Det är ingen risk att klamparna kärvar på grund av att de används för lite. Foto: Roger Ogemar Det är ingen risk att klamparna kärvar på grund av att de används för lite. Foto: Roger Ogemar

Västeråspolisen rivstartar efter semestern

På sensommaren när undersökningar av mopeder och A-traktorer åt andra avdelningar börjat minska, samt att bilträffarna börjar bli färre, kan yrkestrafikgruppen i Västerås börja arbeta med den tunga trafiken igen. Detta när personalen i yrkestrafikgruppen så smått börjar återkomma från semestrarna.

Veckan på Karleby kontrollstation börjar med ett otillåtet cabotage. Något som i princip har blivit ”rutin”. Detta då en spansk lastbil som kör kylvaror till matvarukedjan Lidls butiker visade sig ha en nationell transport på trailern.
– Lastbilen hade kommit in från Spanien med nektariner som skulle till tre Lidl-butiker, men vid lossningen på den andra butiken i Örebro, så lastas gods som ska lossas i Rosersberg, vilket gör detta till en nationell cabotage-transport, berättar bilinspektör Roger Ogemar.

Ogemar förklarar att den internationella transporten till fullo måste avslutas innan man får lasta på inrikes gods och tillägger att det hela slutade med ett krav på förskott av sanktionsavgift på 40 000 kronor.
– Efter en del diskussioner med åkeriet om att det handlade om ”så lite gods”, så betalades sanktionsavgiften.

Veckans andra dag fortsätter i Köping. På eftermiddagen vinkas ett bulgariskt ekipage in, där föraren hade visat sig kört ”lite” för mycket, samt även rastat och vilat ”lite” för lite veckan innan.
– Till en början såg det ganska bra ut, men när färdskrivarens filer jämfördes med förarens, framkom att han i slutet av förra veckan kört drygt 17 timmar med endast fem timmars uppehåll, för att hinna till färjan till Sverige. I ett försök att dölja tilltaget hade han för säkerhets skull kört utan förarkort i sex timmar under perioden, säger en luttrad Roger Ogemar.


Föraren hade dessutom
vid ett tidigare tillfälle i Sverige kört drygt sex timmar utan rast, och som grädde på moset var vägavgiften inte betald, vilket resulterade i både böter och sanktionsavgift på totalt 13 500 kronor.
– Och då förarens betalkort inte fungerade så blev det camping på kontrollfickan med fastlåst fordon till morgonen efter.

Under tiden det bulgariska fordonets ägare fixar med betalningen, tas ett turkiskt ekipage in för kontroll.
– Lastbilen är dubbelbemannad med två turkiska förare. Det visar sig att den ena föraren har gjort sig skyldig till inte mindre än 19 allvarliga kör- och vilotidsöverträdelser tidigare i Rumänien som han får stå till svars för, förklarar Ogemar.

Eftersom brotten begåtts utanför Sveriges gränser, så får han betala sanktionsavgift för dessa brott istället för böter.
– Sanktionsavgifter ska betalas på plats och det finns ingen straffreducering som på böter.

Det totala beloppet uppgår till 63 000 kronor, men däremot så blir maxbeloppet som en förare kan få betala högst 10 000 kronor, vilket tyvärr alltför ofta överstigs med råge, menar Roger Ogemar.

Då man inte lyckades få fram några pengar, klampas ekipaget under torsdagen.

Utöver ovannämnda ärenden har den aktiva yrkestrafikgruppen under den gångna veckan även utfärdat ett tjugotal böteslappar för obetalda vägavgifter (á 3 000 kronor) och för hastighetsöverträdelser av tunga fordon.

Om artikeln

Publicerad: 2020-07-31 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Kör- och vilotidsbrott Trafikpolisen Transportfusket Västerås Yrkestrafikgruppen