INSÄNDARE

Branschens framtid är beroende av politiker som förstår allvaret

Insändarskribenten Sven-Inge menar att det är dags att lägga upp en strategi för att innehållet i mobilitetspaketet ska få effekt. Han efterlyser ett brett samarbete mellan bland annat fack, chaufförs- och åkeriorganisationer samt att Sveriges politiker visar prov på ”verkstad”. Den svenska vägtransportbranschen är alldeles för bra för att bara försvinna, skriver han.

Jag är en glad pensionär som numera avvecklat min ”karriär” som godsförflyttare sedan ett par år tillbaka. I min ryggsäck har jag drygt 40 års erfarenhet inom transportbranschen varav ett tiotal som egen åkare.

Som jag skriver är jag ”glad”. Inte minst för att jag har fått ägna mitt yrkesliv åt det som jag anser är världens bästa jobb. Lastbilschaufför. Men jag är också glad för att jag fick ha det jobbet under den troligtvis bästa perioden i svensk åkerihistoria.

Proffstidningen har många gånger skrivit artiklar om hur det går till i branschen. Jag ska villigt erkänna att jag från början tyckte att tidningen överdrev och att man enligt min uppfattning bara var ute efter att skapa rubriker. Men si på den punkten har jag ändrat mig av förklarliga skäl.

De nya lagarna som EU bestämt ska komma (mobilitetspaketet, reds. anm.) hoppas jag ska göra att vi i Sverige får en chans att vinna tillbaka förlorad mark på transportområdet. Men som många andra redan har skrivit så krävs det att alla politiker förstår vad som krävs för att lagarna ska få nån effekt.

Vi måste ha poliser. Betydligt fler än vad som finns idag!! Jag vet inte hur många politiker som läser min insändare men jag hoppas att nån gör det och att denne väljer att svara på min fråga om hur man tänker organisera våra myndigheter för att se till så att lagar och regler följs?

Hultsteins


Jag är absolut ingen
som höjer sverigedemokraterna till skyarna i vanliga fall, men jag erkänner att jag blir glad när Thomas Morell höjer rösten. Och även Peter Lundgren som jag tror har gjort ett mycket bra jobb i Bryssel.

Jag vill inte bli politisk i denna text men jag är ändå beredd att berömma även moderaterna och socialdemokraterna. Men moderaterna tycks ha tystnat. För det är inte ofta man hör nåt från dom numera när det handlar om våra branschfrågor.

Å andra sidan vill jag inte att det bara ska pratas. Det måste ju så klart bli mer verkstad!!

Här stannar Sverige och Sveriges Åkeriföretag. Vad tänker ni göra i nästa steg? Och Transportfacket?? Jag tror att alla behöver sätta sig ner tillsammans för att diskutera vilken strategi man ska ha för att göra de kommande lagarna så kraftfulla och effektiva som möjligt.

Jag vill tro att svensk åkerinäring har en framtid. Vi är alldeles för duktiga för att bara försvinna. Men vi klarar inte att överleva om vi inte får samhället stöd och förståelse. Till det behövs samarbete mellan branschens alla aktörer och landets alla politiker på alla nivåer. Branschens framtid är nämligen väldigt beroende av politiker som förstår allvaret!

Som pensionär har jag tid att skriva insändare. Men även dessa är ju ord och inte ”verkstad”. Till mina forna kollegor vill jag säga: Ge inte upp!

Sven-Inge Jakobsson
Stolt (f.d.) transportarbetare

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-07-27 15:30
Kategori: Insändare
Taggar: Här stannar Sverige Mobilitetspaketet Sveriges Åkeriföretag Trafikpolisen Transportarbetareförbundet