Här stannar Sverige tackar Pia Nilsson (S) gruppledare i trafikutskottet och Leif Pettersson (S) för svaret på vårt ifrågasättande av "ministerstyre på EU-nivå".

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen
Här stannar Sverige tackar Pia Nilsson (S) gruppledare i trafikutskottet och Leif Pettersson (S) för svaret på vårt ifrågasättande av "ministerstyre på EU-nivå".
Under gångna veckan uppmärksammade #Härstannarsverige ett dokument som talade om att staten Sverige ställer sig positiva till lättnader inom cabotagereglementet som reglerar huruvida utländska lastbilar inom lagens råmärken kan och får utföra inrikestransporter i samband med inkommande internationell transport i en medlemsstat.
När polisassistent Mattias Andersson 2004 gick genom grindarna till Polishögskolan i Sörentorp, var det trafikpolis han skulle bli och så blev det, men i januari, lämnar även denne kunnige och engagerade polis vägarna - istället för att bli en av dem som ska ta vid när de äldre kollegorna går i pension.
Trots den uppgivenhet som råder inom trafikpolisen, fortsätter man att målmedvetet och engagerat jobba för att avslöja de olagliga transporter som rullar på landets vägar. I torsdags avslöjade trafikpolisen i Malmö ytterligare ett olaga cabotage. Lastat med bland annat gods till Scania i Södertälje.
I tisdags klampades ett DFDS-ekipage i Arendal, Göteborg efter att polisen konstaterat många brister och att det var tredje gången bilen rapporterats under kort tid. Igår eftermiddag, fick saken sin lösning och trailern kunde skeppas ut.
Under tisdagen stoppades en makedonsk dragbil med en tillkopplad DFDS-trailer av trafikpolisen i Göteborg. Föraren kunde inte uppvisa de dokument som krävdes för att styrka att transporten var laglig. Det där med dokument visade sig snart inte vara förarens allra starkaste sida.
Sören Wictorsson är före detta polis, trafikpolis och lärare på Polishögskolan och ansvarig för vidareutbildningens trafikkurser. Idag är han pensionär, men han engagerar sig fortsatt i myndighetens verksamhet. I synnerhet i den del som rör trafikpolisen.
Nu har Wictorsson fått nog och uppmanar inrikesminister Anders Ygeman att ta till "ministerstyre".
Läs Sören Wictorssons debattartikel...
En bransch som ropar efter ännu fler kontroller måste väl ändå vara väldigt ovanligt. Men en sund transportnäring och en god trafiksäkerhet behöver myndighetskontroller - av främst polis - vid väg, dygnets alla timmar. Och alltför få stoppas, det tycker företagarna själva. Och trafiksäkerheten betalar priset.
EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) gjorde under torsdagen ett studiebesök hos trafikpolisen i Helsingborg. Detta i avsikt att få en närmare inblick i polisens arbete och för att diskutera vilka behov som polismännen på fältet har för att kunna utföra effektiva kontroller av den tunga, yrkesmässiga trafiken.