Schysta villkor

Listar alla artiklar taggade med: Schysta villkor

DEBATTARTIKEL

HÄR STANNAR SVERIGE:

Varför svarar inte längre politikerna på våra frågor?

Vi i Här stannar Sverige, HSS, har historiskt sett haft bra kontakt med våra folkvalda. Vi har kunnat nå de flesta när vi har haft frågor.
Men det var under den första mandatperioden med sittande regering…
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Likhet inför lagen – det gäller inte transportnäringen

En viktig princip är att alla hanteras utifrån texten i våra lagar och att det inte görs någon skillnad på personer eller företag, ett brott är ett brott och straffet skall träffa lika. I vardagstal kallar vi det för ”likhet inför lagen”!
Inom transportnäringen är den här viktiga principen på väg att luckras upp fullständigt! Åtskilliga är de exempel där utomnordiska medborgare gjort sig skyldiga till grova överträdelser men likväl undgått en straffrättslig åtgärd.
VBG onspot

Ny forskningsrapport visar:

Brister i polisens kontrollverksamhet drabbar seriösa åkerier

Igår, onsdag, publicerades en ny och omfattande forskningsrapport om polisens trafiksäkerhetsarbete från Linköpings universitet. Det är professor Stefan Holgersson, som tillsammans med Ossian Grahn och Sören Wictorsson har arbetat med studien. För vän av ordning och reda på vägarna samt för alla som värdesätter trafiksäkerheten, handlar det i många fall om nedslående läsning.
Hultsteins

Ny lag:

För låga löner kan betyda att lastbilar konfiskeras – i Danmark

En stor majoritet i det danska Folketinget röstade under tisdagen för en ny lag som ska säkerställa att utländska transportörer betalar sina förare en lön motsvarande den danska när de kör på danska vägar. Ändringen av lagen träder i kraft den 1 januari 2021 och den danska transportbranschen menar att man nu har kommit ett stort steg närmare schyst konkurrens på vägarna.
Nokian

Klart idag – Strasbourg nästa för mobilitetspaketet

Mobilitetspaketet, eller vägpaketet som det också kallas, har röstats igenom i den sista voteringen i EU:s utskott för Transport och Turism, TRAN. Nu återstår endast en omröstningsrunda i plenum i Strasbourg. Men därefter tar ytterligare en utdragen process vid innan effekterna av de nya reglerna kommer att märkas av.
Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Transportbranschen i EU behöver det nya vägpaketet

Trögheten i processen med det nya vägpaketet, är minst sagt frustrerande.
En fungerande transportmarknad är viktig för hela EU, vilket vi nu ser i tider av Corona.
Svenska åkare lider i kölvattnet av viruset, och alltfler utländska trailerdragare syns på vägarna.
VBG onspot

Varför har utländska åkare blivit oumbärliga för svensk export?

Fraktmäklaren Begoma beskriver i en nyhetsartikel på sin hemsida bland annat hur man lägger upp sin trafik, hur cabotage fungerar och, inte minst, att svensk export är oerhört beroende av utländska åkerier.
Allt som skrivs stämmer. Men det är snarare det som inte skrivs som får mig att höja på ögonbrynen.
Hultsteins

Lågavlönade förare tar över när de inhemska sätts i karantän

Lastbilstrafiken i Danmark rullar på som vanligt trots att danska chaufförer, på grund av coronakrisen, får sparken på löpande band. Den enda teorin som den danska fackföreningen 3F och åkeriorganisationen DTL kan se som en hållbar förklaring, är att danska speditionsföretag med dotterbolag utomlands låter lågavlönade, utländska förare ta över transportuppdragen.
Nokian

Coenraads (M) efterlyser förslag om stärkt konkurrenskraft för svensk åkerinäring

Åsa Coenraads (M) oroas över att svensk åkerinäring dras med stora konkurrensmässiga problem. I en skriftlig fråga, initialt ställd till näringsminister Ibrahim Baylan (S), menar hon att risken finns att den svenska åkerinäringen snart kommer att försvinna från Sverige. Frågan kommer däremot att besvaras av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Sveriges Åkeriföretag i möte med Peter Lundgren (SD) om branschfrågor

Nyligen träffades Europaparlamentarikern Peter Lundgren (SD) och tre representanter från Sveriges Åkeriföretag, SÅ, under ett 2,5 timmar långt lunchmöte på det anrika tradarhaket i Klevshult. Där diskuterade man den rådande situationen i vägtransportbranschen, där olaglig trafik och chaufförsbrist utgjorde några av de viktiga punkterna.
- Ett mycket positivt möte med en avslappnad diskussion, kommenterar Peter Lundgren och får medhåll av Peter Svensson på SÅ.
VBG onspot