyra procent av BNP. Sverige är ett stort och glest land som kräver långa transporter och där enda rimliga transportmöjligheten är just lastbil. Svensk åkerinäring har EU:s högsta skatter samtidigt som man ska konkurrera med både olagliga och lagliga transporter från utlandet.
TRP

C: Det saknas 25 miljarder i regeringens vägsatsning

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) står hukad över ett stort och otrevligt potthål på en landsbygdsväg. Han förkunnar att ”så kan vi inte fortsätta ha det”. Det är så klart väldigt enkelt att hålla med om. Vägarna i Sverige, inte minst på landsbygden, håller på vissa sträckor alldeles för låg standard.
Daf

Morell (SD): ”Det största problemet är trafikpolisens utarmning”

Det är bara en dryg vecka kvar till valet 2018, ett val som är viktigare än någonsin. Svensk åkerinäring har under flera år varit utsatt för en konkurrens som inte följer de lagar och regler som råder. Det innebär att det seriösa företagandet inom transportsektorn har haft det allt svårare att verka på den svenska marknaden, ett förhållande som måste förändras.
Nokian
DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

VBG onspot

Bränslet blir dyrare – är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.