Per Klarberg, Tony Wiklander och Jimmy Ståhl, alla från (SD), skrev i en debattartikel den 19 november att de var förvånade över att Moderaterna är emot en överlastavgift för traktorer klass B. Det finns en enkel förklaring till det.
Trafikutskottet
Listar alla artiklar taggade med: Trafikutskottet
SD-ledamöter kritiska till M-förslag:
Snabbgående traktorer ett hot mot lokala lastbilstransporter
Debattartikel angående Sten Berghedens förslag i TU 5
Bergheden vill ha lägre skattetryck och kompetenta åklagare
Högre skattetryck på svensk åkerinäring och åklagare som inte prioriterar de svårutredda trafikbrotten, är det något Sten Bergheden (M) vill ha?
- Nej, blir det tydliga svaret.
Replik till Per Klarberg, Tony Wiklander, Jimmy Ståhl
Satt SD och sov i Trafikutskottet?
Tydligen satt SD: s riksdagsledamöter i trafikutskottet och sov när vi andra arbetade med ärenden rörande yrkestrafiken. Nu har de reagerat i efterhand och försöker skylla ifrån sig eftersom deras politik går stick i stäv med vad åkeribranschen behöver.
Debattartikel av SD:
Frågar man inget får man inget veta
I många tidningar har det florerat en debattartikel från bl.a. Jessica Rosencrantz och Sten Bergheden (M) om att SD på lastbilsområdet i riksdagens trafikutskott skulle ha hindrat ett antal viktiga reformer för att stärka svensk åkerinärings konkurrenskraft. Detta är rakt igenom falskt och direkt vilseledande.
Trafikutskottet vill ha:
Klampning ”på riktigt”, tyngre ekipage och flexiblare körtidsregler
Trafikutskottet anser att det bör vara möjligt att hindra ett fordons fortsatta färd under mer än 24 timmar. Utskottet vill också att lastbilar upp till 74 ton ska tillåtas på de allmänna vägar där bärigheten tillåter det. Utskottet föreslår även att möjligheten att tillåta mindre avvikelser från kör- och vilotiderna ska ses över.
Här stannar Sverige – i riksdagen
Som en effekt av "Här stannar Sverige"-aktionen, öppnade trafikutskottet upp dörrarna för åkerinäringen. Åkarna Jan Ohlsson, Håkan Alexandersson och Johan Kullgren, chauffören Peter Johansson, Thomas Morell från Sveriges Åkeriföretag Skaraborg samt de fackliga representanterna Freddy Welle och Magnus Falk, fick då möta trafikutskottets ledamöter från både regeringssidan och alliansen.
- Det gick jättebra, de lyssnade verkligen på oss, berättar Johan Kullgren.
- Vi fick möjlighet att prata om våra problem och om framtiden.
Sten Bergheden:
När tänker regeringen ge besked om längre och tyngre fordon?
Frågan om hur vi ska göra för att kunna ha längre och tyngre lastbilar på våra vägar i Sverige är utredd och klar från Transportstyrelsen. Enligt Transportstyrelsen är detta fullt möjligt och utredningen stod klar den 14 augusti 2014. Så inleds ett pressmeddelande från trafikutskottets Sten Bergheden (M).
S vill fördubbla böterna och klampa ”på riktigt”
? Stämmer det att vi har 1000-tals illegala transporter varje dag är det ett väldigt stort problem som vi måste komma tillrätta med och det omgående, dundrade Anders Ygeman (S) vid ett besök i Göteborg idag.
Trafikutskottet föreslår sex uppdrag till regeringen om yrkestrafiken
Det är självklart att alla transportföretag och yrkeschaufförer ska arbeta under lika villkor i Sverige. Detta är viktigt av arbetsmiljöskäl och säkerhetsskäl samt för att gynna en sund konkurrens inom transportsektorn påpekar riksdagens trafikutskott. Trafikutskottet vill därför att riksdagen beslutar om sex uppdrag till regeringen om yrkestrafiken.