"Om ett blodomlopp inte fungerar, då uppstår en hjärtinfarkt", säger Per Thomson. "Om ett blodomlopp inte fungerar, då uppstår en hjärtinfarkt", säger Per Thomson.

Öppet brev till Trafikverket om vinterväghållningen

”Bäste herr Generaldirektör! Det gäller vinterväghållning. Jag vet, det är inte ditt fel att den förra borgerliga regeringen i sin privatiseringsiver exporterade hälften av landets snöplogar till Ryssland och en del öststater, men det är din skyldighet att slå larm till regeringen att det här förhållandet inte duger”, skriver Per Thomson, VETA, i sitt öppna brev till Trafikverket.

Per Thomson har konstruerat ett antal extra långa och extra tunga fordonskombinationer genom åren i sin roll som transportingenjör och logistikkonsult. I dag är han pensionär och ibland extrachaufför, men även styrelseledamot i VETA som är en politiskt obunden, ideell förening med syfte att successivt öka trafiksäkerhetsmedvetandet.

Kritiken i det öppna brevet är utan omskrivningar. Han fortsätter. Jag är född under andra världskriget. Under min första yrkeskarriär körde jag lastbil över hela Europa, även över öst. Under min andra yrkeskarriär, efter akademisk examen 1978, arbetade jag bland annat som transportingenjör inom Boliden och senare som logistik- och IT-konsult.

Nu är jag åter bakom ratten på tunga fordon i min tredje och sista yrkeskarriär samtidigt som jag är pensionär. Det passar mig mycket bra då jag brinner för trafiksäkerhet och arbetar som volontär med trafiksäkerhet inom föreningen VETA.

Inte många kan jämföra med hur vägarnas skötsel har varit ända från början av 60-talet fram tills idag och dessutom se vilken försämring som har skett under så lång tidsperiod. Och särskilt att kunna jämföra med hur det är att i dag framföra tunga fordon på tveksamma vinterväglag.

Jag läste nyligen en intervju med dig i SVT Nyheter där du avslutningsvis framhöll att Trafikverket inte har råd med en plogbil i varje uppförsbacke. Har du räknat på vad det kostar att inte ha det? I USA har man plogbilar på just sådana känsliga ställen. Jag hoppas att du är medveten om att vägarna kan översättas till landets blodomlopp.

Nyligen har jag nagelfarit såväl Trafikverkets egen utredning om ledningskaoset på E22 i början på året, samt Länsstyrelsens oberoende utredning genomförd av Cap Gemini. Ett snöoväder med orange klassning av SMHI kan innebära total oframkomlighet inom bara 15 minuter (min erfarenhet).

Om du får förklarat för dig att så kan ske, vad tycker du då om de fakta som de båda nämnda utredningar redovisar? Att upphandlingen för E22 sträckan Hörby – Linderödsåsen tar tre timmar i anspråk innan plogresurserna, bestående av tre bilar, är åter för förnyad ploginsats?

Om ett blodomlopp inte fungerar, då uppstår en hjärtinfarkt. Det är hög tid att du tar tag i det här allvarliga förhållandet och återställer beredskapen till vad den en gång har varit.

Per Thomson, VETA

Om artikeln

Publicerad: 2024-04-08 14:49
Kategori: Debatt
Taggar: Per Thomson Plogning Trafiksäkerhet Trafikverket Vägtransporter VETA Vinterväghållning