MÅNADENS LEDARE

Kommer Alguns förare att ställas vid skampålen?

Vi på tidningen Proffs kunde strax innan jul avslöja att tre förare i Malmöbaserade Alguns Åkeri AB blivit ertappade med att köra med dubbla förarkort. Dumheterna kan i det första skedet komma att kosta verksamheten drygt 1,5 miljoner i sanktionsavgifter. Men notan kan bli högre än så.

Efter vår artikel, beslöt några stora speditörer sig för att avbryta samarbetet med åkeriet. Men inte alla – bland annat så fortsätter statsägda Postnord att använda sig av Alguns tjänster.

Att inte döma någon på förhand är så klart en bra egenskap. Åtminstone så länge det inte passerar gränsen till absurdum. Vilket det torde ha gjort i det här fallet enligt min bestämda uppfattning. Utan att döma åkeriet, men att påstå att man har koll på läget vore en stark överdrift.

Polisen har skickat underrättelser om åkeriverksamheten till Transportstyrelsen. Det vi på tidningen känner till är att minst tre företag på olika sätt kan vara involverade i det fusk som avslöjats av trafikpolisen i Göteborg och i Eskilstuna.

Den gemensamma nämnaren för dessa företag är att ett par personer figurerar i samtliga företags styrelser.

Det torde stå utom allt rimligt tvivel att Transportstyrelsen nu kommer att utreda företagen. Därefter kan alltså ytterligare sanktionsavgifter komma att bli aktuella. Men processen kan bli utdragen – det är troligtvis ett digert arbete som återstår.

Åkeriet ser ut att ha god ekonomi, allt enligt ”Alla bolag” som visar att Alguns omsatte drygt 188,7 miljoner under 2018, med en vinstmarginal på cirka 13,7 procent. Så sanktionsavgifterna kan man sannolikt betala. Men det skamfilade ryktet lär bli svårt att tvätta bort under överskådlig tid.

Om oegentligheterna har skett på de enskilda förarnas eget initiativ eller ej kommer förhoppningsvis utredningen att visa.

VBG onspot


Om det skulle visa sig
att åkeriet har haft oturen att få tre fuskande chaufförer från det rumänska bemanningsföretaget, är det trots allt svårt att förstå att åkeriets varningsklockor inte har ringt eftersom bilarna rullat häpnadsväckande långa sträckor varje dygn.

Någon på åkeriet lär i så fall sovit hårt, alternativt att vederbörande inte har den kunskap som krävs för att övervaka chaufförerna.

Vos Logistics, Ewals Cargo Care och DB Schenker har alla avbrutit samarbetet med Alguns Åkeri AB. DHL Freight och Postnord är två exempel på speditörer som fortsätter att använda sig av verksamhetens tjänster.

Alguns Åkeri AB har vid fyra tillfällen (år 2016, 2017, 2018 och 2019) utnämnts till ”Superföretag” av tidningen Veckans Affärer. Alguns grundare utsågs förra året dessutom till ”Årets unga entreprenör” av Founders Alliance, ett forum för Sveriges ledande entreprenörer.

Nu återstår det att se hur den här affären utvecklar sig. Kommer chaufförerna att ställas vid skampålen (i vanlig ordning) eller finns det någon i företaget som har tillräcklig stake att stå upp för det som inträffat?

Vi lämnar härmed ärendet med Alguns och ser mer generellt på det inträffade och vilka konsekvenser det kan få för ett åkeri som hamnat i en dylik situation.

Det mest troliga är att Transportstyrelsen efter utredning beslutar sig för att utfärda en sanktionsavgift till verksamheten och att man dessutom anser att den trafikansvariges goda anseende är förbrukat. Man ålägger då åkeriet att byta ut vederbörande.

Och sedan då? Ja, därefter kan verksamheten sannolikt rulla på igen. Om uppdragsgivarnas förtroende är orubbat, vill säga.

Visst är det en märklig värld vi lever i, eller hur?

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-01-31 12:00
Kategori: Ledare
Taggar: Alguns Åkeri AB Trafikpolisen Transportfusket i Fokus Transportstyrelsen