Tomas Eneroth

Listar alla artiklar taggade med: Tomas Eneroth

E-handelns transporter ska analyseras

Regeringen ger Trafikanalys i uppdrag att analysera vilka konsekvenser den ökande e-handeln har på transportsektorns utsläpp. Dessutom ska de analysera hur den påverkar arbetsvillkoren och trafiksäkerheten inom transportsektorn.
södra

Nationell tillämpning av medicinska krav ses över

Thomas Morell (SD) kritiserar de skärpta medicinska reglerna för yrkesförare och avkrävde ett svar från infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om han avsåg att vidta åtgärder för att behålla möjligheterna till dispens för yrkesförare av tunga fordon som bevisligen uppfyller högt ställda trafiksäkerhetskrav. I svaret kommer inget egentligt svar, men Eneroth avslutar med att han ”framåt kommer att följa frågan”.
Meca Tunga Delar

Thomas Morell (SD) till Tomas Eneroth (S):

”Fel att ge människor yrkesförbud efter 40 års prickfri körning”

Thomas Morell (SD) har idag postat en ny skriftlig fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Morell siktar den här gången in sig på de skärpta medicinska reglerna för tyngre behörigheter, som kan slå hårt mot personer som plötsligt inte lever upp till kraven – men som bevisligen under många år har klarat av att köra yrkesmässigt utan några som helst problem.
Meca Tunga Delar

Thomas Morell (SD) om ministerns senaste svar: ”mycket bokstäver – men inget blir sagt

Thomas Morell (SD) anser att Transportstyrelsen ”silar mygg och sväljer elefanter” genom att övertolka regler och lagar vilket leder till att ytterligare försvåra för svenska åkerier att konkurrera. Han vill att Transportstyrelsen ägnar mer tid och kraft åt att beivra det medvetna, systematiska fusket oavsett nationalitet på åkerierna.
Yara

Thomas Morell (SD):

”Vad tänker ministern göra Transportstyrelsens övertolkningar?”

Thomas Morell (SD) anser att Transportstyrelsen "silar mygg och sväljer elefanter” genom att övertolka regler och lagar vilket leder till att ytterligare försvåra för svenska åkerier att konkurrera. Han vill att Transportstyrelsen ägnar mer tid och kraft åt att beivra det medvetna, systematiska fusket oavsett nationalitet på åkerierna.
Aspök

Sten Bergheden (M):

”Tänker inrikesministern införa ett förbud mot EU-trailrar?”

Många har ifrågasatt om det är lämpligt att tvåaxlade dragbilar, så kallade ”EU-lastbilar” tillåts köra i Sverige då vinterväglag råder. Röster från åkeribranschen vill ha ett förbud mot den typen av fordon och även från politiskt håll driver man samma fråga. Moderaten Sten Bergheden författade en fråga till infrastrukturministern – och nu har svaret kommit.

Morell skickar fråga till ministern om tvåaxlade dragbilar

Thomas Morell (SD) vill veta om statsrådet Tomas Eneroth kan tänka sig göra regeländringar för att minska de risker som finns med fordonskombinationen som kallas EU-ekipage. Det vill säga trailer med tvåaxlig dragbil. Morell vill se andra krav på minsta drivaxeltryck.
Daf

Sveriges Åkeriföretag nöjd med att Eneroth fortsätter som infrastrukturminister

Tomas Eneroth (S) fortsätter som infrastrukturminister och ett nytt departement för infrastruktur inrättas. Sveriges Åkeriföretag gratulerar Eneroth till fortsatt förtroende i denna nyckelfunktion för Sveriges framtid.
Nokian

SFVF i öppet brev till infrastrukturministern:

Lagstifta om vinterdäck på alla axlar

Sverige skulle snabbt kunna uppnå ett bra resultat avseende Nollvisionen, det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige.
? Även denna vinter har vi fått uppleva snöstormar med avkörningar och trafikolyckor. Också under andra delar av året inträffar olyckor där människor alldeles i onödan skadas eller omkommer, säger Bo Ericsson, vd för nordens största fordonsbranschförening, SFVF.

VBG onspot

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.