Trafikpolisen

Listar alla artiklar taggade med: Trafikpolisen

Konsekvenserna störst för förarna av överlastade 3,5-tonnare?

Trafikverket skickade nyligen ut ett pressmeddelande där man pekade ut att den tunga trafiken ofta kör med överlast. En annan kategori trafikanter som inte heller tycks ha förstått innebörden av begreppet ”maxlast” är förarna av lätta lastbilar. Överlastade ”3,5-tonnare” är en vanlig syn bland annat på kontrollplatsen i Helsingborg och antalet för tunga ”lättlastare” tenderar inte att minska.
Och den som troligtvis blir hårdast straffad är chauffören...

Trafikpolisen:

”Trist när en aktör tillåts att återkommande uppta våra resurser”

Den vid det här laget välbekanta speditören som bedriver kombitrafik och ofta påträffas kring Västerås och Eskilstuna i närheten av den kombiterminal de använder, blev ännu en gång föremål för kontroll och ännu en gång landade det i ett misstänkt otillåtet cabotage. Speditören är rapporterad för beställaransvaret ett flertal gånger, men så länge rättssystemet inte hanterar ärendena, fortsätter yrkestrafikgruppens resurser att användas för att få bukt med situationen.

Ingen kände till att åkaren saknat körkort i tre år – ”En chock för familjen”

I en artikel som vi publicerade den 12 maj i år berättade vi om en åkeriägare från Gustavsberg som efter en rattfylla år 2017 blev av med sitt körkort och som därefter, vid tre tillfällen, dömts för grov olovlig körning. Och att en fjärde ”grov olovlig” är under utredning. Proffs har pratat med uppdragsgivarna samt med åkeriägaren och chauffören, som är en och samma person. Ingen kände till att åkaren kört utan vare sig körkort eller trafiktillstånd. När Proffs skriver om händelsen blev det en chock för familjen.
Foto: Mikael Forslund, arkiv

Åkeri missade att chaufför körde med dubbla förarkort – ”Vi måste ju också sova”

Riskerar sanktionsavgift på 196 000 kronor

Den 14 februari i år stoppas en polsk förare i en svenskregistrerad lastbil av trafikpolisen. Det visar sig under kontrollen att förarkortet som sitter i färdskrivaren inte tillhör föraren i fråga. Böter utfärdas och mannens körkort omhändertas. Strax därpå landade Transportstyrelsens beslut om sanktionsavgift på åkeriets bord. 196 330 kronor tycker myndigheten att det ska kosta – men det håller inte åkeriet med om.